-> #3
Principielt, ville det vel være tilsvarende at investere i en lille NAS, som man sætter på skolens netværk og beder eleverne om at downloade producentens app?
Det kunne også gå an, faktisk 🙂
-> #4
Den har jeg også kigget på, men den kan kun tage op til 3 brugere ad gangen.
-> #5 + #6
Jo. Men problemet er, som beskrevet i #0, at det ikke altid er sådan, at eleverne har mulighed for at sende mails fra deres telefoner (det kan være, at det slet ikke er sat op, eller at deres intranet ikke tillader det). Ledning er også en mulighed, men igen, som jeg skriver, så søger jeg efter et alternativ til disse løsninger.
- det er jo ikke det samme som, at jeg ikke ved det andet er muligt 🙂
Jeg afsøger blot markedet, men jeg tror, at løsningen med op til 8 simultane brugere, måske er det tætteste jeg kommer på noget der er værd at gå videre med. Så kunne man jo, i værste fald, bare købe 3-4 stk. og så inddele eleverne derefter.
-> Alle
Intentionen var flerfoldig. Det kan være, at det er lidt nemmere at illustrere, med et eksempel.
Jeg tager udgangspunkt i mine tre liniefag; matematik, fysik/kemi og historie.
I matematik, kunne det eks. være fordi jeg beder eleverne om at tage nogle billeder, ude i skolegården eller rundt omkring. Disse billeder skal så anvendes til geometriske analyser ("identificér figurer i jeres billeder"). Det kunne også være, at jeg bad eleverne om at filme hinanden, mens de løste en ligning eller en anden opgave.
Disse billeder og videoer, skal så lægges i en fælles mappe til evaluering (enten af dem selv, eller mig).
I fysik, kunne det være videofilm af forsøg eller billeder af forsøgsopstillinger til en rapport.
I historie, kunne det være fotografier af bestemte steder i lokalområdet el. lign.
Pointen er, at hver gang jeg laver sådan nogle ting - ikke at jeg gør det hele tiden, men jeg bruger det ofte - så er der altid det samme praktiske problem som tager al for lang tid ift. hvad eleverne får ud af det. Nemlig at dele billederne.
Af flere årsager, går jeg ikke ind for at bruge Facebook som mellemstation. Mail, har også sine praktiske begrænsninger og udfordringer og så kan de jo selvfølgelig sende en SMS/MMS, men det har også begrænsninger. Den "nemmeste" løsning, er naturligvis at bruge en ledning, men det er ikke alle der lige husker det, og så skal det først ind på elevernes computere, som skal tændes, det går måske (højest sandsynligt) lidt langsomt, så skal billederne/videoerne placeres et eller andet sted, osv. osv. osv.
Jeg har også forsøgt mig med at lade en (og flere) USB-stick gå på omgang, men så er der en som ikke kan læse den, en som kun kommer til at kopiere genveje og ikke selve filerne, osv. osv. osv.
Derfor tænkte jeg, at en løsning, hvor eleverne kunne gå ind i en app, vælge de billeder og videoer som skulle overføres, og så bare smide dem i predefinerede mapper på eks. et WiFi-lager af en art.
Så kan deres telefoner få lov til at ligge og overføre, mens der lige bliver samlet op på klassen. Derhjemme, eller senere, kan eleverne og jeg, så kigge tingene igennem i ro og mag.
Pointen var, at lave noget forholdsvis "nemt" - som ofte er ret upraktisk - om til at være oprigtigt nemt, men lidt mere praktisk.
Jeg ved ikke om det giver mening? 🙂