Computer røg, og slukkede efterfølgende! HJÆLP!

Grafikkort d.  19. maj. 2014, skrevet af Wakedoko
Vist: 7289 gange.

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 00:49:12
Svar/Indlæg:
220/41
Hej allesammen. Min vens computer begyndte pludseligt at ryge og slukkede derefter selv. Den er nu blevet rengjort for støv osv. indeni. Da vi så prøver at starte den op igen kører computeren, men skærmen forbliver sort. Hvad jeg kan fornemme så kommer computeren ikke forbi loading windows, da computeren slukker med det samme hvis man trykker på sluk knappen. Normalt skal den jo holdes inde. Jeg er elendigt til hardware, men tyder det ikke på det er GFX der er stået af? Den kan vel ikke gå forbi windows uden et gfx kort?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

pft.
Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2014 00:53:09
Svar/Indlæg:
949/9
Hvis der kom røg, må noget jo være brændt af. Så er det bare ind med næsen og finde ud af hvad der lugter 😐

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 00:54:58
Svar/Indlæg:
220/41
Der lugtede brændt.. men kunne ikke lige lokalisere hvor det rent faktisk stammede fra..

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 01:19:26
Svar/Indlæg:
5750/124
Hvis i er lidt fingrenemme, så pil strømforsyningen ud, og tjek om glassikringen er gået i den. Er i heldige, er det blot den som har lugtet (selvom jeg nu ikke tror den også ryger) 🙂

ByteMe

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 07:52:05
Svar/Indlæg:
389/19
Hvis der var røg er der sikkert noget der er smeltet eller i hvert fald svedet og det burde være synligt. Start med strømforsyningen og se om det er den

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 10:47:26
Svar/Indlæg:
220/41
#4 - Det må jeg lige undersøge når jeg ser den igen. Men hvis det var strømforsyningen, ville computeren så stadig kunne køre?

Grumle

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 10:56:22
Svar/Indlæg:
69/3
Jeg har før brændt sådan en bætte knap 2mm transistor af på et bundkort. Det røg og lugtede fælt, men det var altså knapt til at få øje på bagefter.
Hvis den tænder, men bare har sort skærm, så kan det være stort set alt, meeeeen jeg ville umiddelbart tro dit bundkort er røget i svinget.

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 10:57:53
Svar/Indlæg:
220/41
#6 - Tak for svar. Det er vel umuligt at finde ud af når man ikke er vant til at rode med computere. - Ser ikke godt ud.

ByteMe

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 11:00:59
Svar/Indlæg:
389/19
#5 det kommer jo an på om der er smeltet så meget at noget er kortsluttet og har brændt sikringen af og det er der jo nok ikke når maskinen stadig tænder. Men et eller andet er i hvert fald brændt af og der er jo også flere strømbaner ud fra PSU'en, så måske den godt kan levere strøm til bundkort, men ikke til grafikkort.
Det er i hvert fald typisk at det er PSU'en der er den skyldige når det ryger.

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 11:05:26
Svar/Indlæg:
220/41
#8 - Tak for svar. Jeg ved at blæseren i gfx kortet stadig kører rundt, så noget strøm leverer den ihvertfald stadig til det. Men om det så er for lidt strøm eller om problemet er et helt andet sted ved jeg ikke. Jeg er vel nødt til at se om jeg kan skaffe et gfx kort jeg kan putte i og se om det løser problemet. Ellers er det vidst lidt svært for mig at lokalisere hvor problemet skulle ligge.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 11:40:56
Svar/Indlæg:
1118/24
Ud fra erfaring og din beskrivelse, vil jeg mene at det er bundkortet som er røget. Hvis du tager det ud og bruger lidt tid er det måske muligt at finde kortslutningen.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 12:48:36
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja jeg tror nu også, at det er bundkortet, der har fået sig et alvorligt ildebefindende. Men det nemmeste er jo, at prøve et andet gfx først (hvis man har et), inden du skiller det meste ad. Hvis det er en psu sikring der er røget, burde der jo i henhold til en sikrings funktion ikke kunne leveres strøm til øvrigt hardware, da sikringen vel er en hovedsikring og ikke kun til enkelte strømbaner 🙂

BuffToss

Ny Bruger
Tilføjet:
19-05-2014 16:49:33
Svar/Indlæg:
4/0
Hej, allesammen.
Jeg er den uheldige ejer af computeren. Jeg ville ønske at jeg kunne fortælle jer alle de specifikke ting, som min computer indeholder, men har desværre overhovedet ikke styr på det. Det eneste jeg kan fortælle at det er et GA-H61M-S2PV motherboard (iflg. User's manual), og det er en Shark Gaming stationær PC..
Jeg har pillet sidekabinettet af, og rengjort 'indmaden' for støv. Som sagt, så starter den op som den sædvanligvis gør (lyder det som om), men viser intet skærmbillede. Det anderledes ved den er dog, at når jeg trykker på turn off-knappen på selve computeren, så skal jeg ikke længere holde den inde, men blot trykke én gang for at slukke den. Tastaturet virker også fint; capslock, numlock osv bliver registreret. Ydermere, så kan jeg høre på computeren at den reagerer når jeg trykker på windows-ikonet og andre knapper på tastaturet.
Som førnævnt, så kom der røg fra computeren, og jeg mener at have lokaliseret det til grafikkortet, og viften lugter ihf. brændt (jeg går ud fra at det er grafikkortet for det er der, jeg har mine 2 skærme tilsluttet). Jeg har forsøgt at sætte min skærm til min bærbare, og her er der ingen problemer. Umiddelbart ser det ikke ud som om noget er brændt af. Ville det hjælpe hvis jeg vedhæftede nogle billeder af indersiden af min computer?
Jeg har desperat brug for hjælp, for jeg kan seriøst ikke leve uden min computer! På det punkt er jeg simpelthen for afhængig af den.
På forhånd tak!

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 17:21:08
Svar/Indlæg:
1334/15

Hej. Stor medfølelse herfra, da ens pc jo på flere måder er ens bedste ven 😀

Det lader til, at du selv har fat i den rigtige ende, da grafikkortet lugter brændt, og øvrige ting lader som værende ok.

Kan du ikke låne et andet grafikkort og afprøve, da billeder nok ikke vil kunne fortælle, hvor det brændte nøjagtigt er sket, hvis du ikke selv kan se det.

Det er jo ret nemt lige at skifte frafikkortet, hvis man da har et til rådighed 😀

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 18:35:30
Svar/Indlæg:
1571/39
er det denne bund kort GA-H61M-S2PV .

så ud med dit graffikkort og sæt et af dine skærme til på stikket til/bundkortet ,(blå eller hvid)
husk først at lave en clearmos på dit system 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af slaske6 d. 19-05-2014 18:43:34.

BuffToss

Ny Bruger
Tilføjet:
19-05-2014 20:01:45
Svar/Indlæg:
4/0
Hej. Tusinde tak for hurtig respons! :)
Mht billedet, så ligner det utroligt meget mit bundkort. Jeg kan ikke se hvordan selve kortet ser ud under blæseren, men det ligner utrolig meget det, som jeg ligger inde med. Jeg må forsøge mig med dit forslag, og melder efterfølgende tilbage!
Hvis det ikke er grafikkortet, så er jeg efterhånden kommet til den konklusion, at jeg må have et nyt bundkort.
Er der en venlig sjæl, der har et kvalificeret bud på hvor meget det kommer til at koste?
Jeg bruger ikke min gamer til andet end at se film/serier og spiller Starcraft 2.

Mvh!

Fluse

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2014 20:29:20
Svar/Indlæg:
41/0
Det er desværre den slags fejl der er super svær at diagnosticere, uden at have nogle dele at prøve sig frem med...

Du har helt ret i at det er sandsynligt at dit bundkort er røget, men det er også sandsynligt at det er din PSU (strømforsyning) der er ansvarlig hvis det er. Og når nu det er en samlet budget maskine, så er der god sandsynlighed for at det er en knapt så god PSU der sidder i, hvilken jo kun forstærker mistanken.

Kan du komme til at se fabrikat og model på PSU'en?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
19-05-2014 20:29:33
Svar/Indlæg:
4985/49
Hvis du gider slæbe den med en tur til Farum, kan jeg godt hjælpe med at teste hvilke dele der evt er stået af enkeltvist 🙂

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2014 20:43:09
Svar/Indlæg:
1571/39

Hvis du gider slæbe den med en tur til Farum, kan jeg godt hjælpe med at teste hvilke dele der evt er stået af enkeltvist 🙂

Cocio21 skrev d. 19-05-2014 20:29:33

alletiders ,kunne også hjælpe meeen til esbjerg kommer han nok ikke 😛

BuffToss

Ny Bruger
Tilføjet:
19-05-2014 23:11:13
Svar/Indlæg:
4/0
****Vi har fundet ud af problemet!!****

SATA-stikket der giver strøm til harddisken er brændt sammen. Lige nu er der liv i computeren fordi vi via min gamle computer giver strøm til min gamer fra Shark Gaming. Sindssygt kompliceret, men vi har på denne måde fundet ud af, at jeg blot skal have fat i sådan et nyt stik!! Jeg er verdens mest lettede gamer nørd. Tusinde tak for jeres hjælp og venlighed!!

Jeg håber I allesammen får en fantastisk sommer - nu ved jeg i hvert fald hvad jeg skal lave resten af sommeren!! 😀

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 00:23:41
Svar/Indlæg:
1571/39
🙂 godt i fandt ud af det 🙂

Fluse

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 01:51:18
Svar/Indlæg:
41/0
#19 Dejligt at i har fået det til at "virke"... men det du siger giver ikke mening desværre. Hvis det bare var et SATA kabel den var gal med ville computeren ikke have opført sig som du beskrev.

Det lyder stadig som om det er din strømforsyning den er gal med.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 10:27:55
Svar/Indlæg:
1334/15
#19 😀

Men omvendt - hvad er så sandsynligheden for, at kablet ikke skulle være problemet (da dette jo både vil lugte samt lukke pcèn ned), og at der samtidig skulle være opstået et andet problem?.

Det kunne så muligvis være, at psuèn på en eller anden vis har brændt kablet af (har nu ikke hørt om det før), og et andet kabel vil vel vise, om dette er tilfældet, hvis det undgår, at blive til sprød ildelugtende stanglakrids 😢 .

så måske den gode mand skulle købe 2 kabler med det samme 😀

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 10:41:12
Svar/Indlæg:
2897/83
Fuldstændig enig med #21
Køb en ny strømforsyning.

Hvilket mærke er strømforsyningen?

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 10:43:52
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. gad vide om harddisken stadigvæk fungerer efter kablet er "røget"? 😢 .

BuffToss

Ny Bruger
Tilføjet:
20-05-2014 10:55:51
Svar/Indlæg:
4/0
Hej igen :)
Det, vi gjorde i går, var at give min nuværende harddisk strøm via min gamle computer - altså satte den gamles strømforsyning til den nye, og så virkede den upåklageligt. Vi har endvidere koblet skærm og ekstern skærm direkte til grafikkortet frem for bundkortet nu, og det virkede også helt fint. Min strømforsyning (hvis jeg kigger på det rigtige) er er AXP 630 Watt Power Supply.
Jeg forstår godt jeres skepsis, for vi kunne heller ikke få det til at give mening, at bundkortet skulle være stået af (da jeg jo åbenbart ikke kan bruge det mere) pga et kabel til harddisken.
Jeg køber et nyt SATA kabel i dag, og så krydser jeg alt hvad jeg har. Ved I evt hvor man kan finde et? Gerne i KBH S og omegn 😀

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 10:59:13
Svar/Indlæg:
220/41
#24 - hdd fungerer fint. vi formåede at få liv i den igår og den startede op uden problemer. Som sagt så var kablet helt smeltet, så nu håber vi på at det blot er det der har taget skade. Så snart han har et nyt kabel finder vi svaret. Hvis det ikke kun er det så skal der en ny psu til. måden jeg gav strøm til hans hardisk igår var at tage hans gamle computer, og så sætte et af sata stikkene fra den over til hdd i hans nyere computer. Så den gav liv til hdd. intet andet. Hans psu i den nyere computer gav strøm til alt andet og det kørte helt fint. Derfor håber jeg meget på at det blot er det ene kabel der er ødelagt. Det er ihvertfald drømme scenariet :)

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 11:05:19
Svar/Indlæg:
1334/15
#26 - Ok, jamen så krydser jeg også fingre på jeres vegne 😀

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
20-05-2014 11:36:21
Svar/Indlæg:
4985/49
Jeg vil ligesom de andre her, også gerne lige advarere jer 😛

Når noget brænder af i en Pc, er det som regle tegn på at PSU´en ikke når at lukke ned, som den ellers burde (Og din PSU er ny nok til at have de fleste sikkerhedsting, som normalt ville slukke den inden der er ved at opstå en mindre brand i Pc´en 😲 )

Efter den mere udvidedet forklaring af hvad der skete/i har gjort efterfølgende, ville jeg skifte både PSU og den HDD som minimum.

Det er bare ikke de 500-600 værd du kan få en ny PSU+brugt SSD/HDD for, at tage chancen med et nyt strømkable blot, du risikere resten af dit setup også står af, eller hvis uheldig ligefrem bål i Pc´en 😩 (lad være med at kalde det et Sata kable hvis det er til strøm, det skaber tvivl om hvad i rent faktisk mener 😛 et Sata kable er altid til data 😀 )

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 20-05-2014 11:41:42.

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 11:45:36
Svar/Indlæg:
220/41
Det må min ven lige tage stilling til hvad han helst vil. beklager forvirringen #28 der står blot sata på stikket :/

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 11:51:59
Svar/Indlæg:
1334/15
Tillægs advarsel til #28

For 1 år siden stod jeg ude i køkkenet, og hørte et knald inde fra stuen. Jeg kunne ikke se eller lugte noget mærkeligt. Lidt senere kunne jeg til gengæld lugte brændte ting, og opdagede, at min psu stod i flammer ud af bagsiden. Der røg samtidig et usb samt et firewire kabel. Tapetet var der også ½ kvadratmeter, der var ild i.

Hvis jeg havde været ude, mens jeg evt. havde hentet store filer/opdateringer, ville hele hytten antageligt være brændt af 😢

Kvaliteten på psuèn var ellers rimelig, men det er ikke her, man skal spare på tingene :no:

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 12:18:46
Svar/Indlæg:
1334/15
#29 - ja ud fra snakken om brændt ledning, gik jeg ud fra, at du talte om strømledningen fra psuèn til harddisken.

Sata kablerne går jo fra bundkortet til harddisken 🙂

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 12:42:25
Svar/Indlæg:
220/41
#30 du har helt ret.. det er mig der blander sammen i tingene. det er strømkablet der kører fra psu til hdd. undskyld :)

Fluse

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 12:55:16
Svar/Indlæg:
41/0
Det er helt hul i hovedet at fortsætte med at bruge din nuværende PSU hvis det du beskriver er rigtigt! Hvis den har sendt nok strøm igennem til at brænde selve ledningen så er det kun et spørgsmål om tid før den brænder noget nyt af, potentielt set hele maskinen. Jeg er også svært imponeret at harddisken har overlevet (hvis den da rent faktisk har det på lidt længere sigt).

Desuden så er den PSU du siger (AXP 630w) noget billigt L*** for at sige det som det er. Den er ikke 80+, og har igen indbygget sikkerheds features til at forhinde at den giver overspæning til komponenter. Den er bedst bevendt som dørstopper efter min megning. 😛

Wakedoko

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 13:02:24
Svar/Indlæg:
220/41
#33 ledningen er sådan set intakt. men det sorte plastic som man forbinder til hdd var smeltet.

Fluse

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2014 13:46:29
Svar/Indlæg:
41/0
#34 Det er sådan set lige meget hvad der er blevet brændt. Faktum er at PSU'en har sendt overspænding ud på det ene rail, og en da så meget at noget er begyndt at lugte brændt.

Selv hvis det kun var en periodisk fejl, og at PSU'en som sådan virker som den skal igen, så er den jo en tikkende bombe for din hardware.

Hvis du fortsætter med at bruge den, er det kun et spørgsmål om tid før den gør det igen, og måske brænder bundkort, cpu, ram og GPU af. Det har jeg set alt for mange gange med de her billige skod PSU'er som div. firmaer sætter i deres maskiner for at holde prisen nede.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2014 16:46:43
Svar/Indlæg:
1334/15

#34 - der er jævnligt gode brugte psuère til salg på div. sites. Find en der er kraftig nok, og af god kvalitet. Så burde du/i ikke få den slags problemer igen lige med det samme. Og så er problemet med, om det er enten det ene eller det andet jo samtidig løst - og fremtidssikret :yes:

#35 - ja jeg kan kun gi` dig ret i, at det er skod psuère, der som regel medfølger de færdigsamlede pcère.

Jeg har selv 2 stk. psuère stående fra sådanne, og bruger dem kun til at tjecke div. vandkøling separat inden færdigsamling. Skulle noget gå galt, har man heldigvis ikke mistet noget særligt 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 20-05-2014 16:47:48.