Lille men meget stærk pc til rejse

Gaming d.  31. marts. 2014, skrevet af pillAr
Vist: 918 gange.

pillAr

Ny Bruger
Tilføjet:
31-03-2014 16:46:18
Svar/Indlæg:
10/2
Hej HwT

Jeg skal bruge en ny pc til to formål: gaming og meget krævende simulationer i MATLAB (statistiske beregninger, der kan tage op til flere dage). Min udfordring er at jeg fra september flytter til USA i et halvt år, og derfor skal have maskinen med derover. Jeg har derfor brugt en masse tid på at finde en god gaming-bærbar, men jeg er noget bekymret over problemer med overophedning, støj og performance (bl.a. max 4 kernet CPU).

Jeg er derfor begyndt at kigge på mATX builds der evt. kan transporteres i en trolley, da jeg jo skal have den gennem lufthavnen (pakketransport ville umiddelbart koster flere tusinde kr. + det er usikkert). Har læst om flere på nettet, der har taget desktops med på flyet, så burde ikke være noget problem, så længe den ikke bruger vandkøling. De fleste flyselskaber har følgende krav til kabine-bagage: 55cm x 40cm x 20cm. Jeg skal derfor bruge et kabinet der kan være i en trolley med omkring disse mål. Derudover skal jeg gerne have så mange kerner i processoren som muligt, da mine simulationer kan paralleliseres. Jeg har følgende krav og forslag:

-CPU: i7 4930K (6 kerner/12 tråde). Ville det være bedre med en Xeon der er beregnet til at køre i lang tid?
-Mobo: ASUS Rampage IV GENE Republic of Gamers eller MSI X79MA-GD45. Regner ikke med at OC, er Rampage så overkill?
-Gfx: GTX770 (skal mest spille CS:GO, så 780 ville være endnu mere overkill)
-RAM: nok, så de ikke bliver bottleneck. Tænker 16 Gb DDR3 1600/2400 mhz?
-Kabinet: Lian Li PC-A04. ARC Mini R2 er umiddelbart lidt for stor og alt for tung.
-Psu: Hjælp
-CPU cooler: Hjælp. Ovenstående kabinet tillader kun 140mm højde : /. Ville Noctua NH-L12 være god nok til 4930K og er den for dyb? (150mm vs kabinettets 188mm). Som sagt duer vandkøling ikke, da den skal gennem lufthavnen.
-HDD: Hjælp. en SSD + måske en storage
-Ville ovenstående build blive for varmt?

Budget: max 13k, hvis det da kan lade sig gøre. Tænker der kan spares på Gfx'et :)

Vil også gerne høre jeres erfaringer/råd generelt med at transportere desktops udenlands.

Håber i kan hjælpe!

Ps. Jeg kan ikke vente med at købe derovre, da jeg skal bruge den nu og der er 6 mdr til afrejse.
Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 16:59:14
Svar/Indlæg:
1881/22
OBS, er ikke noget jeg har erfaring med, er bare efter en hurtig google søgning, så læs selv op på om det kan betale sig. (http://www.mathworks.se/discov... )

Det er ser ud til at matlab understøtter CUDA, så det kan måske betale sig for dig, at gå lidt ned på cpu-power, (og dermed have muligheden for mITX i stedet), og så tage et større Nvidia kort.

Mht det build du selv har fundet, burde det ikke bliv et problem. Lydløs bliver den ikke, men det burde blive ok.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 31-03-2014 16:59:41.

pillAr

Ny Bruger
Tilføjet:
31-03-2014 17:56:57
Svar/Indlæg:
10/2

OBS, er ikke noget jeg har erfaring med, er bare efter en hurtig google søgning, så læs selv op på om det kan betale sig. (http://www.mathworks.se/discov... )

Det er ser ud til at matlab understøtter CUDA, så det kan måske betale sig for dig, at gå lidt ned på cpu-power, (og dermed have muligheden for mITX i stedet), og så tage et større Nvidia kort.

Mht det build du selv har fundet, burde det ikke bliv et problem. Lydløs bliver den ikke, men det burde blive ok.

Ciric skrev d. 31-03-2014 16:59:14

Tak for inputtet. Jeg har kigget lidt på CUDA, men tror desværre ikke jeg kan bruge det til min applikation. Derudover ville jeg skulle skrive en del kode forfra, og det vil jeg gerne undgå :P

Hvad tænker du om CPU-køleren, den er ikke for dyb til kabinettet? Har du forslag til bedre kølere der er mere lydløse? Hvilken PSU ville du forslå?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pillAr d. 31-03-2014 17:57:31.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2014 18:56:04
Svar/Indlæg:
1881/22
Den Nochtua kan sagtens køle den cpu, og den burde kunne gøre det uden den nederste blæser! Det er den jeg selv ville vælge til et kabinet med begrænset plads: http://www.overclock3d.net/art...

Køleren burde kunne være der. Her har de fået plads til en som er knap 160mm: http://www.bit-tech.net/hardwa...

PSU:
Her ville jeg gå efter en Corsair RM650.

edit: Mht RAM, så sørg for at finde nogle low-profile, så ikke de kommer i vejen for cpu køleren 😉

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ciric d. 31-03-2014 18:59:43.

morcheeba

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2014 19:01:20
Svar/Indlæg:
216/10
En ide kunne være at tømme systemet for vand når du skal flyve? Så er vandkøling i hvert fald muligt.

pillAr

Ny Bruger
Tilføjet:
31-03-2014 21:17:52
Svar/Indlæg:
10/2

Den Nochtua kan sagtens køle den cpu, og den burde kunne gøre det uden den nederste blæser! Det er den jeg selv ville vælge til et kabinet med begrænset plads: http://www.overclock3d.net/art...

Køleren burde kunne være der. Her har de fået plads til en som er knap 160mm: http://www.bit-tech.net/hardwa...

PSU:
Her ville jeg gå efter en Corsair RM650.

edit: Mht RAM, så sørg for at finde nogle low-profile, så ikke de kommer i vejen for cpu køleren 😉

Ciric skrev d. 31-03-2014 18:56:04

Lyder godt! Tror helt sikker jeg vil gå med den PSU. Kan du evt. linke til nogle gode low-profile RAM. Har lidt svært ved at vurdere om dem jeg finder er low-profile.

Hvad tænker du mht. valg af bundkort. Er Rampage overkill eller vil MSI X79MA-GD45 agere bottleneck ift. resten af systemet? (er ude på dybt vand her)

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2014 09:17:56
Svar/Indlæg:
8947/160
Først. Velkommen til. Hvor er det rart at se en der ikke bare drøner ud og spilder en masse penge på en gamerbærbar der hverken kan det ene eller det andet. Så dit valg af pc er IMO optimalt. Hvis du ikke skal overclocke er begge bundkort overkill. Køb det bundkort der har de features du har brug for og ikke mere. Det du sparer bruger du på så meget grafikydelse som muligt og så meget ssd som muligt. MHT psu er jeg selv ret kræsen og går ikke på kompromis i mine primære maskiner, jeg foretrækker Seasonic eller psu´s fra andre fabrikater med Seasonic indmad, det kan være Corsair Silver power, XFX osv ( XFX er rigtig gode til prisen og alle deres modeller er med Seasonic indmad) Så er du godt kørende.

pillAr

Ny Bruger
Tilføjet:
01-04-2014 13:56:17
Svar/Indlæg:
10/2

Først. Velkommen til. Hvor er det rart at se en der ikke bare drøner ud og spilder en masse penge på en gamerbærbar der hverken kan det ene eller det andet. Så dit valg af pc er IMO optimalt. Hvis du ikke skal overclocke er begge bundkort overkill. Køb det bundkort der har de features du har brug for og ikke mere. Det du sparer bruger du på så meget grafikydelse som muligt og så meget ssd som muligt. MHT psu er jeg selv ret kræsen og går ikke på kompromis i mine primære maskiner, jeg foretrækker Seasonic eller psu´s fra andre fabrikater med Seasonic indmad, det kan være Corsair Silver power, XFX osv ( XFX er rigtig gode til prisen og alle deres modeller er med Seasonic indmad) Så er du godt kørende.

Shutdown skrev d. 01-04-2014 09:17:56

Lyder godt.
Mht. bundkort er det de eneste to jeg kunne finde på edbpriser til mATX og 2011 socket. Asus'en koster ca. 1k mere end MSI'en. Problemet er som jeg forstår det, at bios skal flashes på begge to for at kunne bruge 4930k, og MSI'en vil ikke engang starte med 4930k pga. dens forældede bios og man skal derfor have hjælp fra forhandleren til at gøre det, mens det skulle gå nemmere med Asus'en. Nogen erfaringer der?