#18 NoNig's edit 3 er den generelle løsning for en anden grads ligning. Dvs at hvis du kan finde ud af hvad a, b og c er, så skal du "bare" sætte ind på deres pladser, og så vil du ende med det korrekte resultat hvis du regner hver af de tre linjer korrekt 🙂
Men en lille side note - jeg elsker "svær!" delen i din overskrift, da den må være meget subjektiv. Jeg var i tvivl, da jeg klikkede ind for at åbne, om jeg skulle forvente 9. klasses ligninger/trekanter, eller om det var en kandidatstuderende på matematik 😛 I sidste tilfælde kunne jeg have, hvis det var en fra SDU, være gået hen og sagt "hey, vild matematik du har fanget dig, godt det ikke er mig" 😀 Det havde været fedt hvis du (#0) evt. lige havde skrevet "1.g" eller "2.g" i overskriftsfeltet, evt. blot i "()" 🙂
Som slut, jeg håber NoNig's utroligt pædagogiske gennemgang (og umiddelbart korrekte), er været hjælp nok, ellers skyder du bare flere spørgsmål afsted 🙂
EDIT: Hvis du gerne vil lave fx kvadratrod, så er en typisk og let læselig metode at skrive:
"sqrt(x)", hvis du mener kvadratrod x. Ellers generelt, så brug parrenteser, det gør det lettere at læse for os andre 🙂
EDIT 2: Din lærer er en bandit, han/hun laver klassikeren med at bruge a eller b til at være hypotenusen, i stedet for det klassiske c... Den så jeg først nu da jeg tjekkede NoNig's udregning af siderne ud, da jeg undrede mig over:
a^2 + b^2 = c^2 bliver til a^2 + c^2 = 5,41^2, (b^2). Det er ikke pænt at være vidne til på en søndag! 😛
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af 1EaR d. 23-03-2014 16:53:37.