-> #2
Priser, v. Proshop, uden fragt:
- Intel NUC DC3217BY, kr. 1.079,-
- Kingston ValueRAM SO DDR3-1600 SC - 8GB, kr. 524,- (4 GB kan erhverves for ~350,-)
- Intel Dual Band Wireless-AC 7260 (802.11b/a/g/n/ac og Bluetooth 4.0), kr. 219,-
Samlet pris, uden lager: kr. 1.822,-
Forslag til SSD (mSATA):
- Crucial M500 120 GB, kr. 531,-
- Samsung 840 EVO 120 GB, kr. 670,-
- Crucial M500 240 GB, kr. 813,-
- Samsung 840 EVO 250 GB, 1.082,-
Så, alt efter hvilken SSD du/I vælger, ligger prisen i omegnen af kr. 2.353-2.904,- (uden fragt).
Mht. snappiness, så er der - efter min mening - ikke noget at sætte fingeren på.
Min fatter skulle have skiftet sin kontor-PC, jeg foreslog ham ovenstående setup (DC3217BY, 8 GB RAM, AC 7260 og Crucial M500 120 GB) af flere årsager:
- Anmeldelserne har været ganske gode
- Ydelsen er mere end tilstrækkelig, til kontor-brug
- Det er en overraskende billig computer
- Larmer ikke
- Bruger usandsynligt lidt strøm (<25 Watt)
Indrømmet, det var lidt et eksperiment og jeg tænkte for mig selv; hvis ikke han er tilfreds, så kan jeg jo bare beholde den og købe en anden til ham. Men, han er faktisk ret glad for den og den har fået en prominent plads på hans skrivebord (foran skærmen) - så han kan vise den frem (jeg tror også at han praler lidt af den) når der er gæster på besøg.
Anywho.
Jeg må indrømme, at jeg er enormt overrasket - hvilket også er grunden til at jeg prøver at sælge konceptet til så mange som overhovedet muligt. Det er en fed computer, og som kontor-PC er den helt perfekt.
På papiret, svarer en i3-3217U til en Core 2 Duo E8500, ydelsesmæssigt. Men, den kører kun 1.8 GHz, bruger mindre strøm, og har hyper-threading.
Pris, afhænger jo selvfølgelig af hvad man forventer eller har brug for - det samme gælder formfaktor. Men, dit krav om at "maskinerne skal KUN bruges til at gå på nettet, skrive lidt, evt se lidt video. Så det vigtigste er at den er "snappy"." - vil jeg mene, at ovenstående setup lever op til, til fulde 🙂