Nvidia DX11 skal matche Mantle !

Grafikkort d.  24. marts. 2014, skrevet af Mekanikeren
Vist: 2561 gange.

Mekanikeren
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2014 02:20:17
Svar/Indlæg:
258/57
Det ser ud til at Nvidia har store planer med deres næste driver sæt som bliver DirectX 11 optimerede i stor stil !. Så meget at de kommer til at gå i clich med AMD's Mantle API !.

Dertil mht snakken på DX 12, så afslører nVidia at både Fermi, Kepler og Maxwell har nogle direkte HW undersøttede funktioner i denne API allerede.

NVIDIA's API Strategy

Obviously NVIDIA is going to support DirectX 12 and continues to support the latest updates to OpenGL. You'll find DX12 support on Fermi, Kepler and Maxwell parts (in addition to whatever is coming next) and NVIDIA says they have been working with Microsoft since the beginning on the new API. The exact timeline of that and what constitutes "working with" is also up for debate, but that is mostly irrelevant for our discussion.

What NVIDIA did want to focus on with us was the significant improvements that have been made on the efficiency and performance of DirectX 11. When NVIDIA is questioned as to why they didn't create their Mantle-like API if Microsoft was dragging its feet, they point to the vast improvements possible and made with existing APIs like DX11 and OpenGL. The idea is that rather than spend resources on creating a completely new API that needs to be integrated in a totally unique engine port (see Frostbite, CryEngine, etc.) NVIDIA has instead improved the performance, scaling, and predictability of DirectX 11.

..... AMD has done good with Mantle. Whether or not the company intended for the new API to become a new standard, or merely force Microsoft's hand with DirectX 12, it is thanks to AMD that we are even talking about efficiency with such passion. Obviously AMD hopes they can get some financial benefits from the time and money spent on the project, with improved marketshare and better mindshare with gamers on the PC. The number and quality of games that are released in 2014 (and some of 2015) will be the determining factor for that.

Over the next year and half, NVIDIA will need to prove its case that DirectX 11 can be just as efficient as what AMD has done with Mantle. Or at the very least, the performance deltas between the two options are small enough to not base purchasing decisions on. I do believe that upon the release of DX12, the playing field will level once again and development on Mantle will come to a close; that is, at least if Microsoft keeps its promises.





http://www.pcper.com/reviews/G...


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 24-03-2014 02:24:49.
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
24-03-2014 03:07:56
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er herligt at AMD fik sat gang i software udviklingen, det er jo den rene gavebod for hardware producenter med alt det high-end hardware vi køber for at køre vores spil.

Jeg vil nu stadig satse på Mantle, især fordi AMD melder at der stadig kan laves forbedringer, og de har holdt deres ord intil videre.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2014 03:18:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Ser ud som en gang reklamegøjl fra nvidia, så ja, amd har sat gang i tingene i en grad så nvidia har følt sig presset. Fint, for så får alle gavn af optimeringer.


slate_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2014 09:20:26
Svar/Indlæg:
651/11
#1 ja det er skidt for hardware producenterne at der langt om længe er en masse tiltag som gør at softwaren nu rent faktisk kan forsøge at udnytte hardwar½en: OpenCL, AMP, Mantle og nu OpenGL og DX12.

Når man ser MS egen grafik for forskellen på flere kerner DX11 og DX12 .... Som udvikler har jeg lavet multi-trådet kode siden 1995 og jeg har hen over årene flere gange undret mig over at spil er så 1-kernet; men indtil jeg så den graf viste jeg ikke at DX er flaskehalsen.
Argh MS tag jer nu sammen, jeg fik min første 2 kerner PC i 1997; da havde DX været frigivet i 2 år og det skulle så tage yderligere 18 år (2015) før spil rigtigt kan udnytte flere kerner under DX... pinligt


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2014 09:56:38
Svar/Indlæg:
1599/100
nVidia blev taget med bukserne nede. De har stadig, og vil alrid have de dyreste hardware, og pris kontra performance vinder AMDs kort hvergang, selvom jeg godt ved nvidia presser bedre kort ud, men whats the point?

Det meget få spil udnytter GPU'erne til deres 100% alligevel.

Jeg har ikke fået prøvet mantle til mine 7970'er endnu, og venter lidt, forløbig :)


#5
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2014 10:38:06
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg har selv siden årsskiftet grublet lidt over hvad mit næste kort skulle være, havde planlagt at skiftet skulle ligge nu her hvor der kommer lidt penge tilbage fra skattefar.

Så har længe stået med 2 kort, enten 280x eller GTX 770, og har haft lidt svært ved at beslutte mig da jeg synes begge har deres positive sider, men Mantle er det der har gjort at jeg hopper på 280x når pengene hopper ind. Godt nok er ydelses-boostet ikke vildt meget med et 280x, men det er nok til at det fik udslaget. De to kort ligger ellers meget side om side ydelsesmæssigt, men tror selv på at der er en fremtid i Mantle på PC markedet, da der efterhånden bliver lavet rigtig mange tidligere "pc-exclusive" til konsoller, og omvendt. Mange titler jeg ser MEGET frem til i fremtiden bliver lavet til både konsoller og pc, og det skulle jo være lig med Mantle-support.

Så Mantle var nok det der i sidste ende fik mig overtalt, og tror næppe jeg er den eneste der har stået der, og det har Nvidia nok kunne ane lidt 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 24-03-2014 10:40:37.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2014 11:59:24
Svar/Indlæg:
1599/100

Jeg har selv siden årsskiftet grublet lidt over hvad mit næste kort skulle være, havde planlagt at skiftet skulle ligge nu her hvor der kommer lidt penge tilbage fra skattefar.

Så har længe stået med 2 kort, enten 280x eller GTX 770, og har haft lidt svært ved at beslutte mig da jeg synes begge har deres positive sider, men Mantle er det der har gjort at jeg hopper på 280x når pengene hopper ind. Godt nok er ydelses-boostet ikke vildt meget med et 280x, men det er nok til at det fik udslaget. De to kort ligger ellers meget side om side ydelsesmæssigt, men tror selv på at der er en fremtid i Mantle på PC markedet, da der efterhånden bliver lavet rigtig mange tidligere "pc-exclusive" til konsoller, og omvendt. Mange titler jeg ser MEGET frem til i fremtiden bliver lavet til både konsoller og pc, og det skulle jo være lig med Mantle-support.

Så Mantle var nok det der i sidste ende fik mig overtalt, og tror næppe jeg er den eneste der har stået der, og det har Nvidia nok kunne ane lidt 😛

CF skrev d. 24-03-2014 10:38:06


Du er bedre tjent ved at smide den lille smule mere og købe en 290 eller 290x 🙂


æ
 
Enthusiast
Tilføjet:
24-03-2014 12:16:20
Svar/Indlæg:
40/1
Nogen der kan oversætte hvad det gør, altså så hr og fru danmark også kan forstå. Er sku ikke lige så hård til det engelske ? Er ved at bygge nyt system så hvis det bliver bedre er det jo kun en fordel


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
24-03-2014 13:26:38
Svar/Indlæg:
442/14
#6 +1



1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2014 13:48:37
Svar/Indlæg:
5750/124
#7 Kort sagt: Nvidia har valgt at gå mere op i hardwaren, end optimeringen af softwaren/middlewaren der skal agere mellemmand for dit spil og hardwaren. Samtidigt at forfatteren tror på at med DX12, så vil afstanden mellem mantle og DX blive formindsket betragteligt, såfrem at M$ lever op til hvad de har vist.

Meget kort oprids!


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-03-2014 14:17:23
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg er stadig ikke helt super vild med udviklingen med flere forskellige API'er. Jeg frygter lidt at man som "forbrugeren" kan stå i den situation igen at nogle spil ikke vil køre på ens PC fordi man ikke har det rette grafikkort der understøtter API'en. Det så vi jo allerede i 3D accelleratorernes spæde begyndelse.

Jeg synes tilbage i '96 og '97, at det var lidt surt at jeg ikke kunne spille Spec Ops fordi jeg ikke da have et 3Dfx kort der understøttede Glide - så derfor blev Spec Ops afviklet med Software rendering på ATi Rage IIC kortet. Det var ikke super flot.

Jeg tænker igen vi måske ender med en deling af markedet præcis som med 3Dfx på den ene side og ATi,nVidia,Savage3D og Matrox på den anden side og en eller anden kommer til at bukke under.

History repeating: Glide3D vs Direct X vs WickedGL vs OpenGL.

Det ville være bedre men en uniform standard hvor begge bød ind med innovation og forbedring.

Bryder mig ikke helt om det.... 😎 :no:


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 24-03-2014 14:19:19.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
24-03-2014 14:41:47
Svar/Indlæg:
442/14
#10

Jeg savner absolut heller ikke software rendering, men med mantle kan man endnu spille spillene, bare ikke med højere ydelse. Der er som jeg ser det ikke nogen teknologier som man må undvære ved ikke at bruge det.

Men en eller anden pris skal det jo have at forskellige producenter udvikler nye teknologier. Det er jo netop den manglende udvikling i DirectX som fik AMD til at udvikle Mantle.


#12
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2014 01:20:50
Svar/Indlæg:
4689/105
#6 Nej man er da ikke.

Hvis man regner ud hvor mange procent ekstra ydelse man får kontra den procentvise merpris er det ikke en god deal. Det er ca. 40% mere man skal betale for 290, og det får man i hvert fald ikke i ydelse.

... men nu er "bedre tjent" så også et vidt begreb. Ja det er et bedre ydende kort, men på ingen måde mere fornuftigt økonomisk set ift. et 280x.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af CF d. 25-03-2014 01:27:00.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2014 13:44:45
Svar/Indlæg:
15982/637
I dag ca kl.17 har nvidia preview af dx12 og high end maxwell gtx 800 serien og muligvis gtx 790.
De streamer live !

http://videocardz.com/50012/nv...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-03-2014 16:06:41.


#14
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2014 15:09:09
Svar/Indlæg:
2151/51
Jeg tror godt nok ikke på Mantle mere må jeg sige. Hele pointen er ligesom forsvundet nu.

Glæder mig til at se Nvidia's event i morgen kl 17.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 25-03-2014 15:09:44.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2014 16:06:11
Svar/Indlæg:
15982/637
Hovsa ! så forkert ! de streamer i dag ca. kl.17


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2014 17:23:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Ser sku spændende ud at nVidia nu angriber bandwidth problemerne i PC'en ! 3Dmemory og NVLink 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-03-2014 17:23:33.


#17
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2014 17:55:23
Svar/Indlæg:
2151/51
Damnit, nu så jeg det ikke 🙂

Nå.. Må se om jeg kan finde det senere

Var der noget info om high end 20nm i år? 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-03-2014 18:32:58
Svar/Indlæg:
15982/637
Okay ! Værsgo jeres "GTX 790" = GTX Titan Z - at betale $3000 !







Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 25-03-2014 18:39:10.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2014 20:18:51
Svar/Indlæg:
8947/160
18# Skulle lige til at smide et link. Godt nok vildt, små 20k for et grafikkort. Men de skal nok få solgt nogle, det er jeg slet ikke i tvivl om.


Gamer_Kate
 
Nørd
Tilføjet:
25-03-2014 20:56:38
Svar/Indlæg:
304/3
#14 Jeg er også ret skeptisk overfor det 😕

#19 ja der er jo dem som er tossede/skøre nok ... 🤣
Vil dog hellere købe to/tre Titan Black Editions.

P.S har brugt 6000 kr i gennemsnit per grafikkort (kun Nvidia dog) 😳


æ
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-03-2014 21:05:00
Svar/Indlæg:
40/1
20k for en printplade med blæserhjul på o.0


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2014 22:35:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Den store fordel ved Mantle er at det ikke er microsoft afhængigt hvilket tiltaler mig meget da det åbner op for at kunne game på Linux osv :yes: 😎 ❤


Gamer_Kate
 
Nørd
Tilføjet:
26-03-2014 07:34:58
Svar/Indlæg:
304/3
#21 🤣 kunne ikke lade være med at grine 😛


#24
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2014 08:34:23
Svar/Indlæg:
5750/124
#22 Det er klart en af de store fordele! 😀


#25
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2014 17:00:22
Svar/Indlæg:
2151/51
#22 Ja, det er da en fordel. Men det hjælper jo ikke meget når Nvidia og især AMDs fokus er på Windows platformen mht. drivere? ;)

PC platformen er ikke særlig stor når det kommer til salg af spil (sammenlignet med konsol), så jeg tror ikke udviklerne gider udvikle til ENDNU flere platforme/APIs.

Ja selv PC platformen bliver nogle gange droppet fordi de tjener for lidt ift. det arbejde der skal lægges i for at få det til at køre ordenligt og opdatere løbende..

Mantle var en god idé OG den fik da også vækket folk hos Microsoft, men jeg tror nu stadig det dør lige så stille når DirectX kommer til at kunne det samme..


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2014 17:44:03
Svar/Indlæg:
4337/121
#25 Alting har en start 🙂 Steam er en af dem der kan få det til at ske 😉

Apple kunne også nyde godt af Mantle 🙂