NAS!! Pros & Cons (Opfordring fra tatoo1956)

Diverse d.  26. april. 2014, skrevet af Monberg666
Vist: 4338 gange.

Monberg666
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2014 17:26:11
Svar/Indlæg:
157/23
Nas bliver mere og mere populært og udviklingen af dem ser ud til at ta fart. Samtidig er der mange som mener det er spild af penge.

Personligt er jeg rigtig glad for min. Jeg er vendt tilbage til min Synology DS 214play og det kører. Den bruger meget lidt strøm og har mange gode features. Jeg har haft prøvet en qnap som jo også har hdmi, men jeg syntes meget bedre om synology. Det den har kostet mindre har jeg så brugt på en medie afspiller. En mede8er MED 600X3D. Det er en af de bedre investeringer jeg har gjort. Samlet kører det perfekt.

Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om NUC og andre muligheder men det kan i andre vel.
morra19
 
Moderator
Tilføjet:
26-04-2014 18:01:40
Svar/Indlæg:
2672/468
Tjae, det er små enheder, de bruger meget lidt strøm, og de er brugervenlige i opsætningen. Er utrolig glad for min 219P fra Qnap.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
26-04-2014 19:52:39
Svar/Indlæg:
4295/306
Det afhænger jo også af hvor mange familie medlemmer og enheder man har og hvad man bruger den til.

For mig er en NAS at absolut must og fantastisk centralt sted for alle filer. Det er den vigtigste enhed i hjemmet. Vi er 5 familiemedlemmer med et hav af enheder. Laptopts, desktops, HTPC, smartphones, tablets og hvad-ved-jeg. Hvis jeg skulle rende rundt og synkronisere filer mellem alting blev jeg komplet idiot. Nu ligger alt på NAS'en og alle kan streame uanset hvilken enhed de bruger. Alle enheder er bare "klienter" og alle filer ligger på NAS'en. Samtidig har alle deres egne biblioteker og logins så deres egne filer ikke kan læses af andre. Og når jeg er på arbejde kan jeg arbejde på filer på min NAS og når jeg kommer hjem arbejder jeg videre fra min desktop uden at skulle kopiere og bøvle.

Derudover kommer alle andre features en NAS har og raid-sikkerhed på diskene osv osv osv.

NAS ER FANTASTISK!! 🙂


Men hvorfor skriver du om medie afspiller i #0? NAS og medie afspiller er to forskellige ting. Nogle kombinerer dem, men det er ikke rigtig formålet med en NAS. 🙂


Monberg666
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2014 20:44:35
Svar/Indlæg:
157/23
#2

Jeg bruger mest min nas til film og serier. Har så købt mede8er'en som afspiller fordi jeg gerne vil have jukebox funktionen. Jeg tror der er mange som køber en nas udelukkende for at streame film og tv. Det er vel også derfor qnap og asustor har medieafspiller i deres.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Monberg666 d. 26-04-2014 20:47:48.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2014 20:48:51
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg elsker NAS, og har haft en (faktisk flere) gennem de sidste 3 år.

Men men men, man skal bare vide at bare fordi man har en NAS og har alle sine familier billeder på, så er de ikke sikre. Brænder huset, så er det stadig tabt. Så det er kun en sikkerhed mod (1 eller 2 alt efter størrelse) harddiske skulle bryde sammen. Mange glemmer nok dette element.

God aften til alle der ude! 🙂


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2014 05:24:33
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg har købt en af de store enheder, Synology 1813+, for at have muligheden for at have min musik og film-samlinger digitaliseret, og slippe for alle di fandens skiver rundt omkring i hele huset.
Næste indkøb bliver en (eller flere) medie streamere så som medi8ter eller WD TV live, hvilken har jeg ikke endeligt besluttet endnu.

Det sekundære formål med NAS'en er at have et centralt sted for diverse dokumenter. Ungerne er ved at blive så store, de første af dem i hvert faldet, at de skal til at have computer med i skole, eller som minimum bruge dem i undervisningen.
Der er det så som #2 skriver guld værd, at have ét centralt sted til opbevaring af filerne, der er RAID sikret mod data-fejl.
Ja, det er ikke sikret mod brand i hytten, men det eneste der er SÅ vigtigt, er familie albummet, og dette har jeg en halv aftale med et andet familie medlem om, at vi kan sætte vores to NAS'es til at synkroniserer familie albummer hos hinanden via www, og på dén måde opnå brand-sikkerheden for begge familier.
Varer nok ikke så længe, så kommer der et tredie familie medlem med i "loopet", og så skulle det vist kunne antages for at familie albummerne er sikrede.
(Dette er dog ikke etableret endnu, så ingen grund til at skrive til mig om hvordan det er sat op, for det kan jeg ikke svarer på endnu.)

Men for mig var grunden til indkøbet af så stor en enhed, at jeg ville have rigeligt med plads disponibel, mulighed for at udvide enheden med flere bay's, uden at skule skifte NASen igen om 1-2 år igen, men "nøjes" med at købe flere diske + evt. en udvidelses enhed eller to mere.
Ja, jeg kan godt huske da vi sagde at man ALDRIG ville få brug for mere end 256MB RAM i maskinen, og SLET IKKE var tænkeligt at man ville have brug for mere end 10GB harddisk plads.... 🤣
Det var tider dengang med Woodoo 3, 400MHz AMD og en 15.4GB hdd (min første selv-byggede maskine).
ROFL. Den vil ikke engang nå min NAS til hofteholderne performance messigt...


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
27-04-2014 14:12:39
Svar/Indlæg:
442/14
Har i mange år kørt med en simpel inddeling af filer på min computer.
1 disk til OS, 1 disk til data.
Ulempen er så hvis denne ene disk til data futter af, derfor indkøb af NAS, samt en lille ekstern USB disk.
Alle mine vigtige data ligger nu 3 steder. (den eksterne disk sættes til cirka 4 gange om året)

Jeg bruger så desuden Norton Ghost til backup. Et image af "fabriksindstillinger" af min PC, samt et image som laves cirka 4 gange om året, som også indeholder programmer, spil osv.
Derudover er der en løbende backup af specifikke biblioteker på min PC, såsom skrivebord, downloads og bogmærker. For selvom jeg ikke har data i stort omfang på min OS disk, er der jo nogen ting som havner der alligevel.

Det fede ved at have en NAS, er at jeg så altid kan se mine data på samme måde, uanset hvilken enhed jeg tilslutter.
Skulle min PC så gå ned, er der altid et image jeg kan indlæse, og jeg behøver ikke tænke over om jeg nu havde noget data liggende på den først, for det ligger på NAS'en.
Cirka hvert 5. år brænder min PC så helt af(sket 3 gange indtil videre) og også her er mine data ikke i fare.

Jeg kunne sikkert smide det hele op i skyen, problemet er bare her, at man ikke har kontrol over udviklingen af den service man vælger. Med en NAS har jeg altid fuld kontrol over hvordan det skal fungere.

Eneste ulempe jeg kan se, er at man med en NAS, aldrig kan være helt sikker på at andre ikke kan tilgå filerne udefra, man har jo læst en del om routere med uheldige problemer.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2014 17:54:56
Svar/Indlæg:
1194/156
Jeg har en WD TV Live Hub, den bruger jeg som NAS.

Det fungerer glimrende, vi har billeder og film liggende på den, og selvfølgeligt backup af tingene.

Dokumenter osv som hører til hver vores computer, det bliver synkroniseret med skyen i OneDrive :)

Jeg syntes mange gange en dedikeret NAS bliver for kompliceret, de kan en hulens masse, og kan være avanceret i opsætningen, så det er jeg gået væk fra.
Alt fælles ligger på vores boks, alt privat ligger på vores computer, synkroniseringen med skyen gør at vi kan tilgå vores ting alle steder fra.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Monberg75 d. 27-04-2014 17:56:14.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2014 18:46:20
Svar/Indlæg:
1726/49
Jeg har selv en Qnap 659p(ingen plus) som jeg bruger i forbindelse med en WD TV Live (skrammel) til film og musik.

i starten brugte jeg den også til dokumenter, billeder osv. men pga clouddrives frembrud har jeg skiftet over til dem i stedet for.

har endnu ikke fundet et clouddrive med 20TB på 🤡 🤣


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2014 01:36:09
Svar/Indlæg:
4112/52
#8 Det kan du købe dig til via dropbox, men så snakker vi hæftige priser!


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2014 02:28:39
Svar/Indlæg:
4337/121
BT Sync er noget jeg kan anbefale til at sørge for at have sikkerheds kopi af data http://www.bittorrent.com/sync

Det fungerer også på mobile enheder og NAS 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 29-04-2014 02:42:46.