#17 Det er korrekt at 4k materialet fra snætflix er vildt komprimeret (det skulle så vidt jeg ved kræve en stabil 20+ mbit/s forbindelse), men det er for vidt ligegyldigt hvor mange mbit/s filen er på. Det handler om hvorvidt dekomprimeringen kan følge med, og hvor vidt der tabes noget i komprimeringen (hvilket der helst skulle undgås så vidt muligt). Så hvis vi laver et tænkt eksempel:
Du har en video i en container af en art, den smider ~180Mbit/s afsted dekomprimeret, mens den komprimeret kører med ~20Mbit/s. Altså er billedet ~180Mbit/s, mens signalet er ~20Mbit/s. Signalet fra en blu-ray er optil ~36Mbit/s, som sammenligning, hvor at jeg ikke ved hvor kraftigt det er komprimeret på skiven = hvor meget dekomprimering at afspilleren skal afvikle.
Det er udelukkende et tænkt eksempel, hvorfor tallene er fiktionelle (undtagen de ~36Mbit/s for BR).
Jeg mener at have hørt at de vildeste HD kanaler sendes med optil 16Mbit/s signal (mindes dog kun at være 12-13Mbit/s for danske). Så hvis mit meget fiktionelle eksempel kan forståes, så vil det ikke være umuligt at vi også en dag modtager TV i 4k, uden at vi mister antallet af kanaler (grundet forbruget af båndbredde ikke stiger voldsomt). Samtidigt, så er det hovedsageligt ment som tegn på at bare fordi en fil ikke er så stor, og kravet til båndbredde for streaming ikke er så voldsomt, er det ikke ensbetydende med tab af kvalitet. Det er blot et tegn på at der enten kræves mere beregningskraft eller at der tabes kvalitet, evt. begge dele.
Et andet eksempel: Jeg vil næsten æde min eneste hat, hvis mere end 10% af brugerne her på siden kan se forskel på et billede (eller video) i RAW format, og samme i en højkvalitets container. Men båndbreddeforbrugs forskellen er stor imellem de to. (For mit DSLR er RAW ca. 12-14MB, mens JPEG er ca. 4MB, og jeg kan ikke se forskel)