Hvem har skylden ?

Hyggehjørnet d.  16. maj. 2014, skrevet af simsondegn
Vist: 2229 gange.

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 18:27:27
Svar/Indlæg:
358/92
Hejsa derude.

Har desværre en lille sag kørende, med en person som har købt noget af os, som ikke har modtaget tingene.

En længere historie:

Min kone sætte flere ting til salg på Qxl og person X vinder budet på en skål til 800,-.
Min kone har sat portoen til brevporto, for at undgå folk brokker sig over portoprisen.
Hun plejer at skrive til folk efterfølgende at prisen er sat som brev, men de kan betale lidt mere og få den sendt som pakke.
Efter auktionen sluttede, indbetaler person X beløbet via qxl-handel, inden hun får skrevet til ham.
Ham skriver lidt efter auktionen en sms til mig, at den skal sendes til en anden adresse, fordi han er flyttet.
Så sker det uheldige selvfølgelig, at min kone skriver adressen fra Qxl, da hun skulle sende mindst 10 pakker den dag og det er nemmere at skrive dem ind i word og printe dem ud efterfølgende.

Nu har person X så ikke modtaget sin skål og skriver for en ca 10 dage siden til mig om vi har sendt skålen. Skriver den er sendt, men kommer i tanke om adressefejlen. Han har efterfølgende skrevet til personen på den forkerte adresse, om de har modtaget skålen, men de har de ikke. Finder ud af i samtalen at det er 4 år siden han flyttede og har ikke "Liiigge" fået ændret adressen inde på qxl.
Skrev til han at vi sikkert vil få skålen retur, og vil sende den til hans nye adresse, men den er ikke kommet tilbage til os.

Hvem har fejlen ?

Mads

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-05-2014 18:30:23
Svar/Indlæg:
2085/124
Det kan vi nok desværre ikke svare ligeså godt på som QXL, prøv at tage kontakt til dem om problemet, men det er en uheldig situation.

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2014 18:55:37
Svar/Indlæg:
1351/206
Hvis køber vælger brev porto er den ude af dine hænder når du aflevere til post.dk
Du har self fået en post kvittering på at det er sendt du kan fremvise.

Hvis køber vil ha garenti så vælger han pakke da de er forsikret op til 4500

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
16-05-2014 18:58:10
Svar/Indlæg:
4982/47
Det er hans skyld vel, der må klart være en forventning om at addr der bestilles til, er korrekt opdateret inden man bestiller noget på nettet 🙂

Det kombineret med at der sendes en sms med anden addr, og at varen hverken kommer frem eller tilbage kunne dog godt lugte lidt af fusk, da det netop er en måde der allerede svindels en del ved at bruge. (husk at få ham til at checke på den postbutik i hans område efter den også, og gør selv det samme, postDK´s service stinker med alle deres 400 teams af afløsere 😛)

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 19:05:35
Svar/Indlæg:
358/92
Kan se at vedkommende har en del handler på QXL og burde vide prisen på henholdvis brev og pakke.
Har en kvittering fra posthuset, men kan jo ikke bevise at de 42,- kroner, er for netop den skål.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 20:29:12
Svar/Indlæg:
2246/14

Kan se at vedkommende har en del handler på QXL og burde vide prisen på henholdvis brev og pakke.
Har en kvittering fra posthuset, men kan jo ikke bevise at de 42,- kroner, er for netop den skål.

simsondegn skrev d. 16-05-2014 19:05:35

At bruge portoprisen skulle være en indikator for hvordan i sender er bullshit, mange steder på nettet er porto feks. fragtfrit.
Er "i" et firma ? Hvis i sælger som et firma står i temmelig dårligt.
Når et firma sender ting har de ansvaret for at tingene ikke er blevet væk da man som firma skal kunne bevise at tingene er blevet leveret.
Umiddelbart er det hans skyld at adressen er forkert, men da han har oplyst den til dig inden i sender hænger den igen på jer.
Hvis i havde sendt den som pakke til den forkerte adresse kunne i måske redde den, ved at få postDK til at betale da de har udleveret den til en anden person end den der står på pakken.
Så vidt jeg kan se hænger i på den.

(IANAL - men jeg har prøvet at en "brevpakke" forsvandt, forbrugerrådet/klagenævnet? sagde at firmaet skulle betale. Det blev aldrig en sag så jeg har ikke et link)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 16-05-2014 20:33:00.

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 22:11:12
Svar/Indlæg:
358/92
#5 "Vi" er ikke et firma, men bare ganske alm personer, der bruger f.eks QXL, dba eller hwt til at sælge de ting vi ikke bruger længere.

Hvorfor mener du det er bullshit mht fragtpriserne ? Hvis jeg opkræver 42,- for portoen, vil jeg jo ikke sende den som pakke til 50,- 70,- eller 100,- er hvad det nu koster. Det samme gælder den anden vej rundt. Hvis jeg betaler mellem 50,- og 100,- i porto, forventer jeg at den bliver sendt som pakke.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 22:18:52
Svar/Indlæg:
7765/230
Må sige at jeg fatter slet ikke at hverken køber eller sælger ved den slags handler, ikke forlanger det sendes som pakke med den sikkerhed det giver.... 😳

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 16-05-2014 22:21:58.

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2014 22:46:55
Svar/Indlæg:
358/92
#7 Det er vi helt enig i, nu når prisen blev 800,- for varen. Vi startede med en startpris på 1 kr og vil derfor ikke sætte portoen for høj, hvis den ikke blev budt op. De færreste vil vel give + 50,- for en vare til f.eks 12,- kr ?

pekr

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 05:51:10
Svar/Indlæg:
119/2
Fremover kan jeg anbefale jer at bruge G-porto fra gul og gratis. Det koster 39kr at sende en pakke (op til 1kg og uden omdeling, men forsikret) OPakkelabel kan købes direkte på deres hjemmeside.

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 08:30:48
Svar/Indlæg:
242/71
Køberen vil vinde sagen. Han har købt noget han ikke har fået (eller ikke kan bevises at han har fået). Samt der et Ingen beviser for at den er afsendt.

Hjælp jet selv, send ting som pakkepost. De få kroner er tjent hurtigt hjem hvis det skulle gå noget galt

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2014 08:50:09
Svar/Indlæg:
4982/47
Kom lige til at tænke på at den skål da aldrig kan være landet på den addr når den er forkert.

Deres OCR maskiner nupper netop breve og pakke med forkert addr ifølge den registret i folkeregisteret, og addr´en rettes til den korrekte.

Så med en addr der er 4 år gammel, må det forventes at den ikke er sendt dertil overhovedet, men istedet til den seneste folkeregister addr.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 17-05-2014 08:50:31.

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 08:59:32
Svar/Indlæg:
358/92
#11 Mener du den er kommet til den rigtige adresse og han prøver at snyde os ?

Brevet er betalt med mobilporto. Kan det bruges som noget bevis ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af simsondegn d. 17-05-2014 09:01:44.

morra19

Moderator
Tilføjet:
17-05-2014 09:02:51
Svar/Indlæg:
2672/468
Hvis han har opgivet forkert adresse er det sku hans skyld - længere kan den da ikke være.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2014 09:10:47
Svar/Indlæg:
4982/47

Skal jeg ikke kunne sige jo. Pointen var blot at den ret sikkert ikke var endt på den addr når vi snakker 4 år siden han boede der 🙂

Men jeg kan garantere at overstående er korrekt i 99% af alle den slags tilfælde med forkert addr på breve/pakker, der er meget få smuttere så længe der er en addr de kan fremsende til. Havde de forsøgt at levere den på den addr du har skrevet, ville den være kommet tilbage til dig efter budet så hans navn ikke stod på postkassen, stod han som UFB i folkeregisteret, og uden en CO addr, ville den komme direkte tilbage istedet for at blive omdelt.

Alt med måde self, er stadig folk der bringer det ud i sidste ende, men OCR maskinerene fejler ret sjælent 😛

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 09:18:42
Svar/Indlæg:
7765/230
😲 😲 😲 😲
Hvad er det du siger????? Jeg har da fået masser af breve og pakker sendt i mit navn uden co på.... Og de er da alle nået frem selv om jeg aldrig har været tilmeldt pågældende adresse....(eller haft mit navn på postkassen)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 17-05-2014 09:25:21.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2014 09:46:03
Svar/Indlæg:
4982/47

Det er ikke helt det samme 🙂

OCR laver self ikke addr ændringer på alt, der kræves jo en tidligere addr samt en ny at fremsende til for at den overhovedet foretager en ændring 🙂

At du får alt i din vens postkasse selvom dit navn ikke står på er rent held (eller en flink omdeler self 😀 ), de må faktisk ikke smide noget i postkasser/udlevere noget hvor modtageren ikke står nævnt på postkasse/døren.

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 12:41:27
Svar/Indlæg:
242/71
#13 fulstændig rigtig men læs indlægget og du ville opdage at han har oplyst rigtig adresse via sms. Men at den er sendt til en gammel adresse der står på hans profil i stedet for den han har bedt om.
Det kan jo ikke være køberens fejl
At køberen nok skulle få fingeren ud og få adressen rettet er en anden sag

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 14:05:48
Svar/Indlæg:
1300/30
0# kan forstå at i lidt indrømmer at i begik en fejl da i kom til at forglemme sms'en og i stedet sende den til adressen på QXL? er det rigtig læst?

For så vil jeg give medhold til køber :/

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 14:59:14
Svar/Indlæg:
358/92
#18 Ja, vi har selvfølgelig kvajet os ved at sende til forkerte adresse.

Det kan jo også være PostDanmark der har "smidt den væk", nu når den bare en sendt som brev.

Er det os eller køber der burde have fået den sendt som pakke ?

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2014 16:19:57
Svar/Indlæg:
242/71
Det er jer der har fejlen og ansvaret.
I valgte ikke at sikre jer selv ved ikke at sende den som pakke.
Og at sende den til en anden adresse en den køber gav, er jo heller ikke købers skyld.
Desværre sure lære penge.

Faktisk i den situation hvor du køber en vare og får den leveret som brev kan du bare sige du ikke har modtaget den, og så skal sælger bevise de har sendt den og den er leveret.
Der vil altid være uærlige folk og derfor kan man lige så godt gardere sig mod det, hvis man ikke er villig til at miste

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2014 06:17:58
Svar/Indlæg:
1300/30
Ja ingen tvivl om at i må sende det som pakke fremover :(