Starte virksomhed? (virksomhedsform)

Hyggehjørnet d.  15. marts. 2014, skrevet af DJ Alban
Vist: 2343 gange.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 11:16:40
Svar/Indlæg:
1431/233
Hej

Ja, dette har intet med hardware at gøre. men ved jo godt der sidder et par skrappe hoveder herinde alligevel 😛.

Jeg skal sammen med min bror forsøge at starte en mindre virksomhed. Hvor vi opkøber varer lager/rest partier og lign. Som vi sælger videre enten til slutbruger eller andre der vil købe disse partier.

Min rolle i dette er at jeg smider noget kapital i. og ellers skal jeg intet ha med den daglige drift at gøre da det ikke interessere mig, og jeg har et job ved siden af, Som tager min tid.
Så jeg skal bare være ham som "hæfter" for dette firma.

Min bror står for at finde og handle disse partier. og kan ikke eje dette selskab, da han tidligere er gået personlig konkurs. Men får dog en fuldmagt til at handle på "mine" vegne som ansat.

Vi har ingen planer om at få udbetalt løn. Men bare spare op i virksomheden. og se om vi kan drive det til noget.

Hvad ville den rette virksomheds form være?

Jeg har selvfølgelig søgt på skats hjemmeside, men kan ikke helt se om det er IVS eller enkeltmands virksomhed der ville være at foretrække.
Derfor jeg spørger til noget "praktiske" erfaringer. 🙂

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af DJ Alban d. 15-03-2014 11:19:00.
zylichh

Superbruger
Tilføjet:
15-03-2014 15:35:03
Svar/Indlæg:
701/7
Altså, så det er dig, som er pengemanden bag projektet? - Hvis han ikke har nogen likvidemidler at tilføre virksomheden, så ville jeg klart lave det som en enkeltmandsvirksomhed.

Så kan i senere, hvis virksomheden bliver til noget, lave den om til et interessentskab. Så kan han købe sig ind og blive medejer.

Men jeg vil da lige udtrykke min skepsis over at du tør at lade din bror styre en virksomhed, som du ene og alene hæfter for. Hvis han tidligere er gået personligt konkurs, er han måske ikke ligefrem den rette til at stå med hele det daglige ansvar.

Husk ved enkeltmandsvirksomhed og IS - Der hæfter du med HELE din personlige formue.

Held og lykke med projektet 🙂

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2014 20:01:22
Svar/Indlæg:
1431/233
1# ja der er mig der smider pengene i, og det er hans job at få dem til at yngle.

Jeg lader ikke udelukkende ham styrer det, det er jo mig der sidder på regnskabet 😛 .
Lad os bare sige han har lært af hans tidligere bedrifter. Desuden ser jeg ingen reel risiko i dette, da vi ikke køber noget der ikke er penge på kontoen til. Ligeledes får vi heller ikke løn.