Ubuntu installering - søger lidt svar og gode råd :)

Software d.  03. maj. 2014, skrevet af eviling
Vist: 2379 gange.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2014 22:59:57
Svar/Indlæg:
442/14
Jeg faldt over en artikel på PCWorld
http://www.pcworld.com/article...
Hvilket jo får det til at se noget sjovere ud at lege med Ubuntu. Har før brugt LiveCD en lille smule.
Men vil nu prøve med en mere permanent installering, og har i den forbindelse nogle spørgsmål, og ikke mindst et ønske om gode råd inden jeg går i gang 🙂

Formålet med det hele er mest af alt at lege med det for sjovs skyld, dog ville det være rart med et alternativ til hele tiden at have min nuværende PC tændt og i stedet bruge en noget mindre af slagsen til surfing/videoafspilning.

1. Er Ubuntu sikkert at bruge, sådan rent hardware mæssigt? Her tænker jeg på om det er stabilt kodet til ikke at gøre skade på hardwaren, såsom at skabe for høje temperaturer på grafikkort/processor, eller lave en hulens masse skrivninger til en SSD.

Og hvis jeg skulle starte et krævende spil i det, ville der så være noget som forhindrede det i at brænde mit grafikkort af? Windows plejer jo at være god til at smide en blå skærm efter mig når jeg går lige tæt nok på grænsen.

2. Eftersom jeg fortsat forventer at bruge Windows 7 til det meste, ønsker jeg ikke at installere som bootbar OS i stedet for windows, men mere som et der kører side om side med Windows.
VMware Player ser umiddelbart godt ud, men så er der også VirtualBox, og gætter på der er mange andre muligheder, men hvad er bedst?
Og kunne man evt. lave en ISO i VMware, og efterfølgende indlæse det i Virtual cloneDrive eller DaemonTools?

3. Nem genetablering af Ubuntu er også noget jeg gerne vil kunne. Sådan at jeg har et "image" jeg kan indlæse hver gang jeg har ødelagt min installation.
Hvis jeg nu brugte VMware, ville jeg så kunne installere ubuntu, og sætte alt om som jeg vil, lukke det ned og til sidste lave en kopi af installationen som backup? evt. som ISO fil?
Jeg antager at hver installation i WMware har fulde skriverettigheder til det "image" som er indlæse.

4. Mobilitet - Kan man have eks. et Ubuntu WMware image liggende på en usb disk/pen, og så flytte det hele nemt med rundt? Eller er der en afhængighed af en specifik PC?

Og kunne man evt. udvide det til at have sit "image" liggende på en NAS, og så bare indlæse det derfra fra hvilken maskine jeg nu ønsker, vel at mærke sådan at ændringer gemmes på tværs af dem ? (tænker at installere et program på en PC, og næste gang jeg indlæser image fra en anden PC, så er programmet med).
Sådan lidt i retning af et fattigmands version af en virtual desktop 🙂
jmose

Moderator
Tilføjet:
04-05-2014 07:43:27
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg tror at du med held kunne spørge på fx. LinuxIn.dk

http://www.linuxin.dk/

De snakker meget bredt omkring Linux, og der er også nogle virkelige kompetente folk.

Ellers ville jeg sætte mine penge på:
https://ubuntudanmark.dk/forum...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 11:59:17
Svar/Indlæg:
5474/39

1. Stabiliteten er høj på Linux, dog vil ikke bruge linux på nyere hardware.

Forvent ikke, at du kan spille på linux. Da linux ikke rigtigt har softwaren programmeret ind i styresystem.

Stem fra valve har godt nok lagt nogle få spil op til linux. Der stadig langt til, at de kør 100% rent på linux.

Linux tankegangen er anderledes end Microsoft. tanken bagved linux er tingene skal være gratis. Linux mest af alt er hobby os, hvor man kan tilkøbe support til at hjælpe en.

Du drømmer om køre windows software på linux, så det ikke rigtigt muligt. Programmerne ikke er beregnet til køre på Linux. Producenterne af software står heller ikke indenfor ustabiliteten opstår på grund af dette.

Software producenterne vil ikke yde nogen form for support.

Drømmen om køre Microsoft programmer på linux glem dette. Da dette ikke er godt resultat for ud af dette.

Andre ting er også, at der noget hedder Pertenter (rettigheder, personligt overtræder ved gøre dette. Du er advaret, Linux har ikke betalt udviklingsafgifter til Microsoft for kunne køre DX9 osv.)

Microsoft kan rent teoratisk sagsøge dig for bruge deres software ulovligt. I stil med Pirat kopiringslovgivningen i Danmark.

2. Ubuntu har noget hedder Wubi, hvor du kan installere Ubuntu i Windows. Du kan fjerne Ubuntu i din windows install. Ubuntu bliver et program i Windows i stil med diverse andet software har smidt på pceren.
Jeg klart vælge i stedet for rode med disk og klart nemmeste for Linux nybegynder.

3.pas kender intet til dette, da jeg ikke roder for meget rundt i motorrummet på Linux.

4.nej, dette er ikke muligt med ubuntu. Det findes indenfor linux verden. Jeg husker ikke lige navnet på OS. Ubuntu er lidt i stil med Microsoft load driver osv.

Det virker til, at du er over i noget hedder Windows server. Du vil logge på din pcer alle steder i verden.
Windows server logger in på din server fra hvilken som helst pcer på denne planet. Forbindelse osv. kan variere windows server er heller ikke helt billigt.

(husk Icedtea for kunne køre Nemid på Ubuntu.)

Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 04-05-2014 12:10:43.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2014 14:52:20
Svar/Indlæg:
5474/39
De fleste Nas har login.

Du vil have alm. skrivebord osv. har windows noget hedder fjernskrivebord.

Jeg ved ikke med Linux.

grunden til Microsoft software på Linux ikke er klogt. Dette skyldes, at Microsoft har rettigheder til nogle programmer ikke må kør på linix med mindre du har betalt for dette.

Directx ikke tilladt kør på Linux uden man har købt licens til dette hos MS. Du bruger DX uden betalt for det på Linux er I stil med piratsoftware.

Kør du ikke længere gratissoftware. Linux står ikke til regnskab for ustabilitet I forbindlse med dette.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 04-05-2014 14:56:32.