Coil whine - noget at gøre ved det?

Grafikkort d.  31. marts. 2014, skrevet af eviling
Vist: 4970 gange.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 12:55:12
Svar/Indlæg:
442/14
Har lige sat et sapphire 290 tri-x i min PC, og kørte selvfølgelig 3dmark 11, for at teste det.

Hver eneste gang der var noget krævende opstod der coil whine.

Fandt den er youtube video hvor lyden er det samme som min, dog vil jeg påstå at min lyd er knap så høj
https://www.youtube.com/watch?...

Er lidt usikker om det er grafikkortet eller min PSU.

Kan jeg gøre noget ved det?

Jeg har indtil videre ikke spillet med det i, men håber ikke problemet også er der.
Lace

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 13:00:47
Svar/Indlæg:
2357/72
Du kan returnere kortet hvis det er alt for slemt, men hvornår opstår larmen? Jeg har oplevet det samme med mit gfx, dog kun under 3dmark bench hvor det kommer over 1000 fps. Jeg har aldrig oplevet coil whine under gaming.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 13:10:45
Svar/Indlæg:
442/14
Indtil videre har det kun været under 3d mark 11, og det var der ved næsten alle tests, dog i forskellige lydstyrker.

Kleiner86

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 13:22:40
Svar/Indlæg:
209/32
OMG!!!!! 😢

Det lyder bestemt ikke særlig godt!

Havde nok sendt det retur!!! En kammi har lige købt Gigabyte's version af samme kort! Kan jeg kun anbefale! Rigtig lækkert kort!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kleiner86 d. 31-03-2014 13:23:52.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 14:37:15
Svar/Indlæg:
8947/160
Start med at finde ud af om det er psu eller gfx. Derefter kan vi finde en løsning.

Monberg75

Moderator
Tilføjet:
31-03-2014 14:42:16
Svar/Indlæg:
1194/156
Ja, skulle også lige til at høre om det nu ikke er PSU der laver lyden fordi den bliver godt belastet i stedet for GPU.

HVIS der er coils / spoler som laver lyden, har jeg hørt at elektronik lak skulle kunne gøre det, da det er vibrationer i spolen der fremkalder lydene.

Jeg skal ikke kunne sige om det er grund nok til en RMA, da selve produktet jo ikke er decideret defekt.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 15:00:15
Svar/Indlæg:
1334/15
#5 - vibrationer i spolerne?. Hmm.. kunne det mon tænkes, at man er gået over til andet mere miljømæssigt men dårligere materialer, der afstedkommer dette fænomèn!.

For nogle år siden hørte man jo ikke så meget til problemet sååååå?.

Vibrationer - så tænker jeg dæmpning, men der er jo ikke meget plads at gi´ af. Lak vil jo nok kunne gøre noget, men en fed klæbrig masse noget à la tjæredæmpningsmateriale (til biler etc.) ville nok bedre dæmpe resonanserne, men jeg ved så ikke, om der er større varmegrader involveret, da det så ikke vil være velegnet 🙂

Monberg75

Moderator
Tilføjet:
31-03-2014 15:49:57
Svar/Indlæg:
1194/156

Nu er det jo små vibrationer i spoler der er tale om, lak er fint til den slags, det går ind og fikserer kobbertrådene som spolerne er rullet med, det fungerer glimrende.

Man skal ikke begynde at bruge fugemasse eller noget andet, det er helt klart overkill og vil nok have en isolerende effekt der kan give mere varme som skader mere end det gavner.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 16:09:13
Svar/Indlæg:
949/9
Coil whine er nok til en RMA - Ellers kan du jo bruge din 14 dages returret.

Monberg75

Moderator
Tilføjet:
31-03-2014 16:10:49
Svar/Indlæg:
1194/156
Ved bare ikke lige hvad der på et grafikkort kan give coil whine lyde?

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 16:22:14
Svar/Indlæg:
655/39
Ups, mig som læst lidt for hurtigt... 😳

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Dolph xD d. 31-03-2014 16:23:14.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
31-03-2014 16:28:09
Svar/Indlæg:
4983/48

Chokes (aka spoler) og Caps kan sagtens hyle hvis defekte eller overbelastet, og dem er der en del af på Gfx 🙂

Det kan ikke anbefales at du forsøger at udbedre noget selv sålænge det omtalte (om så Gfx eller PSU er problemet) er under en reklamations periode.

Start med at skifte til en anden PSU samt sætte kortet i en anden PC og test (self bedst hvis denne har sin egen PSU, dvs ikke den samme extra PSU som den du tester med i egen PC/et testsetup)

AkileuZ

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 16:28:53
Svar/Indlæg:
190/15
Sådan som jeg har forstået er det spændingen der går gennem coilen der gør den skriger , og coil whine bliver mere og mere normalt i takt med der kommer mere performance på kortene :)

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 16:30:25
Svar/Indlæg:
1334/15
#7 - ja det er jo noget bette skravl det drejer sig om :yes: . Imidlertid er det noget der irriterer mig konstant at læse om, da det burde være et problem (efter min mening), der for længst burde være analyseret og tilrettet af fabrikanterne. Derfor ser jeg en idè i, at undersøge de forskellige muligheder for selv med en helst billig og let løsning, at kunne give producenterne en vis del af hånden, da de jo efterhånden smider mere og mere hardware ud på markedet vel vidende, at der er mangler, og de derfor bruger forbrugerne som "hungrende ufrivillige velbetalende forsøgsdyr 😀 )

Forbrugerne ser i deres abstinenståge (efter nyt hardware) igennem dette for producenterne så smarte billigere trick, da en længere testperiode automatiek vil sætte hele produktionsmodellen milevidt bagud andre konkurrenter der "klatter" på dette 😲

PC folket er det absolut nemmeste at manipulere med, og betaler derfor prisen - Defekte varer, tonsvis af ærgrelser, og Rmaère i bunkevis :yes: 😩 😕

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:07:23
Svar/Indlæg:
4689/105
Har selv lige modtaget mit nye MSI 280x her i dag og der er også coil whine.

Har aldrig nogensinde selv prøvet at have hardware der laver coil whine før det kort her, og jeg er allerede ved at blive sindssyg 😩

Dog kan jeg høre på videoer rundt på nettet at mit er meget mildt. Det er en meget dybere tone mit gør det med, men når man har et mini-itx setup lige ved siden af en der ellers er rimeligt støjsvagt, så er det godt nok irriterende 😕

Har læst mig frem til at det hos nogle hjælper at slå vsync til, men ikke hos mig i hvert fald...

Tvivler på at problemet kan lægge ved andre dele da det først er kommer efter det nye kort er kommet i 😕

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 31-03-2014 18:13:39.

Monberg75

Moderator
Tilføjet:
31-03-2014 18:11:28
Svar/Indlæg:
1194/156
På med headset når du spiller, så hører du det ikke 🤣

Jeg har stort set altid haft CW på mine setups, har efterhånden vænnet mig til det.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:15:00
Svar/Indlæg:
4689/105
#15 Jeg sidder lidt og har den holdning at jeg ikke synes det burde være nødvendigt at vænne sig til.

Har godt nok overvejet at sende det tilbage og finde et andet, men det er sgu nok mere end min samvittighed rækker til 😕

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:18:35
Svar/Indlæg:
1334/15
#14 - dyb tone? så har du nok fået en han 😲

Det er bare det, jeg mener. En hurtig opstart/test fra fabrikanten, og det er muligt, at høre om coilwhine er tilstede.

At det ikke bliver kaldt en defekt er en skamplet på hele pc hardwarens historie, og burde forbydes ved lov - sku så 😀

Hvad bliver det næste ureglementerede udslip på det åbne marked?.

At taxaerne går igennem headsettene på fuld styrke midt i spillene?

At piloterne går igennem på samme måde?

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:22:18
Svar/Indlæg:
949/9
#16 Send det retur. Du har betalt for et produkt, som er forudsat at det fungere uden fejl og mangler. Jeg ville sgu ikke skulle 'vende' mig til en summen, når jeg har betalt i dyre domme for produktet.

Jeg havde selv et ASUS 670 som pev en smule - ikke meget - men nok til det var irriterende. Jeg kontaktede CDON og sendte det retur.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:22:44
Svar/Indlæg:
4689/105
#17 I min verden burde det godt nok være en defekt. Selv med den milde coil whine jeg har er jeg ved at blive sindssyg når jeg spiller...

... tør slet ikke tænke på hvis jeg havde været et af de tilfælde med en meget høj frekvens :no:

#18 Sagde du til dem at der var coil whine, eller brugte du bare returretten?

For jeg har det lidt skidt med bare at sende lorten videre til den næste stakkel der så får kortet hjem ☹

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 31-03-2014 18:24:11.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:28:14
Svar/Indlæg:
1334/15
#19 - det må være muligt at bruge returretten og begrunde det med, at det er pga. coilwhine. Især fordi det ikke bliver betegnet/vurderet som en defekt :yes: Så ved butikken hvad de evt. videresender til næste "offer"

Du lyder som en rigtig flink fyr, når du sådan betænker næste stakkel i leveringskæden, så dermed burde du stadigvæk kunne have en ren samvittighed (i denne henseende) 🤣

CF

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 19:01:20
Svar/Indlæg:
4689/105
Det er fandme egentlig også utroligt at det her lige skulle ramme mig. Er næsten oppe på at have samlet 50 pc'er for andre i løbet af de sidste 6 år og ingen af dem har haft coilwhine. Nu får jeg så endeligt nosset mig sammen til at skifte mit 3-4 år gamle HD 5870 ud, og så får jeg selv et grafikkort med coilwhine 🤡

... det må vel være straffen fra hardware-guderne for at jeg ikke skifter system hvert år mere 😩

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CF d. 31-03-2014 19:02:12.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 19:09:06
Svar/Indlæg:
949/9
#19 Jeg sagde det til dem, som det var. I starten var jeg lidt bekymret, da jeg ikke vidste om de ville godtage den, specielt ikke fordi deres retursager bliver sendt direkte til et firma i Sverige, som tester produkterne. Men der var ingen slinger i valsen, og jeg fik mine penge retur.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 19:58:08
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. jeg tænker på, om man kan komme i knibe hvis:

Man modtager en vare man selvfølgelig fra start har 14 dages fuld returret på (uden man behøver give en årsag). Man pakker selvf. varen op, men bemærker evt. at varen ikke efter specifikationerne er, hvad man forventede, og ved en hurtig afprøvning udviser: "Coil whine/jetjager lyd"

Varen har så desværre en defekt (efter egen mening) og som et respektabelt firma kontrollerer firmaet selvf. returvarerne og finder frem til denne.

Hænger man monstro så på firmaets udlægning (vi sendte varen uden defekter, så køber/distributør står for alle fejl)?.

Jeg har før været i en anden tråd med disse spørgsmål, og mener personligt, at man her kan komme i knibe pga. firmaernes frie spillerum indenfor lovens rammer!.

Men #0 - det tror jeg nu ikke, at du vil komme :no: 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 31-03-2014 20:09:15.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 20:11:39
Svar/Indlæg:
949/9
#23 Lidt af en forvirrende tekst du fik samlet dér 😛

Kan ikke se hvordan du som forbruger skulle komme i klemme. I sidste ende, er det producenterne der står for fejlen, og når du sender noget tilbage, så er det op til forhandler at tage kampen med producenten.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 20:27:43
Svar/Indlæg:
1334/15

Ja - hvis forhandleren er med på det!. Meeen....

Hvad jeg er inde på er, hvorvidt man kan komme i klemme mellem de 14 dages "garanterede returret" - hvor man returnerer en vare, hvor der allerede fra starten har været en fejl.

Nu jeg husker tilbage (står lige med 4blus+ + 2 ovne hehe), husker jeg imidlertid, at det er der tråden knækker for de 14 dages returret.

Hvis firmaet finder den mindste fejl, kan de nægte modtagelse, med mindre forbrugeren har direkte beviser på, at varen var defekt allerede ved modtagelsen.

Det er her, at der mangler noget i forbrugerens sikkerhed, da man kun kan gardere sig via åbning/underskrift fra leverandøren (posten) samt evt. billeder af alle pakkens + indholds evt. skrammer.

Og selv med alle disse ekstraordinære sikkerhedstiltag kan firmaert stadigvæk påstå, at en fejl/defekt er opstået ved/under afprøvningen af varen 😀

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 21:16:46
Svar/Indlæg:
949/9
#25 Ah ja, nu forstår jeg hvad du mener :yes:

Da jeg ville klage over mit coil whine, tog jeg bare kontakt til CDONs support, og han forslog så at jeg sendte kortet retur. Nu skal jeg jo så ikke kunne sige hvordan andre forhandlere håndtere dette, men jeg syntes da efterhånden det er et problem der er blevet vedkendt.

Jeg syntes bare ikke det er fair, at man har et produkt som man har betalt for - som så laver en eller anden lyd - for mit vedkommende var den lyd konstant. Så det var sådan set blot et spørgsmål hvorvidt de ville tage det tilbage frivilligt eller ej 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 31-03-2014 21:18:21.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 21:27:53
Svar/Indlæg:
1334/15
#26 - Hej igen. Nu er jeg mæt fed og træt hehe.

Meeen måske man skulle sælge grafikkort med coilwine under et helt andet koncept?.

... Dette grafikkort holder med garanti deres hjem fri for skadedyr som mus, rotter og myg. Denne ypperlige vare udsender en næsten supersonisk lyd, som (næsten) kun kan høres af nævnte skadedyr.

Der medfølger imidlertid ørepropper og høreværn, således, at de kan nyde deres nye hardwares øvrige egenskaber uden eksterne forstyrrelser.

Vi må desværre samtidig meddele dem, at hvis deres kat eller hund (eller øvrige familie) løber hjemmefra, dækker garantien ikke over dette 😲

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-03-2014 21:29:49
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er desværre efterhånden næsten normalt med coilwhine på gfx. Man kan prøve sig igennem mange inden man får et stille et.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 21:30:45
Svar/Indlæg:
442/14
Har haft tid til at teste det noget mere, og er nu 90% sikker på at det er min PSU som laver lyden.
Endte med at tage et paprør og holde op til øret og så pege i retning af gfx og derefter psu. Men det er noget svært at høre det præcist.

Jeg har prøvet med prime95 for at belaste CPU max, og der opstår ikke noget lyd. Men når jeg belaster grafikkort, så sker det.

Har prøvet med et par timer i World of Warcraft med alt sat på maks og vsync slået fra, og det spil ser ikke ud til at fremprovokere lyden.
Vil så prøve med Deus Ex i morgen.

Jeg kan så bare ikke forstå hvorfor min PSU laver lyden, det er en Corsair HX1050
http://www.corsair.com/en-us/p...

Og umiddelbart har den jo rigeligt at strøm at give af. Men det er altså kun med det nye grafikkort sat i, det forrige (et radeon 7870) lavede ikke den lyd.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2014 21:33:27
Svar/Indlæg:
949/9
#27 Lyder som en super idé 🤣

#28 Meeen er der ikke nogle producenter det sker oftere for end andre? Da jeg læste op på emnet dengang, mener jeg at huske det handler meget om kvalitet på selve spolerne.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 21:40:26
Svar/Indlæg:
1334/15
#29 - en frekvens genereret "øv lyd" behøver jo ikke at være baseret på en max. ydelse fra psuèn. Frekvensen kan jo komme ved alle strømleveringer - hvis man nu er uheldig 😳

Det er lige før, jeg vil foreslå dig en yderst ukonventionel udvej. Nemlig enten at fjerne eller tilsætte andet strømforbrugende HW. Hvis du så ikke længere får støjen, ved du nogenlunde hvad psuèn kan belastes med og omvendt 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-03-2014 22:52:49
Svar/Indlæg:
15982/637

#27 Lyder som en super idé 🤣

#28 Meeen er der ikke nogle producenter det sker oftere for end andre? Da jeg læste op på emnet dengang, mener jeg at huske det handler meget om kvalitet på selve spolerne.

Pelinox skrev d. 31-03-2014 21:33:27

Jo ofte kan man, men desværre kan de også opstå pga hardware konfiguration uden at nogen enheder egentlig fejler noget. Du kan have to psuer og to grafikkort hvor en af gfx og psu kombinationerne fremkalder coilwhine mens Ingen af de andre sammensætninger fremtvinger noget. Jeg har oplevet efter psu skifte at et gfx begyndte at coilwhine.

Der er desværre ingen garanti mod det og ofte må man vurdere om det er irriterende nok til at skifte.
Mit Inno3D GTX 780 ichill Herculez X3 Ultra DHS har en smule coilwhine på min fractal psu men ingen på min thermaltake.
Lyden kommer fra kortets VRM.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 31-03-2014 22:55:11.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2014 04:25:03
Svar/Indlæg:
8947/160
Mange gange opstår det når man har rigtig mange fps og kortet bare spytter dem ud, feks i 3dmark. Jeg er næsten 100% sikker på det går væk hvis du slår Vsync til. Er dog ikke sikker på det vil virke i 3dmark da man vist ikke rigtig kan "begrænse" fps på den måde . Men er ret sikker på du ikke oplever det når du har under 100fps.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2014 08:25:34
Svar/Indlæg:
4337/121
#30 Det tror jeg du har ret i at det er kvaliteten på komponenterne der halter 🙂

#29 Køb dig en kvalitets PSU eller som minimum nap en fra AX serien næste gang 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 01-04-2014 08:28:09.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2014 17:59:19
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. det lader jo som om, der tilkommer flere og flere kompabilitetsproblemer mellem det forskellige hardware? Hvor ender det?

Måske der burde kræves en form for netop fælles kompabilitets garanti for alt elektrisk hardware lig f.eks. al vores øvrige elektriske udstyr såsom, værktøj, køkkenudstyr, udendørs maskiner/udstyr etc.!

Bedre isolering overfor udefrakommende støj burde være nr. 1 på listen - ligesom på biler, så man har en chance for at høre radio (ikke på pcèn 🤣 )

Kan dog ikke lade være med, at tænke på, om det større miljøhensyn efterhånden "påtvungent" har affødt så mange materialer med langt dårligere kvaliteter end godt er - for pruduktets egenskaber?. 😩 😢 😀

jonsh

Overclocker
Tilføjet:
02-04-2014 12:54:56
Svar/Indlæg:
17/0
Hvor kan man få fat i elektronik lak? Er der et bestemt mærke man skal gå efter? :)

las

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2014 13:07:53
Svar/Indlæg:
2151/51
Det er desværre ret almindeligt på AMD kort synes jeg. De sidste maaange AMD kort jeg har prøvet, har lidt af det, i større eller mindre grad.

Oftest er det bare at RMA og håbe på at få et kort der ikke hyler. Det har jeg da gjort et par gange. Jeg magter ikke coilwhine, hverken på PSU eller GPU! Det irriterer mig rigtigt meget sådan noget. Når jeg først ved det er der, hører jeg det konstant. 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 02-04-2014 13:08:26.

Polle68

Overclocker
Tilføjet:
02-04-2014 14:17:17
Svar/Indlæg:
983/167
Jeg tror det er helt sikkert dit gfx der laver lyden. Jeg tror også at driver til kortet har noget at sige. Jeg sidder med et GTX 780 som også kan sige noget hvis jeg køre en 3d mark, men jeg syntes der har været nogle driver der har været værre end andre. Det er så ikke så slemt som på det link til youtube.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2014 13:51:41
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. Det vigtigste for os forbrugere er vel, at det ikke er os, der kommer til at stå med et dejligt men ubrugeligt grafikkort.

På den anden side ligger spørgsmålet så i, om vi ved almindelig RMA ikke bare sender "aben" videre til næste uskyldige offer, der måske bare finder sig i problemet?.

Mon ikke hele forbruger problemstillingen ligger i, at leverandørerne ikke vil modtage de kort forhandlerne får returneret i og med whine coil, ikke er blevet kategoriseret som værende en defekt!

Det placerer jo hele problemet mellem forhandlerne og deres kunder (os 😩 ), og tvinger forhandlerne til, at genudsende allerede whine coil (fejl/rma) bemeldte varer igen. Det må ud fra en gammel sælgers synspunkt være et "møgprodukt" at skulle bruge så meget tid/penge V/S kunder at slås med 😳

P/S - hvis jeg vinder i Euro jackpot i morgen, vil jeg købe 20 nye grafikkort, og lave dybere obducerende eksperimenter med dem (de små stakler) 😲 🤣 🤣