Ny cmputer

Gaming d.  01. maj. 2014, skrevet af momberg
Vist: 662 gange.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2014 23:04:36
Svar/Indlæg:
387/40
Hej alle.

jeg står og skal have mig en ny computer efterhånden og overvejer at bygge mig en stationær som jeg kan bygge ind i en af skufferne under mit tv, af den ene grund at jeg ikke har plads til et skrivebord med det hele i min lille lejlighed her.

undskyld for wall of text, jeg er efterhånden bare så outdated. et svar på bare et af mine utallige spørgsmål og jeg er en lykkelig mand.

Jeg har været væk fra hardware markedet i en del år nu, men har surfet lidt rundt, primært her på siden for at se hvad der er rør sig, og er så kommet frem til dette som udgangspunkt:

bundkort: ASRock Fatal1ty B85 Killer http://www.proshop.dk/Bundkort...
gfx: GTX 770-780 OC?
cpu: i5 4670/4670k /4570/4570k/s
PSU: rm650 http://www.proshop.dk/Stroemfo...
cs650m http://www.proshop.dk/Stroemfo...
ram: Crucial Ballistix SP DDR3-1600 DC - 16GB http://www.proshop.dk/RAM/Cruc...
SSD: her er jeg lidt lost
køling: har jeg brug for andet end box køling?

den kommer ikke til at blive overclocket, da jeg slet ikke tør at kaste mig ud i det, så alt OC lir behøver jeg slet ikke.

den er umiddelbart tænkt primært på at spille ESO, men det ville være rart at den også kunne trække nye spil i fremtiden, men prisen er også en faktor.

grunden til at jeg har valgt som jeg har: (ikke nødvendigt at læse hvis du ikke gider for jeg ved godt at det er en lang smøre)

Bundkort - jeg læste den fine artikel her på siden og tænkte at det nok lige var det jeg havde brug for, og så er prisen på 600kr jo helt perfekt. men er der et der ville være et bedre valg? har jeg brug for iSIPP og vpro? evt hvad er det?

GFX - her tænker jeg umiddelbart på et 770 kort, men ville det være klogere at snupe et 780? det koster jo en hel del mere. hvilket mærke eller måske et specifikt kort ville være bedst? eller der er måske ikke så stor forskel på producenterne når der ikke skal OC? og hvad med støj?

CPU - har jeg virkelig brug for den største i5 4670K eller kan de andre gøre det lige så godt? der er alligevel nogle hundrede kroner i forskel, men det er ikke det der skal spares på hvis jeg får en markant bedre computer. eso skulle efter sigende være et relativt tungt spil for cpuen, men det kan vel ikke betale sig med en i7 kontra hvad en i5 kan levere?

PSU - jeg har fundet de her to. grunden til at det lige er corsair begge to er at de er 80 PLUS gold rated. det er altid rart at spare lidt på strømmen og så bliver min måler også så glad. hvis du har et bedre bud på en 80 PLUS gold eller højere som er til at betale er jeg meget åben for bud. jeg kan samtidig forså at det ville være smartest med ca 650W, er det rigtigt?

RAM - det var de billigste af hvad jeg kan huske fra min tid som kvalimærke, og bundkortet understøtter ikke mere end 1600mhz, men andre bud er velkomne.

SSD - det hører jo til en ordenlig maskine idag, men jeg kan slet ikke overskue hvad man skal vælge? der er jo satme mange og det er en helt ny teknologi fra dengang jeg var inde i sagerne.

køling - har jeg brug for andet end box køleren hvis den alligevel ikke skal OC? men det ville jo være rart at den ikke larmer som kastrup lufthavn.

hvis du har et bud på et fint TRÅDLØST gaming headset med microfon ville det være super, men det kan jeg godt selv finde frem til hvis det skulle være.
mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2014 23:27:06
Svar/Indlæg:
516/11
Bundkort: Det er fint, hvis du ikke tænker på OC, så kan den fint klare det. Der findes også billige bundkort med Z87 chipset - mulighed for OC hvis du en dag skulle få lyst til sådan noget 😉

CPU: Hvis overclocking er helt væk i din verden og du på ingen måde vil rode med det, så tag en I5 4670. Der er ingen grund til at kigge på en "K" model - MEN, vær dog opmærksom på at prisforskellen mellem 4670 og 4670K er ret lille (ca 100kr ?) - hvis du har planer om at sælge den senere, så får du nok mere for en "K" model 🙂

GFX: Hvilken opløsning? GTX 770 kan klare langt det meste med "high" i detaljer generelt hvis der er tale om 1080P opløsning. Skal du over dette eller bruger du flere skærme, så kniber det at den kan klare det.
Personligt ville jeg nok tage et GTX 780 fra Asus, EVGA, MSI eller Gigabyte. Deres kølere er ret gode og støjniveauet er forholdsvis lavt på alle 4. (EVGA ACX - Asus DirectCU II - MSI Twin Frozr - Gigabyte Windforce 3X - navne på kølerne)
Alternativt kan du også kigge på AMD Radeon R9 290 som er lidt billigere end GTX 780 og yder meget tæt på. De bruger lidt mere strøm og nogle bliver lidt varmere, men generelt klarer de sig fortrinligt så længe der er aftermarket køler på 🙂

PSU: Corsair RM650 - nuff said. Ej, den er ganske fortrinlig og man får god kvalitet. Alternative PSU'er du kan kigge efter er Cooler Master V - serien, som også er +80 Gold rated. Jeg har selv ejet en og jeg var meget tilfreds med den.
Desuden er 650W ganske fint, din computer kommer nok ikke i nærheden af at belaste sådan en PSU - men hellere have lidt ekstra at tage af, og samtidig, så betyder det også, i hvert fald for Corsair RM PSU'en, at den ikke vil starte blæseren med det samme, før udnyttelsesgraden kommer over et vidst %-mæssig antal.

Ram: Corsair, Kingston og G.Skill er mine favoritter. Generelt er det fine ram du har fundet, men har du brug for 16GB? De fleste "gamere" kan fint nøjes med 8GB. Du kan altid købe nogle flere skulle du få brug for det.

SSD: De fleste er vidst meget glade for Samsung 840 Evo inkl. mig selv. Bare sørg for at få nok plads. 120GB til både Windows og spil er bare ikke meget plads at have. Jeg har selv 2 x 250 GB og en 1 x 90 GB.

Køling: Standard køleren får nok at lave - jeg kan ikke huske om det larmer rigtigt, men evt. kunne du kigge på en Cooler Master Hyper 212 EVO. Det er en billig køler og den yder simpelthen fantastisk til prisen. Man kan sige at stock køleren der følger med er designet til at kunne klare din CPU og ikke mere.

En sidste ting, er der mulighed for at lave et optimalt airflow i dine "skuffer"?

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af mangekyo d. 01-05-2014 23:36:01.

Mikkel1242

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2014 09:08:13
Svar/Indlæg:
230/15
Som sagt oven over 🙂
Din CPU hvis du ikke vil overclocke kan det ikke betale sig at tage K modeler men det er rigtigt 🙂 den dag du vil sælge er det noget nemmer fordi nogen kigger efter brugte K modeler de kan teste med for at se hvor meget de kan når det er 🙂

GFX
Tag en Nvidia da jeg kan forstå på dig at støj skal bare væk. AMD er gode til prisen men de går efter Gameren der sidder med sit headset på hovedet og ikke kan hører hvad der sker rundt om sig 😀
Gtx 770 er et godt kort men hvis du vil sikre dig på længere sigt så tag et 780.

PSU
+++ der er ikke noget at komme efter 😀 det er bare i top klasse til dit formål

RAM
Virker også rigtig fint. også sagt oven over at ville 8 GB ikke være nok for dig ??

SSD
Samsung Evo serien er et rigtig godt start som du ikke går galt i byen med.

Køling.
Det er meget om du vil bruge "lukket vand system" eks:
https://www.komplett.dk/cooler...
eller du vil bruge luft:
https://www.komplett.dk/phante...

Begge jeg har sendt er rigtig gode og dem vil du komme langt med 😀

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2014 15:59:39
Svar/Indlæg:
516/11
#2 Det er rigtig gode kølere du har fundet der, men til hans forbrug der er prisen simpelthen for høj 😉

momberg

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2014 18:19:29
Svar/Indlæg:
387/40
Hold op nogle fine svar i har givet. Det sætter jeg stor pris på. Tusind gange Tak herfra.

Nu har jeg en masse at arbejde videre med. I har været en stor hjælp.

#1 opløsningen bliver nok 1080p på 42" Samsung tv.
Som sagt bliver det en lidt alternativ gaming station, men pladsen er bare ikke rigtig til det. Måske bliver skærmen opgraderet til ultra HD på et tidspunkt, men så tar jeg den til den tid. Der måske kommet nye gfx på markedet til den tid som kan klare det i den opløsning, så det bliver nok et 780

Mht køling så burde det ikke være en sten om benet. Da jeg samlede møblet i sin tid undrede jeg mig over at der var så meget spildplads bag på skufferne, og jeg har generelt skruet hænderne på i den rigtige retning, så jeg har planer om at bygge 2 store luft kanaler på bagsiden, en til sug og en til pust, og så sætte det antal blæsere på der er nødvendigt, men heller ikke for mange grundet støj. De bliver selvfølgelig ført ud forskellige steder så den ikke suger den varme luft ind igen.

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2014 21:17:52
Svar/Indlæg:
516/11
#4 Med et GTX 780 så går du ikke helt galt. Den skulle nemt kunne klare alt i 1080P opløsning med det alt øjenguf aktiveret 🙂

Men, hvis du prioterer at det ikke må larme så ville jeg nok vælge at købe en køler til den CPU. Jeg ved at stock køler til min 2600K var direkte elendig og CPU synes jeg lå på 70-80 grader hvis jeg ikke husker forkert 😛
Så derfor ville jeg tage den CM Hyper 212 Evo, mest fordi den køler bedre end standard køleren der følger med og for det andet fordi den simpelthen bare er awesome til prisen 😀

Mht. valget af producent, så er MSI Twin Frozr nok den mest stille løsning du kan finde af de 4 jeg har nævnt.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2014 22:24:00
Svar/Indlæg:
387/40
Igen et super råd. Igen tusind tak. Det er helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2014 23:32:44
Svar/Indlæg:
387/40
et hurtigt tillægs spørgsmål, mangekyo.
passer køleren også på 1150 sokkel? der er kun opgivet sokkel 1155 som gen 3 processore kører på.
jeg ved ikke om dimentionerne er de samme for soklen for køleren.

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2014 01:09:58
Svar/Indlæg:
1571/39

et hurtigt tillægs spørgsmål, mangekyo.
passer køleren også på 1150 sokkel? der er kun opgivet sokkel 1155 som gen 3 processore kører på.
jeg ved ikke om dimentionerne er de samme for soklen for køleren.

momberg skrev d. 02-05-2014 23:32:44

ja de passer sammen socket 1155 og 1150 🙂

momberg

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2014 08:31:13
Svar/Indlæg:
387/40
Super. Tak for det.