dynamisk ramdisk til PC?

Software d.  23. maj. 2014, skrevet af Burgurne
Vist: 3358 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2014 15:21:56
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Jeg leder efter en dynamisk ramdisk, dvs en ramdisk der altid er 100% fuld, og som udvider/skrumper alt efter hvor meget der er i den. Min gode gamle Amiga 500 havde en sådan ramdisk, men jeg har aldrig set denne type ramdisk til PC.
Jeg har kun 8Gbyte ram i min PC, og da jeg af og til roder med dvd til mkv skal jeg bruge en ramdisk på mindst 5 gbyte, men at lave en fast ramdisk på 5 Gbyte er jo overkill i de fleste andre situationer, og der vil også være for lidt ledig ram tilbage til mine spil.

Dynamisk ramdisk ... findes det til PC? Eller var det kun Commodore og Amiga der kunne finde ud af at lave sådan en?
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-05-2014 15:52:13
Svar/Indlæg:
4981/47
ImDisk er vist en af de få programmer der kan oprette et true dynamisk ramdrev 🙂

http://www.ghacks.net/2014/01/...

DL linket i den tråd virker ikke mere så brug dette :

http://reboot.pro/files/file/2...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2014 16:10:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
Fantastisk program.
Mange tak, Cocio21 🙂

jeg har kun nået lidt tests af det, men det ser ud til at virke perfekt, og det cleaner selv op efter sig, hvis man først kopierer en stor fil over, og derefter sletter den igen (i ramdisken selvf.).
Eneste andet program jeg har set til PC som var "dynamisk" (det var i windows 2000-tiden), kunne godt dynamisk tildele ram, men det kunne kun frigive rammen igen ved at man enten loggede af, eller genstartede.

Endnu engang, rigtig mange tak 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-05-2014 17:30:57
Svar/Indlæg:
4981/47
Så lidt 🙂

Vidste forresten ikke om der var et gratis ramdisk program der kunne den slags, så jeg googlede "Dynamic ramdisk" og lurerde på de programmer jeg ikke kendte i forvejen 😛

Ja det er netop det, de fleste andre programmer har nemlig ikke fremgangsmetode, så man istedet manuelt skal fjerne/genoprette ramdisken hvis den skal blive mindre 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 15:55:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
Har nu brugt denne ramdisk i et par uger. Efter stastikken i Samsung Magican til min SSD med win7, så er "Read/Write" faldet med 30% 😲 til SSD'en efter ramdisken blev "indført". Det må da være med til at forlænge SSD'ens levetid 🙂

Så stor tak til Cocio21 for at henvise til netop dette program, som selv kan rydde op efter sig (der kunne jeg selv måske lære noget 😛 ).

Kan varmt anbefales til jer med SSD, og ram nok til at kunne udnytte denne funktion. Ville ønske jeg selv havde 16 Gbyte ram nu, i stedet for de 8Gbyte jeg har. 😕


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 12-06-2014 15:55:37.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 17:49:17
Svar/Indlæg:
3340/386
#4, kommer det frem som en disk så?

Hvor hurtig er read/write på ram-disk? 😉


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 18:00:57
Svar/Indlæg:
4337/121
#5 ca lige så hurtigt som dine RAM 🙂


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 18:03:59
Svar/Indlæg:
4337/121


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 18:09:06
Svar/Indlæg:
3340/386
#7, wow.

Det er da vildt! Jeg har kun 4Gb ddr2 ram på min ældre maskine derhjemme 😳


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2014 18:11:17
Svar/Indlæg:
4337/121
#8 Samme her så ingen RAM disk her men mit næste system skal der nok 16-32Gb i så der kan rulles med sådan en 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 00:50:49
Svar/Indlæg:
5874/1287
Husk på, at en dynamisk ramdisk er lidt langsommere end en med fast størrelse. Til gengæld bruger ramdisken aldrig mere ram end der er nødvendigt!! En med fast størrelse tager den mængde ram som størrelsen angiver, uanset om der er noget "på" disken eller ej.

Det program Cocio21 her anbefaler er en dynamisk ramdisk, som har en meget nem lille opsætning, hvor man kan angive, at windows temp-filer flyttes til denne ramdisk. Den optræder med drevbogstav, og kan tilgås f.eks via stifinder eller totalcommander som ethvert andet drev. Det er også hamrende hurtigt til at pakke rar, 7z osv filer ud 🙂
Skulle jeg bygge ny PC i dag, så var 16Gbyte ram minimum. Ramdisk kan virkelig sætte skub i tingene, også selvom man i forvejen benytter SSD.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
13-06-2014 01:00:13
Svar/Indlæg:
4981/47
Brugere af ASrock bundkort med understøttelse af Xfast Ram, kan også bruge deres Ramdisk software via AXTU (ASRock extreme tuning utilitie)


Video forklaring/guide :

http://youtu.be/0amR2ruwNVo?t=...

Omend den ikke kan det vilde ifh til mit forslag til #0 her, så er den tilgengæld meget mere brugervenlig, særlig for dem som ikke gider eller kan finde ud af at rode med Windows Temp mapper osv.. 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 14:24:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
#11 Hvad mener du dog. Man skal bestemt IKKE selv rode med windows temp-mapper eller lign med den ramdisk do foreslog mig. Det lille setup-program klarer alt dette ved hjælp af 2 flueben 🙂



Knappen "Set TEMP variables" trykker man på, og så sætter programmet variablerne til ramdisken, og sørger for at ramdisken iken bliver oprettet med samme data efter en genstart/boot. Nemmere kan det da ikke være!


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 14:29:34
Svar/Indlæg:
3340/386
#12, kan du lave nogle speedtest? 😉
Eller hvad bruger det til ? Spil eller Adobe osv.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 14:38:18
Svar/Indlæg:
4337/121
Her er fra en anden der har lavet bench på ImDisk




EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 14:41:57
Svar/Indlæg:
4337/121
Her en lille test med spil dog med et andet RAM disk program https://www.youtube.com/watch?...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 13-06-2014 14:50:21.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 14:42:21
Svar/Indlæg:
5874/1287
Dynamisk ramdisk:



Ramdisk fast størrelse:



Da jeg kun har 8Gbyte ram vil jeg benytte en dynamisk ramdisk, som kun optager den plads i ram, som der er filer "på" disken til.

Jeg benytter det det temp lager for mig selv, til Windows standard Temp-mappe, dvs alle programmer som laver noget i en temp-mappe, gør det på ramdisken. Undtagen når jeg reencoder bluray, for jeg har ikke nok ram til, at det kan foregå i en ramdisk. Men alle andre temp-data kører på denne ramdisk 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
13-06-2014 20:39:44
Svar/Indlæg:
4981/47
#11

Mener blot at de mapper, er der buttons til i ASRocks software, du skal ikke rette noget selv ifh til de ting du gerne vil have på ramdisken 🙂

Masser af knapper 😀

http://youtu.be/0amR2ruwNVo?t=...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2014 22:02:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
#17, med det medflg program til ramdisken skal du _heller_ ikke rette noget som helst!!

Knappen "Set TEMP variables" trykker man på, og så sætter programmet variablerne til ramdisken, og sørger for at ramdisken igen bliver oprettet med samme data efter en genstart/boot. Nemmere kan det da ikke være!

Det er eet tryk på een knap. Done. Selvom teksten på knappen slutter med 3 ... så skal man INTET selv skrive, rette, sige, synge eller råbe. Et tryk, og den er kørende. Det kan Asrock heller ikke gøre lettere 😉


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
14-06-2014 15:05:59
Svar/Indlæg:
4981/47
#18

Har som sagt ikke selv rodet med det program jeg fandt frem til dig 😛

Kan da godt se at den er lige til så 🙂

Men hvad tager den med så, hvis du ved det ?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 16:29:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
Den gør det, at den opretter en temp-mappe under boot på ramdisken (den forsvinder jo, når PC'en slukkes), og under boot gives denne placering til Windows, så selv temp-filer Windows bruger under boot, ligger i ramdisken. Alle programmer som benytter Windows temp"hiraki" ryger på denne ram-disk, dvs både for "User" og "System" er miljøvariablerne TEMP og TMP sat til ramdisken.
Eneste ting jeg har været nødt til at ændre er som sagt når jeg reencoder Bluray-film, da jeg ikke har ram nok ... desværre.

Har man min. 8 Gbyte ram, så kan denne løsning virkelig anbefales. 🙂


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 17:44:06
Svar/Indlæg:
4337/121
Og med det mindre slid på SSD kan det i det lange løb også betale sig at smide mere RAM i dyret 🙂


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2015 10:23:48
Svar/Indlæg:
464/7
... Dét her!
Det skal jeg lige have fixet på min pc der hjemme!... :D

har et overflow af ram der ikke bliver brugt :yes:
så hvorfor ikke få dem brugt på noget fornuftigt. :D 🤣


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2015 15:29:03
Svar/Indlæg:
3661/82
#18
jeg vil advare imod at ligge temp mappen paa en ramdisk hvis din ramdisk bliver cleared ved boot. nogle filer i temp skal ligge i temp mappen fra boot to boot ved f.eks driver / software installation. Saa du risikere at fucke installationer up M.M., hvis du har din temp mappe paa en ramdisk der ikker gemmes ved nedlukning.
Derudover bliver din temp mappe sjaeldent ( eller retter burde sjaeldetn) vaere brug til data der ofte er adgang til det burde normal ligge i din "ram".
Der til igen skal det jo siges at windows indbygget diskcache jo virker some en dynamisk "ramdisk" dvs den proever konstant at holder saa mange af dine mest brugte filer i ram.

saa et stedet for at spilde den fulde storrelse af din temp mappe i ram som ram drev. saa ligger windows de vigtige filer i din diskcache og kan derfor generelt set bedre udnytte dine ram


#0 er du sikker paa en ramdisk er et optimal vaerktoej til de project? windows har i forvejene en diskacache der vil lagre dine data i ram for hurtigere adgang og den er temmelig dynamisk.
Jeg ville umiddelbart kun bruge en ram disk til data der skal laese og skrives mange gange over og ikke blot en lang laesning/skrivning.



Ramdisk er en genial ting. men man skal lige huske paa at windows altsaa i forvejene cache dine data i ram.
Der har vaeret rigtige mange tovlige forslag omkring ramdisk ude paa nettet saasom et ligge sin pagefil paa en ramdisk :no:


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 11-08-2015 15:42:49.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2015 16:51:36
Svar/Indlæg:
4337/121
#23 Er du sikker på du får understreget nok gange at windows har en diskcache? 😀


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2015 17:04:44
Svar/Indlæg:
5874/1287
#23 Jeg har nu kørt med ramdisk siden jeg lærte det i denne tråd, og jeg har aldrig haft en eneste driverinstallation der giver problemer af denne grund. Ikke en eneste!! Det var i "gamle dage" at Windows skulle af og til skulle bruge data fra temp-mappen.

Før ramdisk kørte jeg med en lille bat fil der slettede temp-mapperne helt ved boot, for så at blive oprettet igen. På den måde havde jeg aldrig en overfyldt temp-mappe!! Dette har virket upåklageligt siden Windows XP SP2! Så din advarsel mht windows og temp-mappe synes jeg er lidt ved siden af.

Til gengæld er det korrekt, at pagefile _bestemt_ ikke skal ligge på ram-disken. 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2015 18:28:14
Svar/Indlæg:
3661/82
#24 jeg er ikke sikkert. Der er mange folk der ikke er klar over det. See bare hvor mange der bruger rapid mode paa deres samsung diske 🤣

#25 Mine erfaringer med det er ganske vist en del aar gamle. Siden da har jeg blot haft min temp mappe paa en seperat partition.
idag nvida, ati og intel f.eks ikke temp mappen men instalere en decidere driver mappe i did system drev saa de ville ikke give problemmer. men det betyder ikke alle installationer goer det og jeg ville vare paapasselig eller idet mindste holde det i bagtanke hvis man oplever installations problemmer.

Jeg har samme slags batchfile. jeg draber dog kun filer det er over 7 dage siden er blevet tilgaaet.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 11-08-2015 18:30:30.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2015 18:36:00
Svar/Indlæg:
3661/82
Husk paa at windows altsaa har en diskcache indbygget...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2015 18:50:02
Svar/Indlæg:
5874/1287
#27, Ja det har den, men der er jo temmelig stor forskel på en temp-mappe og en diskcache 😉

Selvom jeg har 2 SSD'ere (ikke i raid), så kan jeg mærke forskel om Windows bruger HDD, SSD eller RAM-disk som tempmappe. Nok især også fordi 3.parts programmer benytter sig af Windows <%system>\TEMP, f.eks WinRAR, Paint Shop Pro oma. Til spil er det ydert tvivlsomt om noget spil overhovedet vil drage nytte af ramdisk-temp-fordelen. Jeg tror det ikke, men kan hverken bevise for eller imod.

Mht diskcache og Samsungs Rapid mode har du helt ret. En anden fælde (jeg lærte det på den hårde måde 😳 ) er, at hvis Rapid mode er slået til, og man laver en disk backup med Acronis 2014 (ved ikke med nyere udgaver), så kan man IKKE restore sit image bagefter!!!
Så her er Rapidmode et absolut nogo 😎


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2015 19:14:20
Svar/Indlæg:
3661/82
#28

Winrar burde ikke bruge en temp mappe medmindre du arbejde tmed removeabel drives. hvis winrar brugte en temp mappe genrelt ville det sloeve det helt grueligt og intet i process har brug for en temp mappe.... medmindre du arbejder med flytbar drev.
min PSP er aeldgammel (7.04).

men du har helt ret. og det var ogsaa mit stat udbud at ramdisk er godt. men man skal bare have omtanke om det.

jeg har set nogle folk kopiere data fra hdd til ramdisk for saa at arbejede lidt med det og saa kopier det tilbage pga ramdisk jo er hurtiger. men total glemte at ibergen tiden det tog at flytte data frem og tilbage.

Jeg bruger selv ramdisk nar jeg laver brute force komprimering af mindre filer da samme fil bliver laest og omskrivet flere hundrede gange.


min point var blot at ramdisk kraever lid omtanke om hvad madn bruger den til og hvordan. og for de fleste folk er det nok bedre bare at lave windows bruge den ram til sin diskcache

se f.esk OP post om at kopiere data intil en stor mkv fil. uden ydelige detaljer lyder det ikke for mig som en genialt ting.

data fra ODD > ramdisk ( ODD saetter hastigheden saa det sker med ODD speed
Ramdisk = lager medier ( lager medier saetter hastigheden saa det sker med lager media hastighed)

der er ingen gevinst tvaertimod
ODD ? lage media ( ODD saetter hastigheden saa det sker ved ODD speed)

Ved brug af ramdisk som i ovenstaaende scenarie er hele processen forlaenget med den tid det tager at kopiere data fra ramdisk til lager medier.
De extra I/O step har altsaa koster mere end det boost som ramdisk gav.

det vil vare det samme med enhvert enkelt loebs sekvesiel data gennemgang f.eks herunder winrar eller 7-zip..

jeg er paa arb P.T. (derfor mine noget rodet post struktur) men naar jeg kommer hjem vil jeg gerne benchmarke winrar med temp paa ramdisk eller ej. jeg har ikke decidere maalt det med mine erfaring og viden omkring LZ baseret komprimereing burde det ikke give et boost umiddelbat... medmindre du arbjejdetmed flytbar diske :)

anyway.. frokost tid. 😲

TL:DR : storset enig med burgerOne. jeg ville blot advare om at have lidt omtanke omkring brugen af ramdisk...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2015 21:03:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvordan vil du have, at winrar skal undgå at arbejde med temp-mapper??

Den winrar jeg har, den gør altså. Winrar ver 5.21 x64.

Prøv at åbne din tempmappe MENS winrar pakker / pakker ud 😉

Sådan ser indholdet af min temp-mappe ud efter ca 2 timers kørsel:



Nå, nu er det min tur til at køre på job, så jeg signer off for i dag.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 11-08-2015 21:10:29.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2015 22:18:19
Svar/Indlæg:
5874/1287
#29 Nej, du har ret. Det var noget bavl jeg skrev om Winrar. Nu har jeg selv afprøvet det, hvis jeg deler en bluray.iso op i f.eks 500Mb filer, så benyttes tempfiler, ellers ikke.
Sorry, det er min fejl.

Men som du kan se på billedet, så er der en hel del programmer af dem jeg kører der rent faktisk bruger temp-filer, men det er ikke dem alle jeg ved hvad er for programmer 🙂

Nuvel, jeg er glad for min løsning, og du er glad for din. Skal vi så ikke være enige om at vi begge er glade? 🙂

Hmmm, nu kommer jeg for sent på job, bare pga dette 😳


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2015 01:54:43
Svar/Indlæg:
3661/82
#30 + #31
Jeg takker for indsatsen jeg skulle lige til selv at teste. saa sparede jeg da det 🤣 .

selfudpakkende der koere en exefile inde fra arkivet pakker forrestend ogsaa ud i temp.

grunden til at winrar ikke behover en temp mappe bare for at komprimre er at den bare skal laese date ind. behnalder det i ram og spytte det ud igen i den anden ende. at arbejder med en temp mappe vil blot medgive mere skrive/laesninger..


jeg vil vove den paastand at programemr der gernelt har flittig brug af temp mappen og bliver acclere haardt af at ligge i en ramdisk kan mulgivis betenges som daarlig kodning. for hvis det har saa stor en feekt hvorfor ligger programmer det ikke selv op i ram.

men jeg tror vi er nogenlunde enige. ram er et rigtig godt vaerktoej hvis man ved hvad man leger med og har lidt omtanke om hvordan tingene goeres. men de fleste folk har nok bedre af at bare lade windows styre sin ram.

en anden fordel er hvis man ved en fil bliver skrevt til mget og ligge den i ramdisk saa spare man lidt slid paa sin ssd.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2015 18:33:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det er nu nok ikke _kun_ dårlig kodning, men måske også dårlige vaner der gør, at det er (for mig) en fordel med en ramdisk fremfor en diskcache. Ligger det i tempmappen, bliver det jo liggende til programmet SELV rydder op (hvilket er en generel mangelvare!!), men ligger det i diskcachen, så forsvinder det jo hvis/når windows, andre programmer eller jeg selv "gør noget som kræver ram".

Ellers tror jeg faktisk også vi er helt enige 🙂

Det hører måske med til historien, at jeg kun genstarter min PC, når opdateringer kræver det, ellers benytter jeg Intels Rapid Start, og som følge deraf kan filer overleve rimeligt længe i min ramdisk-tempmappe.