Nu synes jeg nok at denne pris ligger over hvad jeg ellers ser, men jeg tænker tit på, hvorfor Xeon er så dyre. Hvad er det ved Xeon der gør dem så dyre?
Nu synes jeg nok at denne pris ligger over hvad jeg ellers ser, men jeg tænker tit på, hvorfor Xeon er så dyre. Hvad er det ved Xeon der gør dem så dyre?
Nu er den i link udgået, og Computersalgs systemer smider bare vilde priser på når det sker. Tror de har over 10 xenon til +1mil
Men jeg har ligesom dig tænkt over hvorfor, og hvor man sammenligner Xeon med "i" klassen.
Du kan jo få Xeon til 50k, og det sgu uden tryk fejl i prisen!
Xeon cpu er mere til server systemmer og fleretråds software support.
Jeg var nu klar over det #11 siger og også at det er til server.
Nu har jeg faktisk selv en pc med dual xeon CPU'er i, ikke noget jeg bruger, men har den da (da den var gratis)
Det som jeg undre mig over er, jeg ser folk som har dem til gaming ovs, og jeg overvejer selv multi CPU når vi kommer ud i næste skridt efter X79. Det så bare for at sige at man har det dog.
#14 Jeg kunne forestille mig, uden på nogen måde at have undersøgt det videre, at de kan måske afvikle et par instruktioner native som iX serierne ikke kan. Derudover så er de muligvis mere holdbare, større cache, og nok også optimeret mod afvikling af virtuelle maskiner osv. 🙂 Men derudover, så er der nok også noget support på de CPU'er som ikke er at finde på iX, og så derudover fordi de kan?
Voldsom cache, ECC RAM support, multi-CPU support og bedre quality assurance i forhold til forbrugerprodukter.
Det er creme de la creme chips, der ofte kører ved svagt lavere volt og dermed ved lavere temperaturer, men som ellers yder nogenlunde det samme som i-serien.
Alt sammen noget jeg personligt gerne ville betale en slat mere for, skulle jeg bestille hjem til en virksomhedsmaskine der skal stå 24/7.
#16 Der ligger ikke "software" i CPU'en, men al software er opbygget omkring nogle "få" instruktioner, som kan sættes sammen til at blive til en hel masse funktionalitet. En instruktion kan fx være at flytte alle bits i en byte en tak til venstre (leftshift), eller ligge to registre sammen (plus) osv. Disse instruktioner kan CPU'en afvikle i et fuldstændigt VANVITTIGT tempo (en del i clock frekvens). Så jo flere instruktioner som hardware selv kan afvikle, og som ikke skal opbygges af andre instruktioner, leder til hurtigere afvikling af software.
#20 som bonus info, det er ofte trenden indenfor software der hjælper hardware producenterne til at vælge hvad der er vigtigst at få som native instruktioner 😛