#4 Han sidder i dag med samme maskine lokalt på firmaets netværk, så alt det snavs der ligger på hans maskine kommer alligevel på netværket. Han logger i dag også på med remote desktop lokalt på netværket (det kan han ikke længere hjemmefra, eller hvor i verden han nu er, hvilket er det vigtigste for ham).
Sikkerhedsmæssigt (og båndbredde i firmaet) så er der maksimalt en anden bruger af båndbredden, som surfer lidt rundt. Ingen af dem henter noget tung eller lign.
Jeg er helt med på at han igennem VPN logisk vil være på firmaets netværk (han kan jo sagtens koble sig af VPN når han er hjemme, og skal bruge printeren der hjemme). Det vil have en stor fordel, da han så har mulighed for også at være koblet på den lokale NAS, skulle han lyste det.
Men ja, han skal som udgangspunkt blot remote til serveren, med GUI og det hele (ikke terminal), hvorfor at performance selvfølgelig også er en problemstilling. Og det er en af de problemstillinger som kan tale imod at køre VPN, da jeg ellers tænker at VPN blot vil kunne give ham et ekstra lag af sikkerhed, da det så både vil være VPN og Remote Desktop's login der skal knækkes.
Men hvis performancetabet er stort ved brug af VPN, så vil jeg nok blot gå tilbage til remote desktop og intet andet, og se om jeg kan få det sat op. 🙂