Taler vi privathandel (fx brugt handel) ja, så er det faktisk ikke nødvendigvis korrekt det du skriver.
For sælger jeg noget brugt og du ønsker det leveret med fx PostDanmark, ja så er det faktisk ikke mit ansvar så snart PostDanmark (fragtføreren som det så fint hedder) har det i hænde, ja så er det deres ansvar. Og kommer den derefter tilskade eller bliver væk, er det købers ansvar at opdrive pakken eller at få dens værdi erstattet.
Når det så er sagt, så skal sælger kunne bevise at pakken er sendt. Dvs. have en kvittering fra fragtføreren - Postdanmark i dette eksempel. Kan sælger ikke fremvise en kvittering, ja så er det sælger der skal erstatte varen eller dens værdi.
Så fremt en kvittering kan fremvises af sælger, skal denne overdrages til køber, som så selv skal indhente pakken eller en erstatningsværdi hos fragtfører (Postdanmark).
Det skal dog også nævnes, at postdanmark kun giver erstatning hvis man sender med pakke, og altså ikke breve - ej heller Maxibreve og hvad der ellers ligner pakker, uden juridisk at være det.
Er det dog en erhvervsdrivende man handler hos har sælger (altså erhvervsdrivende) altid ansvaret. Også selvom de har skrevet det i deres betingelser. For det står i købeloven, hvilket man ikke kan sættes dårligere end.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 17-03-2014 16:52:01.
3 Det ved jeg ikke. Men der var et . efter punktum, og det holder jo ikke.
4 Det er nok et tolkningsspørgsmål, i virkeligheden. Det handler mere om at flere og flere brugere i køb/salgssektionen er begyndt at skrive at de fralægger sig ethvert ansvar - der har jeg det lidt anderledes. Hvis jeg sender dig noget crap, så sender du det retur og får din mønt tilbage, længere er den ikke. Det der pis med at fralægge sig ansvaret, er jeg ved at være jævnt træt af at se på. Så kan jeg i realiteten sende dig noget juks og så bare sige; jamen det var da godt nok ærgerligt, Dennis.
#5 Det er lidt det samme som at folk skriver at de er gud i tråden. Sjovt nok har de ingen rettigheder til at slette folks indlæg, og råber ofte en moderator op hvis det ikke går som det skal. Det finder jeg altid meget sjovt 😀
Det samme som folk der forbeholder sig retten til ikke at sælge, det vidste vi vidst godt i forvejen, det er jo ikke en bindende aution. Og jeg tror næppe at køber ville sagsøge en, fordi at han ikke sælger hans 3 år gammel grafikkort til 300 kroner, fordi han har bestemt sig at beholde det istedet for.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 17-03-2014 17:13:07.
Snakker du om skader ved fragt fordi det ikke er pakket godt nok ind fra sælger eller sælger som har solgt noget som ikke lever op til hvad der var beskrevet?
Hvad er det for en mærkelig logik..? Hvis jeg sætter mig til at se en film, og finder ud af at den er røvkedelig og jeg så siger "Den er fandeme kedelig" - ville du så også sige "men alligevel interessant nok, til at du siger den er kedelig" ? Det giver da ingen mening
Inden folk splatter helt ud.. Pointen er jo at vi køber og sælger vores brugte hw, og til tider kan det ske at det ikke fungerer efter hensigten. Det er almindelig logik (efter min mening) at man tager højde for den slags. Derfor synes jeg at man (os) burde være fair, istedet for at køre regelrytteri.
Jeg kan sagtens se hvad 0# mener og er helt enig. Dårlig stil at fralægge sig ethvert ansvar. Hvis der endelig viser sig at være problemer finder man da ud af en løsning sammen.
Problemet er jo at når vi taler fragt, skriver flere og flere brugere at de fralægger sig ansvaret. Hvis du har noget ældre skrammel liggende du eksempelvis ikke har testet siden du sidst brugte det, er der en sandsynlighed for at det ikke virker - når man så hælder ansvaret fra sig i forbindelse med fragt, mener jeg at man er en anelse ussel.
Og jeg beklager den provokerende tone tidligere, det var for plat.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 17-03-2014 19:30:55.