Jeg har købt en af de store enheder, Synology 1813+, for at have muligheden for at have min musik og film-samlinger digitaliseret, og slippe for alle di fandens skiver rundt omkring i hele huset.
Næste indkøb bliver en (eller flere) medie streamere så som medi8ter eller WD TV live, hvilken har jeg ikke endeligt besluttet endnu.
Det sekundære formål med NAS'en er at have et centralt sted for diverse dokumenter. Ungerne er ved at blive så store, de første af dem i hvert faldet, at de skal til at have computer med i skole, eller som minimum bruge dem i undervisningen.
Der er det så som #2 skriver guld værd, at have ét centralt sted til opbevaring af filerne, der er RAID sikret mod data-fejl.
Ja, det er ikke sikret mod brand i hytten, men det eneste der er SÅ vigtigt, er familie albummet, og dette har jeg en halv aftale med et andet familie medlem om, at vi kan sætte vores to NAS'es til at synkroniserer familie albummer hos hinanden via www, og på dén måde opnå brand-sikkerheden for begge familier.
Varer nok ikke så længe, så kommer der et tredie familie medlem med i "loopet", og så skulle det vist kunne antages for at familie albummerne er sikrede.
(Dette er dog ikke etableret endnu, så ingen grund til at skrive til mig om hvordan det er sat op, for det kan jeg ikke svarer på endnu.)
Men for mig var grunden til indkøbet af så stor en enhed, at jeg ville have rigeligt med plads disponibel, mulighed for at udvide enheden med flere bay's, uden at skule skifte NASen igen om 1-2 år igen, men "nøjes" med at købe flere diske + evt. en udvidelses enhed eller to mere.
Ja, jeg kan godt huske da vi sagde at man ALDRIG ville få brug for mere end 256MB RAM i maskinen, og SLET IKKE var tænkeligt at man ville have brug for mere end 10GB harddisk plads.... 🤣
Det var tider dengang med Woodoo 3, 400MHz AMD og en 15.4GB hdd (min første selv-byggede maskine).
ROFL. Den vil ikke engang nå min NAS til hofteholderne performance messigt...