-> #16
Det er det samme resultat.
Jeg har også prøvet, imellem to enheder, og der falder hastigheden også til omkring 10 Mbps.
Problemet er ikke antallet af enheder (der jo, i øvrigt, ikke allesammen tilgår netværket på samme tid med fuld skrald).
-> #17
Siden du spørger så intetsigende, ignorant og fatsvagt, uddyber jeg lige:
Når jeg overfører data, imellem enhederne, over WiFi, ligger hastigheden på 16-18 Mbps.
Når jeg downloader, fra internettet via WiFi - uanset enhed, ligger hastigheden på 25 Mbps.
Når jeg streamer film fra vores NAS, til en computer (WiFi) tilbage til netværket til AppleTV'en, ligger hastigheden på 32 Mbps.
Når jeg kører disktest, over WiFi, ligger hastigheden ligeledes på 28-32 MBps.
Så, for at opsummere:
Når jeg overfører, imellem WiFi-enheder, virker hastigheden til at være begrænset til omkring 16-18 Mbps (eller hvad der svarer til halvdelen jf. mine disktest, på 28-32 Mbps).
Når jeg downloader, fra nettet, kan hver enhed fint trække 25 Mbps, men sætter jeg flere til [at downloade samtidigt], falder hastigheden atter til omkring 16-18 Mbps.
Dog oplever jeg, når vi ser film på eks. vores AppleTV, at hastigheden stiger til omkring 32 Mbps (hvor der altså overføres data fra NAS'en til en computer, over WiFi, tilbage til AppleTV'en, som er kablet).
Problemet er ikke, at vores router er uddateret, defekt (så vidt jeg ved) eller noget andet.
"Problemet" er, at overførselshastigheden er inkonsistent.
Jeg har tjekket på nettet, jeg er ikke den eneste der oplever det - det virker til at være uafhængigt af router og procuent.
Der er ikke, så vidt jeg kan se og ved, firewall.
Firmwaren er opdateret til nyeste version. Der er ingen forskel på observationerne, før og efter opdateringen.
Om den kan køre 300 Mbps, 150 Mbps, 130 Mbps eller what-ever, er komplet ligegyldigt. Hastigheden, på WiFi (uanset router eller ej), kommer end ikke i nærheden af 54 Mbps.
Mit spørgsmål er (jeg ved ikke om det er forståeligt nu):
Hvordan kan det være, at overførselshastigheden er så inkonsistent?
Jeg ved ikke om jeg kan gøre det tydeligere ved at komme med et eksempel?
Jeg har to computere (lad os bare sige iMac'en og MacBook'en), og jeg vil gerne overføre nogle dokumenter imellem de to. I Mac OS X, har man en funktion der hedder "AirDrop" (slå det evt. op, hvis du ikke har hørt om det - det er ret awesome). Jeg observerer, at hastigheden ikke er just prangende. Det undrer mig lidt, så jeg laver nogle test:
Scenarie:
a) Jeg opretter et ad hoc netværk imellem de to computere, via WiFi, og kan se, at overførselshastigheden ligger på ca. 16-18 Mbps.
b) Jeg opretter forbindelse til vores router (der kan trække op til 300 Mbps), overfører via AirDrop, og kan se, at hastigheden er tilsvarende [16-18 Mbps].
Min observation: Uanset om jeg har forbindelse til routeren, eller ej, så er hastigheden på overførsler, fikseret omkring 16-18 Mbps.
c) Jeg opretter forbindelse til vores router og foretager en hastighedstest via nettet (uploader en fil til min FTP/hjemmeside, som jeg så downloader). Hastigheden, på dette download, er 25-30 Mbps.
d) Jeg opretter forbindelse til vores router og foretager en hastighedstest imellem computer-NAS. Hastigheden er på op til 32 Mbps.
Min observation: Når jeg downloader fra nettet, eller overfører data imellem NAS'en og computeren/computerne, er hastigheden på ca. 32 Mbps
e) Jeg sætter flere (trådløse) enheder til vores router, og foretager en hastighedstest via nettet (downloader en fil fra min FTP/hjemmeside). Hastigheden, samlet på alle enheder, er 16-18 Mbps.
Så derfor:
Hvordan kan det være, at hastigheden i nogle tilfælde er capped ved omkring 16-18 Mbps*, mens den i andre tilfælde sagtens kan være på op til 32 Mbps?
Det farlige spørgsmål: Hvordan kan det så være, at hastigheden på WiFi er så lav - selv ved ad hoc - når der ingen problemer er med kabel?
(Hence: eksemplet med min iMac og MacBook, der begge har SSD og overfører med +100 MB/s via GB-lan - hvormed systemdisken burde være elimineret som flaskehals)
Og, bare lige for at være heeelt sikker: Jeg ved godt, at de 300 Mbps er utopisk, markedsføring, alt det der.
Men der er altså ret langt, fra 16-18 Mbps og op til what-ever. Men det jeg er nysgerrig på er, hvorfor hastigheden i det mindste ikke er konsistent?
... jeg ved ikke om det er til at forstå nu, eller var det for meget tekst og for lange sætninger, på én gang?
* - en hurtig søgning på Google afslører, at jeg ikke er den eneste der har gjort mig den observation.