NTDLR is missing på formatteret HDD

Software d.  14. marts. 2014, skrevet af Villads
Vist: 3089 gange.

Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 03:19:08
Svar/Indlæg:
1495/69
NTDLR is missing på formatteret HDD.
Hvordan kan det gå til, og hvad skal jeg gøre?

Jeg her prøvet en "NTDLR is missing" Fix, fra Hirens Boot CD

Når jeg lægger en system dvd i drevet og starter får jeg NTDLR is missing.
Når jeg starter uden, får jeg det samme.
Der er en recovery partition på HDD, men jeg kan ikke finde ud af at sætte den igang.

Der ligger Win 7 Home Prem. OA på den.

Det er en ASUS G53SX, som jeg formatterede C: på, fordi den var så fyldt med virus og andet skidt, at den knapt kunne slæbe sig selv.
Fjoget havde kørt uden antivirus i lang tid.
beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 07:30:06
Svar/Indlæg:
3943/44
Normalt skal man holde en eller to knapper nede under boot for at starte recovery, ved ikke hvilke på en Asus, men måske

Fandt lidt her, men du skulle nok ikke have slettet windows først af hvad jeg kan se.
http://support.asus.com/Troubl...


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
14-03-2014 08:46:32
Svar/Indlæg:
5039/109
Er der en eller to harddiske i?


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2014 08:53:59
Svar/Indlæg:
755/6
tryk F9 under opstart. Hvis du heldig kommer du ind i recovery partitionen. 😕


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 09:17:41
Svar/Indlæg:
5750/124
Du risikerer umiddelbart at disken er gået af fløjten, hvis NTLDR lå på C-partitionen. Da jeg derudover antager at dit C-drev lå på den første (eneste?) disk på maskinen, og windows nu ikke længere ligger på den... Da din C-partition må forventes stadigvæk at eksistere, så din boot-mananger ikke automatisk går til en anden partition, som værende den "første partition på den første disk", for at åbne \windows 😕

EDIT: men som de andre er inde på, så kan du være heldig at det indbyggede funktionalitet til at tilgå windows-installationsmediet (recovery partitionen) med, fx F9. Det kommer an på hvordan den funktionalitet er sat op, og om den er hardcoded eller softcoded. Er den hardcoded, så antager det at din recovery ligger på en fast plads, på disken, og kan derfor tilgå den. Hvis ikke, så er du knapt så heldig, med mindre du har nogle rester af noget boot-manager liggende som kan pege på placeringen (typisk X\Windows, hvis jeg husker korrekt).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 1EaR d. 14-03-2014 09:20:25.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 11:37:05
Svar/Indlæg:
5750/124
#0 BTW: hvis du skal bruge din systemdisk til noget, skal du selvfølgelig huske at boot'e fra den (ellers hjælper den intet). 🙂


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 16:16:01
Svar/Indlæg:
1495/69
Der er kun en HDD, og naturligvis har jeg bootet på systemdisken.
" hvis NTLDR lå på C-partitionen" Hvor skulle den ellers ligge? Recover partitionen ligger der stadig, og der er en D: partition også.

F9 virker ikke.

Hvordan kan en formattering ødelægge en HDD?



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2014 16:30:09
Svar/Indlæg:
492/0
Har du testet dvden på en anden computer? Jeg mistænker at den er defekt/ikke er bootbar.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2014 17:47:01
Svar/Indlæg:
3799/43
#6 Du skal tænde for din pc og trykke på F9 når at du kan se Asus logoet, tryk hellere flere gange.

Så skulle du gerne få en menu frem, hvor at du kan vælge din recovery partition.

Hvis at den kommer til billedet med NTLDR missing, så er du kommet for lang.

Det skulle gerne stå under punkt A-13 i din manual.
http://dlcdnet.asus.com/pub/AS...


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 12:39:05
Svar/Indlæg:
736/274
Lyder umiddelbart som afbrændt disk.....


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2014 12:52:53
Svar/Indlæg:
492/0
#9

Han får "NTDLR is missing". Så er harddisken ikke helt stået af.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phansen d. 15-03-2014 12:53:03.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 12:59:51
Svar/Indlæg:
1495/69
#8 Jeg har trykket flere gange i rette tid, gentagne gange, uden held.

Jeg har taget den ud og sat den i min PC, hvor den ikke vises i "denne computer" og administration, men den snurrer rundt.

Nu står den og kører på en Quick erase med Darik's boot and nuke. D.v.s. at Darik's kan se og arbejde på disken.
Om den efterlader disken helbredt vil vise sig om nogle timer.

#7 Nej ikke endnu, men den virkede sidste gang. Prøver nok alligevel senere.

#10 Ja, hvor der er liv er der håb. 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:29:21
Svar/Indlæg:
3799/43
#11 Hvis at du har harddisken over i en anden pc.
Så skal du gå ind i Start-> Kontrolpanel -> System og sikkerhed -> administration -> Computer administration.
Inde i Computer administration skal du vælge Disk håndtering.
Der inde kan du se alle de harddiske som er tilsluttet til pc'en


Hvis at F9 ikke virker, så virker det lidt underligt. Hvis at jeg var dig så ville jeg undersøge eller kontakte Asus og finde ud af om Boot loaderen fejler efter formateringen eller om det er noget i bios som gør det.

Men Hvordan har du formateret din harddisk ? Fordi at normalt, så formatere man sin harddisk under Windows installationen.

Nu kender jeg ikke lige det der Darik's boot and nuke. Men det kan jo godt være at det er kommet til at slette nogle vigtige boot filer.



Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:36:05
Svar/Indlæg:
1495/69
#12 Det er i diskhåndtering den ikke ses.

Jeg brugte ikke Darisk's til formatteringen, men et Mini XP.
Da jeg ikke ved hvordan et recovery foregår, ville jeg sikre mig at disken var helt ren for al det skidt der var samlet på den, ved at formattere den først.
Jeg kan ikke se nogen grund til at det skulle ødelægge noget. En ren disk er altid at foretrække, mener jeg.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:38:44
Svar/Indlæg:
1495/69
Jeg har ikke hørt udtrykket Boot loader før, men der er ikke noget i BIOS der indikere en fejlfunktion.

Boot loader. Er det en del af BIOS man kalder sådan?
Hvis jeg skal kontakte Asus vil jeg gerne vide hvad jeg snakker om først. 🙂


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:40:47
Svar/Indlæg:
1495/69
Jeg skal lige tilføje at jeg har brugt Darik's et utal af gange uden problemer.
Den giver bare en dejlig ren røv at trutte i. Hvis man vil undskylde mit fransk. 😉 🤣


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:52:37
Svar/Indlæg:
3799/43
Citat fra Wiki om Bootloader.
De fleste computere kan kun udføre programkode som forefindes i RAM eller ROM. I dag ligger styresystemer normalt altid på en harddisk og i nogle tilfælde på en cd (live-cd) eller et USB flash drev. Der er altså ikke noget styresystem i hukommelsen når computeren lige er blevet tændt og computerens hardware er ikke selv i stand til at starte programmer fra, eksempelvis, en harddisk. Derfor har computeren behov for et lille "hjælpe" program som kaldes en bootloader. Dette programs eneste opgave er at finde og starte de programmer, som i sidste ende skal starte styresystemet. Ofte bruger man "Multi-stage" bootloaders, som blot er 2 eller flere bootloader-programmer der starter hinanden i rækkefølge indtil det sidste program starter styresystemet.

Det hele starter med at CPU'en starter software der ligger i en ROM (f.eks BIOS'en i en IBM PC) på en forud bestemt adresse. (CPU'en er designet til at gøre dette automatisk når computeren tændes). Dette software indeholder basale funktionaliteter som bl.a. søger hardwaren igennem efter enheder (diske/drev) som kan bruges til at boote fra, og henter et lille program fra en speciel sektion (almindeligvis boot sectoren) på den enhed der skal bootes fra.

Bootloadere er ofte underlagt en række begrænsninger, især hvad størrelse angår. F.eks. skal bootloaderen på en IBM kompatibel PC, kunne være indenfor de første 446 byte i Master boot recorden, så der også er plads til partitions tabellen på 64 bytes og en 2 bytes signatur indeholdende 'AA 55' (hex).



Så hvis at du har formateret din harddisk forkert.
Så mister du din bootloader sådan at din pc mangler de informationer, som skal fortælle at der ligger en recovery på en anden partition som den kan boote på.

Så du bliver nød til at installere Windows fra en dvd, eller USB key.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 15-03-2014 13:54:32.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 13:57:26
Svar/Indlæg:
1495/69
Aha, så det du siger er at der kan ligge en boot loader på harddisken?
Selv hvis jeg har slettet sådan en er det ikke problemet her, idet den ikke kan boote på en system dvd, men bare går til NTDLR is missing.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 14:07:14
Svar/Indlæg:
3799/43
Ja den ligger på harddisken.
Hmm hvor mange skiver har du forsøgt med ? og har du set efter om der er sat "enable Virus protection" til eller fra ? den må ikke være slået til.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 14:12:45
Svar/Indlæg:
1495/69
"enable Virus protection" Det her har jeg ikke tjekket.

Jeg prøvede kun med en, men nu slukker jeg her og prøver, for at udelukke muligheden for fejl der.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 14:17:36
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej Villads :)

Følger med i tråden, da jeg har akkurat det samme problem. Mit opstod efter en automatisk filreperation, der jo ikke burde ødelægge noget.

Imidlertid begyndte reperationen at finde 1000vis af fejl i klynger, samt windows erstattede manglende filer???.

Da skidtet var færdig efter 5 timer (vildt meget), skrev den at der ikke var lagerplads nok til, at windows kunne reparere, så reparationen blev afsluttet. Herefter skete der ikke en prut i flere timer, og jeg måtte afslutte på den hårde måde - knappen ned i 5 sek. :)

Ved genstart fik jeg samme besked ("NTDLR is missing"), og kan nu kun komme ind i bios, hvor ingen af gendannelses/opretning rep. mulighederne virker - ØVè :)

Jeg vil (sandsynligvis) i morgen prøve at tage disken ud, og sætte den eksternt til i anden pc. Så må jeg se, om den kan finde evt. manglende filer 😢

But god luck (engelsk) 😲 🤣



Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 14:21:19
Svar/Indlæg:
1495/69
Hej Korsk, du er velkommen, jo flere jo bedre. 🙂

Nu har jeg testet system dvd,'en, og den virker som den skal.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 14:48:30
Svar/Indlæg:
1334/15
Villads - takker :)

Ja jeg vil jo gerne prøve at få liv i disken uden en formatering, da der er nogle ting, jeg gerne vil beholde. Men hvis det glipper, må jeg nok også gå formaterings vejen 😩


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 16:20:58
Svar/Indlæg:
736/274
#10 Nej den er ikke stået helt af, men mine erfaringer med den fejl er, at noget hardware er brændt af. Mit bedste råd er, at boote op på en linux USB stick, redde data og først dernæst forsøge at redde disken.

Som minimum vil jeg også udlæse SMART data.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 16:23:21
Svar/Indlæg:
1495/69
Hvad mener du helt præcist med brændt?

En alm. formatterring skulle da nødig få hardwaren til at stå i flammer.


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2014 16:55:27
Svar/Indlæg:
492/0
#23

Der ville faktisk være noget galt, hvis han IKKE fik fejlen. En renformateret xp-partition (primær+aktiv) skal give den fejl, da ntldr-filen ikke ligger på den.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phansen d. 15-03-2014 16:56:45.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 16:58:37
Svar/Indlæg:
3799/43
#24 Når at du vælger at du booter din pc op. Går du så ind med F9 og Vælger at den skal boote fra Dvd drevet ?
Hvis Svaret er Ja, Starter Dvd drevet så op med at larme ? Hvis ikke så prøv at gå ind i bios og sæt den til at boote på Dvd Drevet derinde.

Den skulle jo gerne vise det billede hvor at du skal trykke for at starte installationen.

Edit.
Du sagde jo at F9 ikke virkede. hvad sker der hvis at du trykker Esc eller F2 ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 15-03-2014 17:04:56.


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 17:05:10
Svar/Indlæg:
736/274
24: Nej, men jeg har den erfaring, at diske, der opfører sig på den måde, er døde. Det har intet med formatteringen at gøre - det er måske mere tilfældigt, at det så optræder nu.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 19:46:55
Svar/Indlæg:
1495/69
Darik's formattering er færdig, og nu starter en system dvd korrekt.
Så må vi se hvad der sker i den bærbare.


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2014 20:53:44
Svar/Indlæg:
492/0
#28

Det er også en både at ændre bootrækkefølgen på. Hvis bios ikke ser en bootbar harddisk, så går den videre 🙂


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 21:00:26
Svar/Indlæg:
1495/69
Nu har jeg sat HDD'en tilbage i den bærbare ASUS, og den vil stadig ikke boot ved tryk på F9, men nu skriver den:
Reboot and Select proper boot device.

Den er altså reddet, så nu skal jeg finde en systemdisk med Windows 7 Home Premium.
Jeg faldt over denne side med et ei.cfg Removal Utility, men jeg forstår ikke hvordan jeg får det ind på en iso, eller hvad meningen nu er.
Read me siger:
ei.cfg Removal Utility
Version 1.2.1
<http://code.kliu.org/misc/wini...

When used on an original Windows 7/8 ISO image, this utility will disable the
ei.cfg file, thus converting a disc image into a "universal" disc image.

When used on a Windows 7/8 ISO image that has already been patched by this
utility, this utility will undo the ei.cfg removal and restore the disc image
to its original state.


Troubleshooting
===============

The inability to open the disc image with write access is, by far, the most
common error. Make sure that the disc image is not read-only, that you have
write privileges for the disc image, and that the disc image is not open in or
currently in use by another application.


Technical Details
=================

This works by toggling the deletion bit in the UDF file table, which instructs
the operating system to ignore the file and to treat it as if it does not exist.
By not physically removing the file, this eliminates the need to rebuild the
ISO, and makes this sort of fast, unintrustive patching possible. This also
makes it possible to reverse the patch and to restore the image to its original
state, if so desired.


Changelog


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2014 02:25:40
Svar/Indlæg:
1495/69
Nu booter den glad og gerne fra en hvilket som helst system dvd jeg lægger i et eksternt dvd drev.
Jeg har nu installeret Win 7 på den, men mangler stadig en gyldig Win7 Home Premium.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2014 08:08:35
Svar/Indlæg:
755/6
hvad mangler du? Windows 7 home Premium?
du skal lige husk. Du skal ha den version uden service pack 1,ellers gider den ikke aktiver din version w7 home Premium.
Win 7 Home Prem.OA plejer at være uden service pack.
Når du aktiver så gør det per telefon, så er du sikker at den ER aktiveret.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af clokker d. 16-03-2014 08:17:32.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2014 08:24:12
Svar/Indlæg:
755/6
her den version du skal bruge.
https://drive.google.com/file/...


#34
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2014 17:36:00
Svar/Indlæg:
5750/124
Ellers find en .iso på digitalriver - Der er iso filer til alle versioner af w7 i hvert fald. Og så skal du dog nok aktivere den over telefon, men det er let og elefant overstået på et par minutter, og så mangler der blot en sprogpakke 🙂


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2014 18:04:06
Svar/Indlæg:
1495/69
Mange tak skal du ha'.
Var det ikke dig der hjalp forleden også? 🙂 ❤
Nu tror jeg faktisk osse jeg er dækket ind, med de versioner jeg kan få brug for i nær, og rimelig fjern fremtid.

Ja, der står Windows home premium OA på etiketten.

"så gør det per telefon" Ja, tak for tippet, knægten skulle nødig sidde midt en eksamen, og så få ballade med MS.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2014 19:00:47
Svar/Indlæg:
1495/69
Ihhh, sikke en fin version. Takker mange gange, også fra Rosa og hendes søn(som kørte uden antivirus i et par år fordi han lige var for træt) 🤣


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2014 19:03:16
Svar/Indlæg:
1495/69
#34 Jeg var inde på digitalriver, men der er kun et begrænset udvalg, og ikke den version der passer til produktnøglen, men problemet er jo løst på bedste måde nu.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2014 20:03:51
Svar/Indlæg:
755/6
😀