Nu blev jeg sgu lidt i tvivl hvad angår ssd i mit nye rig. Først overvejer jeg kraftigt om man skal tage 250 eller 500 GB i evo. Men så faldt jeg over et forum, hvor der blev nævnt lidt om pro.
Så nu er jeg sgu også i tvivl om det skal være evo eller pro?
Hvad er der sådan groft sagt, af forskelle?
Hvis det bliver pro, så bliver det nok kun 256 pga budgettet.
Forskellen er udover en smule forskel i read/write, at der bruges tlc nand flash i evolutionen og mlc i pro. Mlc har ca 3x så mange read/write cyklus at gøre godt med. Men - en evo ssd har med levetid til normal kontorbrug. Og, en 500gb evo vil have 1/3 flere nand celler at brede belastning ud over, hvilket også øver levetid.
To sum it up - medmindre det er en server eller anden maskine med tung belastning af ssd - køb 500gb evo. Du kan også få andre ssd'er i den prisklasse med mlc
Sent svar MEN: den praktiske men ogsaa tekniske grund er egentligt saa simpel at naar der er flere chips til at sende og modtage saa stigere mb\s hastigheden hvis ellers controlleren i ssden og standarden (SATA3), kan foelge med :)
Prøv at se om du kan skaffe en brugt evo og du kan evt. prøve 2x250 i raid0, hvis du mangler speed men jeg tvivler på du vil mærke froskel. Kunne godt selv prøve det, men mangler bare en mere 250gb ellers 500gb evo. Så må jeg se igen om jeg kan finde en 250gb 840 evo til 600,-
Tvivler på at du vil kunne mærke nogen forskel, bortset fra benchmark. Så tag den billigste. Eneste grund til at vælge pro, er hvis du flytter mange gb data hver dag, eller du bare skal have det hurtigste no matter the cost.