Hjælp med opgradering fra Windows 7 til Windows 8.1

Software d.  13. april. 2014, skrevet af QwQ
Vist: 2484 gange.

QwQ

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2014 21:12:42
Svar/Indlæg:
160/35
Hej HWT.dk!

Jeg står og skal hjælpe min far med at opdatere hans Windows 7 computer til Windows 8.1

Det er sådan at jeg har fået en Windows 8.1 nøgle fra en kammerat som arbejder hos HP, i julegave, som jeg tænkte at jeg kunne bruge til at opdatere min fars styresystem. Dermed har jeg altså en ISO fil fra download.microsoft.com samt nøglen. Det er en Windows 8.1 Professional. Den nuværende installation, er en Windows 7 Home Premium. Begge versioner er 64bit og danske versioner.

Jeg startede derfor med at brænde det ned på en DVD og boote op fra den. Jeg valgte opgrader, men windows bad mig derefter om at starte op fra desktop, hvis jeg ville lave en opgradering. Det gjorde jeg så. Da jeg trykkede opgrader fra desktop af, fik jeg fejlen som vist på billedet her
. Jeg har prøvet at google problemet, men det ser ikke ud til at nogen har fået denne besked før.

Jeg har sidenhen fundet ud af at det måske kunne have noget at gøre med Win7 > Win 8.1, og at jeg skal opgradere til Windows 8 først, for at kunne opgradere og beholde settings, programmer og filer. Det lyder lidt mærkeligt, men jeg hentede en Windows 8 trial(som tog evigheder at finde, men fandt den endelig på torrent(hvilket er lovligt, da det bare er en prøve-version) prøvede af. Installationen så lidt anderledes ud, men i denne installation får jeg blot dette billede
selvom jeg ved, at der er en tredje mulighed for at beholde settings & programmer også (som vist her:
) Jeg har søgt lidt, og fundet frem til at den tredje mulighed, kun kommer frem hvis man har identisk Windows versioner(begge samme sprog, begge Professional/home premium etc og at man ikke har nogen personlige filer på andre drev(altså fx. flyttet mappen Overførsler til D-drevet). På trods af at alle krav er opfyldt, får jeg stadig ikke denne mulighed.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg er gået helt død.

Det er ikke en mulighed at installere en frisk installation, da computeren indeholder nogle indviklede vejr-programmer som ikke lige er til at sætte op på ny.

Håber nogen er villig til at give mig en hånd

På forhånd tak!
KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
14-04-2014 09:09:30
Svar/Indlæg:
4295/306
Er det helt umuligt at lave backup af hans filer og så lave en clean install? Altså formattere harddisken og slette alt og så installere windows 8.1 rent fra bunden?

Jeg vil mene at det er det bedste at gøre, og har altid været det når man går mellem Microsofts større versionsnumre.

Microsoft er desværre elendige til at lave opgradering med mindre det er service packs eller lignende. Selv da jeg gik fra Windows 8.1 Preview til officiel Windows 8.1 blev min computer helt fucked up og jeg måtte lave clean install for at få en ordentlig installation.

QwQ

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2014 13:30:40
Svar/Indlæg:
160/35
Ja, programmerne er ikke sådan lige til at hive over fra system til system 😕

jbv

Overclocker
Tilføjet:
14-04-2014 13:49:03
Svar/Indlæg:
137/0
Hvorfor skal din far have Windows 8.1.

Windows 7 fungerer med hans programmer, hvorfor så ikke blive ved Windows 7.