-> #8
Det skyldes blot, at folk rigtigt gerne vil hjælpe.
Desværre betyder det også, at det sommetider kan være svært at få svar på "hvad er bedst, A eller B?"-spørgsmål.
Det plejer, som udgangspunkt, at skyldes en af disse to ting:
a) Trådstarter har ikke givet tilstrækkelig information ift. sit spørgsmål (hvilket sker ofte).
b) Folk er ikke vant til at skulle forholde sig til én ting.
Min erfaring siger mig, at folk ofte har b) tilgangen, fordi vi desværre har vænnet os til a)'eren.
Se det på denne måde:
"Jeg vil gerne vide hvilken af disse to køretøjer der er bedst. En stationcar eller en varevogn?"
Spørgsmålet er svært at besvare kvalificeret, når man ikke ved mere end dét. Især, når man ikke ved om vedkommende skal køre med mange ting ad gangen, eller få ting ad gangen.
Du skal huske på, at spørgsmål som "hvilken af disse to er bedst?" bliver stiller ret ofte herinde, men folks udgangspunkt (grunden til at de spørger) kan være vidt forskellige. Så derfor har man gjort det til en vane, at spørge hvad folk skal med computeren.
(De, som så bare kommer med forslag, uden at forholde sig til spørgsmålet, kan man desværre ikke komme udenom)
Så tro mig. Det er skam i bedste mening, at folk behovsanalyserer 🙂