Jeg overvejer at bygge min egen NAS, og ville høre om der var nogle herinde der havde erfaringer med dette?
Den ultimative drøm er et setup med 4 data diske, en os disk og en buffer disk (de sidste 2 kan evt klares med 1 partitioneret SSD disk).. men så have bufferdisken til at lagre data til den er fyldt op og så derefter sætte det over i Data clusteret. Altså noget i stil med 100Gb nyeste data som ofte er det der tilgåes ofte, og når man så rammer 200 gb, så tømmes de første 100 over i datalageret, så man på den måde undgår at skulle bruge data diskene mere end højst nødvendigt. Selvfølgelig kan man have brug for at skulle tilgå disse, og så vil der være et startup delay, men på den måde burde man minimere strømforbrug og slitage på diskene. Er det en hel umulig ide?
Moderator
Tilføjet: 08-04-2014 02:44:35
Svar/Indlæg:
1194/156
Nu kommer det vel meget an på hvad man skal bruge denne NAS til. Er det bare et netværkslager som man skal kunne tilgå fra flere maskiner, skal der være FTP konti, skal der være DLNA server, hvad med download klienter osv. osv.
Personligt vil jeg jo mene man kan klare det meste med lidt freeware til Windows.
Men det er jo en personlig opfattelse af hvad man har behov for osv osv.
Her er mit setup: NAS: Kabinet: HFX PowerNAS (Passiv køling af CPU+diske) Bundkort: Asus Z87i-PRO CPU: Intel core I7-4770T Ram: 2x8GB DDR3L Harddiske: 1x Seagate Constellation 2TB + 3 x WD RED 4TB (Én bruges til paritet)+180GB SSD til operativsystem/midlertidigt download lager(Bliver først flyttet til array når den er færdig med at downloade) Strømforsyning: Pico PSU 120Watt
Jeg har spin-down på mine diske, det har jeg altid haft og har aldrig haft problemer med at de skulle blive slidt op, bare man sætter det til en fornuftig tid, og tænker sig lidt om mht. tilgangen af array'et(Deraf det midlertidige download lager)
Jeg bruger FlexRAID til paritet
Det kører bare en windows 8 installation med de programmer jeg nu skal bruge. Har før forsøgt mig med ClearOS, men der var nogle windows applikationer jeg gerne ville bruge.
Hvis du skal have ultimativ udnyttelse af din hardware bør du vælge en OS-løsning der understøtter ZFS (eller alternativt XFS, hvor du har en SSD til journal). NTFS performer ikke særligt godt.
bruger selv freenas hvor jeg har 2 diske og en ssd til cache, freenas skal bare ligge på en usbpin der skal sidde maskinen altid, så man spare en sata port til os, skide smart, og min server har så meget bedre ydelse nu end da den kørte med win7
#0 Jeg ligger selv og kigger efter en NAS og er nok lidt i den båd, at jeg hellere selv vil bygge den end at købe den. Freenas skulle være noget at det mest stabile der er, og ZFS er det der bliver brugt meget i enterprise/firmaer. Det kræver så også at du tager din forhåndsregler med servergrade hardware med ECC memory og bundkort. Men det er der RIGTIG meget info om på FreeNas forum.
Det hardware jeg har lidt kig på er følgende: Bundkort: Supermicro Serverboard X10SLH-F CPU: Intel Core i3-4130T Haswell - Box PSU: Corsair RM450 Gold - 450W PSU RAM: Kingston ValueSRV DDR3-1600 SC - 2x8GB (Er dog ikke helt sikker på bundkort understøtter Kingston) Kabinet: Fractal Design Node 304 Mini-ITX - White (Eller et FD R4, da bundkort vist er for stort til NODE 304)
Her er mit FreeNas setup, hvis du søger inspiration: OS: FreeNas 8.3.0 Case: Fractal Design Define R3 CPU: Intel i3-3225 Motherboard: Intel DH77DF Ram: 16 GB Corsair Vengeance @ 1600 PSU: Enermax MODU82+ II Sata controller: IBM M1015 (IT mode) 4 GB Delock sata flash modul (system) RaidZ2 4 x 1 TB HGST Ultrastar A7K2000 (data)
Nogen grund til du har valgt at ignorerer alle warnings med KUN at bruge ECC memory og server grade bundkort?. Er bare nysgerrig :)
#7 Godt spottet ang. servergrade og ECC. På FreeNas forum er Cyberjock i hvert fald en varm fortaler (fanatisk?) for ECC og servergrade. Jeg byggede mit første FreeNas system på et stramt budget, men har skam en nyt setup i støbeskeen. Denne gang går jeg all-in, med ECC og et Supermicro bundkort.
det er gratis op til tre diske, hvis det derefter skal føjes flere diske til koster det 69$ dollars. Jeg bruger det med en lille AMD350 apu med 4GB Ram på et mitx bundkort. Der findes rigtigt mange addons til det, jeg bruger det stort set kun til fildeling, og Torrents... Der er desuden et fantastisk support forum...
#8 Btw faldt lige over denne tråd http://forums.freenas.org/inde... Må nok indrøme jeg ikke vil betale samme pris for 8 gb ram, som jeg kan få 16gb kingston ram. Men problemet med 8 gb blokkene er også kun når der kommer 4 i. Men hvis det er 2 stk hynix og 2 stk andet ecc ram skulle der ikke være noget :O
Ellers noget du tænker ved de komponenter jeg har i tankerne. Det skal gerne være 101% lydløst, da jeg skal sove i samme rum og vil IKKE kunne høre den :)
#0 sorry for lidt hyjack.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Grymok d. 08-04-2014 19:17:44.
Jeg har et Fractal Design Define R3 White kabinet, med støjdæmpning. Det skulle være nogenlunde lydløst, men mine harddiske (enterprise class Ultrastar A7K2000) larmer dejligt meget under aktivitet. Så jeg er glad for at kassen ikke står ved siden af hovedpuden.
#0 Det kommer selfølgelig an på hvor meget data du skriver. Men de normale consumer grade SSD'er kan ikke holde til at blive skreven på ligeså meget som en normal disk, før den slides op. Så jeg ved ikke om det vil være en god idé at have en SSD til det. Men har selvfølgelig ikke prøvet det, så måske fungerer det fint :)
Hvad skal NAS'en bruges til, og hvad er dit budget til sådan en omgang?.
#12 Da jeg skulle poste indlæg i går, gik HWT ned :S.
At ham bloggeren nævner at ECC ram er MEGET dyerer end normale ram, er ikke helt rigtigt. Tager man de 2 billigste 2x8gb sæt på proshop, så er ECC rammene kun 140,- kr dyerer end de normale :)
Alle FD Define kabinetterne er med lydisolering :)
Angående motherboard, hvorfor så ikke gå all-in og så vælge SuperMicro X10SL7-F moddellen. Det er det board at største delen af builds bliver byggede med på FreeNas. koster 3-400 kr mere end den du linkede, og så har den 8 stk SAS2 sata porte og 6 normale sata porte.
I første omgang havde jeg nok ikke en military grade NAS i tankerne. Jeg bruger den til mediefiler, og generel datastorage således at alt data der ikke er spil eller OS ligger på den. Men jeg synes det kunne være rart at de ting man ex optog på tv lå på en ssd da man ofte ser dem ret hurtigt, før de evt lagres. på den måde undgå en masse kontinuerlig skrivning med internet hastihed (pt 12/1 er det der er muligt)
McCleod. Har en Qnap idag. Og jeg vil gerne have en med flere bays skulle jeg få brug for mere plads. dernæst så er egen nas lettere at opdatere med nye features end en fast enhed som den du refererer til..
Du nævner det med at lave noget cache disk, så det der bliver brugt mest, bliver skrevet og læst fra en cache. Faldt lige over ZFS på wiki, hvor de netop nævner dette http://en.wikipedia.org/wiki/Z... At der har du mulighed for at lave cache read and write seperat. F.eks Cache read på én ssd og write på en anden ssd. Det lyder lidt som det du efterspørger?.
Det skal jeg i hvert fald kigge nærmere på (Hus-køb kom lige i vejen for NAS køb).. men vil til at igang igen.. så småt. konen bliver nok oven ud lykkelig.. :)