Tip / hjælp til aflodning strømstik på bærbar

Diverse d.  13. maj. 2014, skrevet af cybercb
Vist: 2178 gange.

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-05-2014 18:21:44
Svar/Indlæg:
1451/40
Halløj der ude 🙂

Jeg er ved at skifte et strømstik på en Acer bærbar, hvor der er noget overgang i strømstikket og er derfor blevet lidt varm og kostede 2 ladere (Strømstikket bliver MEGET varmt ret hurtigt (~2min) :no:

Jeg har fået et nyt strømstik hjem til bundkortet, men jeg kan simpelthen ikke få det gamle stik loddet af bundkortet, loddetinnet på bundkortet er ligesom beton og er ikke til at få fjernet.

Jeg har prøvet med en loddekolbe og en alm tinsuger = sker intet.

En tinsuger med indbygget 40W varmelegeme, stadig ikke nok til at man kan få fjernet det gamle loddetin.

Så nu er gode råd dyre, nogle der har erfaringerne med at lodde sådan noget skidt af, har aldrig oplevet det er har sat så godt fast.

Evt nogle i nærheden af 7160/7100 Tørring/Vejle der kunne have lyst til at give det et forsøg, så kommer jeg gerne forbi og gir en skilling for hjælpen, evt kan jeg nok også overtales til at betale porto frem og tilbage hvis vedkommen er længere væk.




mvh Sebastian
noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2014 18:54:00
Svar/Indlæg:
3321/21
Der skal ret meget til før det bliver flydende, da det meste af varmen ledes ud i printet.

Det optimale er at putte en klat loddetid på loddekolben, for at få et større overfladeareal til varmeoverførelsen, samt holde den på det man vil aflode noget tid.

Hvis der stadig ikke sker noget, må du have fat i en kraftigere loddekolbe.


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-05-2014 18:58:05
Svar/Indlæg:
1451/40
#1 Det vil jeg prøve, tror jeg har en ven der har en noget kraftigere loddekolbe :)


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2014 19:10:45
Svar/Indlæg:
3321/21
Din 40W burde nu være nok, tricket med lidt loddetid plejer at virke her.

*Edit
Vær opmærksom på at 40W giver en temp på ca 400C, loddetin smelter mellem 220-260C, så hvis du holder den tilpas længe (får printet varmet op) kan nærliggende komponenter falde af, eller blive skadet..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 13-05-2014 19:14:03.


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2014 20:24:57
Svar/Indlæg:
598/0
Brug en tinsuger sammen med loddekolben + masser af tålmodighed. Der sidder næsten altid loddetin i hullerne i selve printpladen. Pas meget på da varmen fra loddekolben kan beskadige evt chips og andet elektronik som sidder tæt på stikket.


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2014 20:29:32
Svar/Indlæg:
183/1
på med en stor spids som afgiver en masse varme. ikke ngoet med de små spidse!
på med nogle flux og evt lidt nyt loddetin
det er hvad jeg plejer at gøre når det driller på arbejdet.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2014 09:58:21
Svar/Indlæg:
3385/80
Gør spidsen på loddekolben ren så den er blank. Lad loddekolben varme godt op og put lidt tin på spidsen.

Tryk spidsen mod det du vil lodde af, men ikke spidsen af spidsen, men derimod siden - det giver mere flade du kan overføre varme fra. Put lidt tin på der hvor loddespidsen rører loddetinnet på bundkortet, det hjælper MEGET!


Du er interesseret i at få varmen hurtigt over i tinnet, ellers risikerer du at beskadige bundkortet og i værste fald kan der ske delaminering.

Det er ligegyldigt om du bruger en stor eller lille spids. Det er kun et spørgsmål om teknik.