Hjælp til forståelse af access.

Diverse d.  04. juni. 2014, skrevet af benjamin9033
Vist: 3286 gange.

benjamin9033
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2014 23:16:57
Svar/Indlæg:
420/113
Hej alle.
Har en database der oprindelig er lavet til Microsofts officepakke (Access).
Jeg kan godt få den til at fungere på det gratise produkt af open office, men det ser vildt meget forkert ud, og der mangler mange funktioner.
Kan man få det til at virke som på Microsoft Office? Ellers hvad er billigste løsning for et Microsoft Access program? (Lovligt) Så vidt jeg kan læse mig til, så er det kun Office professionel der har access delen, og den koster 4000,- =-O
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2014 00:14:38
Svar/Indlæg:
2246/14
hvad skal du med det? hvis ikke det er til legacy ting er
libre office base eller en rigtig database så ikke en mulighed?


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2014 01:02:59
Svar/Indlæg:
4033/364
det er fordi at Access er mere en blanding mellem en "ren" database og alt det udenom (forms, makroer, rapporter mm).

du kan godt købe access som single licens

http://www.edbpriser.dk/opgrad...

Mit gæt er at der er noget VBA kode i forms og lign. (alt+F11 så kan du se koden)

måske kan openoffice konvertere dette

https://forum.openoffice.org/e...

http://www.access2base.com/acc...

http://extensions.services.ope...

alternativt kan du kode VBAen om til Base - men det kræver nok en del kendskab til begge dele..

man kan også kode det i VB (minder om VBA) - men det kræver også en del arbejde... principielt kan man kode det om til hvilket som helst sprog hvis det kan håndtere dataconnections.

men hvad kan det / er der flere der skal bruge det etc?.


benjamin9033
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2014 10:15:04
Svar/Indlæg:
420/113
Databasen har jeg fået af ham som har lavet den og det er mig selv plus en som ikke er særlig god til computer der skal bruge den. I Microsoft Office versionen er der fine knapper og opstilling som er let at gå til. Men i open office er det mere eller mindre rå tekst i en pære vælling.
Ham der skal bruge det ud over mig, har et brugerniveau til og på næsten 0. Så det skal være meget simpelt for ham. Databasen er delt op med en gruppe mennesker, en gruppe områder, en gruppe datoer og lign. Sådan at man kan tilføje et navn som så kan få del i et område og man kan se datoen for det. Samt man kan printe lister ud for det hele.
Jeg siger tak for jeres svar. 🙂


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2014 10:59:41
Svar/Indlæg:
4033/364
Lyder noget som er nemt at lave i regneark (fx Google docs/forms) eller php/mysql. Husk to kan ikke arbejde i samme access database samtidig.

Alternativt kan du lave nye forms og rapporter i base


benjamin9033
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2014 12:14:12
Svar/Indlæg:
420/113
Det er primært ham der skal bruge det, men det bliver inst. på en bærbar, netop for at jeg kan få det hele med hjem når jeg lige skal kigge på det.
Grunden til vi gerne vil have det her til at virke, er at man kan skrive alle mulige former for lister ud med et klik. Det hele er lavet, og jeg har ikke lyst til at begynde fra scratch. 😀


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-06-2014 11:57:41
Svar/Indlæg:
4033/364
well hvis forespørgsler og lister etc. er oprettet, så er du jo over 50% færdig, da selve designet af løsningen er lavet..


benjamin9033
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2014 20:19:56
Svar/Indlæg:
420/113
Ja det er jo det.
Jeg siger tak for hjælpen, og så vil jeg gå lidt i tænkeboksen. 🙂