Hvilken Subwoofer?

Diverse d.  09. maj. 2014, skrevet af gasolin
Vist: 5602 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2014 22:40:07
Svar/Indlæg:
5506/640
Nogen der kan anbefale en subwoofer på min 8" med højtaler ind og udgange med high pass filter så mine fronthøjtaler kun spiller ned til 100 eller 80 hz og subwooferen spiller resten

Den skal være rimelig kraftig så min 100watt rms og må ikke brumme svagt når jeg ikke spiller musik.

max pris 1000-2000kr må gerne være brugt og vil helst ned omkring 1500kr, især brugt da man meget ofte ikke kan returnere en vare købt på dba,gul og gratis og få pengene igen
EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2014 23:46:54
Svar/Indlæg:
4337/121
Den overholder nok ikke alle dine krav men her er et rigtig godt tilbud 🙂

http://hifi-freaks.dk/webshop/...

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2014 00:19:22
Svar/Indlæg:
656/40
#0 Det er sjældent subwooferen der er noget i vejen med hvis den brummer. Det er tit andet støj fra el nettet som tv, computer og lignende.

evt. tag et kig på disse http://hifi4all.dk/ksb/soegres...

En xtz skulle nok kunne opfylde dine krav http://hifi4all.dk/ksb/Annonce...

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2014 00:30:57
Svar/Indlæg:
5506/640

Jeg har brug for et high pass filter hvis jeg bruger en subwoofer for ellers synes jeg ikke det lyder harmonisk (der er for meget bas fra min boston især med elektronisk musik når den bruges sammen med en subwoofer, det mere stram bas og det at den går rimelig dybt jeg er interreseret i, mere dyb og stram bas ved lav lydstyrke ville også være dejligt for bassen kan sagtens være kraftig bare ikke meget dyb og stram)

Har en jamo sub 200 den siger ikke noget.

Der er ikke rigtig noget der passer.

Hvorfor linker du til en der vil købe en xtz 12" subwoofer, jeg har ikke nogen til salg 😉

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 19:24:11
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - hvis du har haft problemer med støj på en anden subwoofer, ville jeg først prøve, at skaffe strøm til denne fra en helt anden sikring på dit HFI relæ.

Såvidt jeg husker, har du haft en del tråde om strømproblemer herinde, så du bør nok først forsikre dig om, at "udgangspunktet" er i orden, inden du skifter en masse andre ting ud 😀 - jeg kan naturligvis tage fejl, men hellere prøve en idè end bløde penge - adder badder 😀

De fleste subwoofere kan indstilles til at gå op til en max. frekvens, der så overtages af dine øvrige højttalere uanset de kan eller ej. Men det kan høres :yes:

Når vi taler subwoofer, skal du ind i specifikationerne for at se, hvor "effektiv" den er ved en given watt effekt fra forstærkeren. Jo højere db/meteren - jo højere lyd - og mindre forvrængning fra en forstærker med samme udgangseffekt, da forvrængningen jo allerede tiltager drastisk når en forstærker kommer over 50% belastning 😀

Mvh. - Kim

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 20:07:53
Svar/Indlæg:
5506/640
Har pt ikke nogen subwoofer, men jeg kan høre med min jamo sub 200 at det gir lige det ekstra at have en subwoofer når man ikke har store gulvhøjtaler eller dyre reolhøjtaler der ofte har god bas.

Vil derfor overveje en ny jamo sub 210,den 8" xtz laver og den 10" fra boston som hififreaks sælger til 1695kr normal pris 2495kr.

Brugt kunne være en jamo sub 200/210/260 til max 500-1000kr eller den lille 8" fra xtz

Hvad vil i anbefale,hvad synes i er bedst? (8" og 200 watt er nok)

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 20:25:17
Svar/Indlæg:
1334/15
Ok - hvis du kun vil have et ekstra skud dybbas til dine nuværende sidehøjttalere, er den mindste billigste 8" fin nok. Hvis du senere påtænker større sidehøjttalere og mere knald på, skal du naturligvis fremtidssikre dit køb med en kraftigere subwoofer.

Jeg ved så ikke hvordan du bor, men her bor jeg med trægulve/lofter, og træ i de fleste vægge, så der skal ikke skrues meget op for lyden, før det kan høres 3-4 lejligheder væk 😢 . I mit tilfælde ville der ikke være stor forskel på div. subwoofere, da der er så megen resonans fra netop gulve/loft/vægge, at højttalerens egne egenskaber bare ville blive væk - øv 😀

Og 200 watt burde være rigeligt selv om det ikke har meget med lydtrykket at gøre (læs mit forrige indlæg). Det drejer sig om db pr. meter.

En 20 watt højttaler kan sagtens spille meget højere end en 500 watt do.-

Mvh. - Kim

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 11-05-2014 20:27:45.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 20:47:24
Svar/Indlæg:
5506/640
Jeg forstiller mig under 80hz her kan man se målingerne af de mindre a25 og subben, så 80 hz og ned med subben burde være ok http://www.soundandvision.com/...

Ved meget pop,rock musik fra f.eks 80'erne er der ofte en slank,tynd lyd, med godt optaget musik og elektronisk musik f.eks fra denne side http://www.trance.fm/ #/home.html behøver jeg ikke en
subwoofer for at få nok bas.

Så jeg er i tvivl, xtz 8" bassen skriver de godt om inde på hifi4all og andre steder 1350kr (går ud fra det uden fragt)100 watt rms er det jeg pt har.

Jamo sub 210 koster 1599kr den lidt fysiske større jamo sub 200 har en rund og blød bas som mine boston også har, derfor passer de sammen (min er mere justeret til film end musik) lyder som et lille mini diskotek når jeg spiller højt med subben.

Boston samme mærke design,lyd karakteristik som dem jeg har 10" og 250 watt 1699kr

Jeg havde læst test af mine boston a26 og fortryder ikke jeg ikke kunne lytte til dem før jeg købte dem (andet end youtube)for de har en god lyd, men underligt nok savner jeg lidt bas samlignet med mine krk rokit 5 g3 med 5" bas som jeg lige har solgt. Men xtz og boston subben kan jeg ikke lytte til så der ved jeg ikke hvad der er bedst.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 11-05-2014 20:51:20.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 20:57:04
Svar/Indlæg:
1334/15
Nu er det jo sådan, at en subwoofer normalt ikke bliver maximalt udnyttet (kun de små papmodeller). Du har derfor potentionale til, at kunne ændre dennes lyd muligheder uden, at det går væsentligt ud over sidehøjttalernes lyd.

Jo højere du stiller subwooferens skæringspunkt jo mere frigiver man belastningen for sidehøjttalernes nederste samt mellemtoner (og lidt øverste toner/diskanten)

Du kan kun få vished om, hvorvidt du er tilfreds ved, evt. at låne subwooferen med hjem.

Ellers må du bruge fortrydelsesretten.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 21:26:02
Svar/Indlæg:
5506/640
Jo højere du stiller subwooferens skæringspunkt jo mere frigiver man belastningen for sidehøjttalernes nederste samt mellemtoner (og lidt øverste toner/diskanten)

Ja kun hvis jeg har et høj pass filter til mine boston A26.

Ved bare ikke hvilken en af dem det skal være.
Tror ikke det er så meget spørgsmål om max lydtryk, men mere om hvad der lyder bedst og om bostonen har en fordel pga 10" bas som ofte gir en lidt mere stram,tør,hård bas end en 8" lidt ala pa bas kontra hifi bas

http://danstv.dk/shop/xtz-99w-...

http://www.av-connection.dk/?P...

Kunne vælge xtz pga den er billigst, boston pga den er størst og kraftigst eller jamoen der har kræfter nok og passe lydmæssigt sikkert lige så godt som bostonen med min højtaler

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 11-05-2014 21:27:36.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 21:27:22
Svar/Indlæg:
4337/121
Husk at tilbuddet på Boston udløber i dag kl 23:59

Hvis jeg havde pengene havde jeg købt en 🙂

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 21:35:02
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm - måske jeg skal læse lidt på subwoofere, da det er mange år siden jeg byggede i hundrevis af dem (+andre højttalere), men hvis du sætter sidehøjttalerne til subwooferen vil dennes filter fjerne de nederste sidehøjttaleres nederste basområde (såvidt jeg husker) 😀 .

Men ellers ville jeg følge "påskekaninens" råd, og købe Boston udgaven 🤣

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 21:58:23
Svar/Indlæg:
5506/640
Nej det gør det ikke, de har en live chat og tilbudet gælder så lager haves, de har 3 sorte tilbage

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2014 22:22:11
Svar/Indlæg:
5506/640

Hmm - måske jeg skal læse lidt på subwoofere, da det er mange år siden jeg byggede i hundrevis af dem (+andre højttalere), men hvis du sætter sidehøjttalerne til subwooferen vil dennes filter fjerne de nederste sidehøjttaleres nederste basområde (såvidt jeg husker) 😀 .

Men ellers ville jeg følge "påskekaninens" råd, og købe Boston udgaven 🤣

korsk skrev d. 11-05-2014 21:35:02

Ja hvis der er et filter indbygget og det er der ikke i jamoen,boston og xtz'en

Nogen grund til i vil vælge den fra boston frem for de 2 andre, pga størrelsen og effekten?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 11-05-2014 22:22:34.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2014 19:46:37
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm. ja hvis ingen andre byder ind 😀

Bostonèn er helt sikkert den, du vil få mest for pengene for.

De forskellige modeller ville jeg nu gerne ha` set noget vægt på (udover jamoen), der jo klart viser manglende tørbasformåen set udfra kabinettet!. Men den mindre 8" bas vil så til gengæld bevæge sig hurtigere med evt. mindre vægt, og derfor kort tør bas!.

Forskellen mellem en 8" og en 10" er forøvrigt 36%, så der er noget mere luft der "kan" flyttes. Hvor stor basgangen er, samt den reelle effektivitet er så sammenlagt med membranens vægt, spolens størrelse, samt kabinettets udførelse de væsentlige begrundelser for det endelige resultat.

Derfor umuligt at sammenligne uden direkte lytning i samme miljø.

Mvh. - Kim

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 13-05-2014 20:00:18.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2014 22:01:12
Svar/Indlæg:
5506/640
Har valgt jamoen for de fleste skriver at den større Boston 650'er er et bedre køb (men er for dyr).

De skrives også den har et højt standby strømforuge og den har en svagt hørbart strømforsyning (tysk)
http://www.pcwelt.de/produkte/... den forskel der er i forstærkeren tror jeg ikke har nogen afgørende effekt på lyden

Jamoen fylder ikke så meget og jeg har jo positive erfarringer med en jaomo sub 200.

Skulle have haft subwooferen i dag men de sendte den til aalborg 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 13-05-2014 22:15:14.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2014 11:42:18
Svar/Indlæg:
5506/640
Nøj en Jamo sub 210 er lille og let.

Tilslutter den min Nad D3020 middel delfrekvens imellem 200 og 40hz (volumen på min)for meget bas, 104 hz bedre https://www.youtube.com/watch?... 😲 for meget bas.(næste test 72 hz)

Hvad gør jeg?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 14-05-2014 11:42:52.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2014 00:03:52
Svar/Indlæg:
5506/640
Jamoen var ikke god nok

Jeg vil gerne have en subwoofer med high pass filter fra subben og har kigget på cerwin vega xls 12s som koster 4098kr med fragt (den vejer over 20kg så den koster lidt ekstra i fragt) den har netop high pass filter som virker ved 100hz.

Det ikke den mest diskret subwoofer,billig er den heller ikke og mindes den VE-28SX jeg havde for ca 4år siden larmede fra forstærkeren når den var tændt og der ikke var noget musik(tror det var det der var årsagen til jeg solgte den), har på amazon læst at den skulle skulle have port støj som forsvinder ved lave delfrekvens omkring 50hz, som jeg ikke ved om det er problem da filteret som jeg vil bruge deler ved 100hz.

Har i nogen erfarringer med denne cerwin vega XLS-12S og hvordan søger jeg efter hifi subwoofer (ikke pa eller til bilen) med indbygget high pass filter, synes ikke jeg kan finde nogen via google (ved ikke ved jeg skal skrive) og ofte har mange alm subwoofer ikke high pass filter så der kan jeg lede længe blandt subwoofer til 3000-4000kr for at finde bare en håndfulde nye, har ikke rigtig fundet nogen nye til 3000-4000kr ud over den fra cerwin vega

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2014 08:37:34
Svar/Indlæg:
2470/41

Prøv at spørge hos FreQuence. Måske har de noget der passer direkte eller også kan de hjælpe med en tilpasning. De er utroligt flinke.

http://frequence-shop.dk/

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2014 16:56:01
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja tænkte nok, at du ikke ville blive tilfreds med Jamoen, men så langt så godt 🙂

En "subwoofer" der ikke kan skære sidehøjttalernes nederste toner fra, er efter min mening ikke en subwoofer men blot en bashøjttaler.

Hvis Jamoen gav for meget bas på minimum, må vi da håbe, at Cerwin Wegaen har bedre kontrol over div. ydeevne, især pga. dette mærke netop er kendt for ekstrem lav driftseffekt 😀

Ellers ender det jo med, at du må udskifte dine sidehøjttalere til nogle mere effektive, så de modsvarer et lydniveau tilsvarende din valgte subwoofer 😀

En anden ting er. En tung subwoofer indikerer langt bedre lyd, da et kabinet og en god højttaler med en ordentlig magnet altid er/skal være langt tungere for i fællesskab, at kunne gi` en god ydelse.

Sparer man 100 kroner på en forsendelse, går det derfor også ud over kvaliteten (som regel)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 27-05-2014 17:05:02.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2014 17:17:20
Svar/Indlæg:
5506/640
Har ikke købt nogen anden endnu,jamoen var for rund og blød i lyden.

Det simpelthen sååå svært når det helst skal være med high pass filter

Cerwin vega xls 12s,Earthquake FF12 (100kr dyrere end 10")og system audio se200 (brugt min 3000kr + fragt), det var hvad jeg kunne finde og som er inde for mit budget

Overvejer endda at købe et elektronisk delfiter som bruges imellem pc og forstærker som dette http://www.thomann.de/dk/rolls... men så kan jeg ikke bruge min dac der er i naden (har et godt usb lydkort)

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2014 17:34:17
Svar/Indlæg:
1334/15
Haha Gasolin - jeg tror efterhånden, at du er en af dem, der læser/analyserer sig ind i flere problemer end godt er 😲 (intet ondt ment)

Som udgangspunkt er det IKKE muligt at læse sig til ret meget på nettet, der lige passer perfekt ind i det øvrige stuekram. Og da slet ikke, når vi taler elektronik.

Fra at gå fra en mindre subwoofer til ca. 2000 har du nu hævet dette til ca. 4100 kr.! Så har du i hvert tilfælde langt større muligheder, for noget kvalitet end før.

Jeg ved så ikke hvad du skal matche denne "måske" kommende subwoofer med (sidehøjttaleres/specs.), men hvis disse er svage, vil du jo have et vedvarende problem med, at tilpasse disse til de fleste subwoofere med respekt for sig selv 🤣

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2014 18:03:36
Svar/Indlæg:
5506/640
Boston A26 http://www.whathifi.com/review...

De er gode hvis man lytter meget til musik for der er ingen lyttetræthed.

Har også kigget på en Dali SWA12 men den har en defrekvens på hele 150hz når jeg køre signalet inde i subwooferen via højtalerkabel fra min forstærker og ud igen med højtalerkabel.

Det synes jeg godt nok er for højt så jeg har skrevet om det kan passe den er så høj.