DirectX vs OpenGL

Diverse d.  14. juni. 2014, skrevet af Burgurne
Vist: 2232 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2014 17:05:44
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Jeg er gået i gang med "Wolfenstein - The new Order", et kæmpespil på næsten 44Gbyte!

Når man ser den grafik der er i dette spil vs et dx11 spil, så er det utroligt detaljerigt, men alligevel synes jeg der mangler "noget". Jeg ved ikke hvad dette "noget" er (anyone?), men hvorfor er så få spil i vore dage lavet i OpenGL?
Selve spillet kan jeg godt lide, det er lidt som i gamle dage i Quake 2, hvor man ikke bare skal fra punkt A til punkt B, men kan fare vild, man kan/bør finde Eniga-diagrammer, og man kan/bør finde skjult Nazi-guld. Man kan få mange små sideoplevelser, som f.eks at lege i et bilvrag, mareridt hvor man kommer .... (vil ikke ødelægge det for nogen), blid p0rn er der også.
De fleste moderne FPS er alt for lineære IMHO, men tilbage til grafikken.

Som jeg husker det fra Windows NT, så kan andre end Windows xx der understøtter DirectX også køre OpenGL rendering, men er der brug for det i dag?

Er jeg den eneste der spiller dette nye Wolfenstein-spil?
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
14-06-2014 18:29:14
Svar/Indlæg:
4983/48
Kort fortalt er det 2 forskellige API´s, hvor DX er begrænset til windows, og OpenGL er mere cross-platform kompatibelt 🙂

OpenGL bruges stadig idag, men DirectX er klart mere udbredt hos os forbrugere, da det er DirectX som de fleste spil skrives til af udviklerne 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/C...

slate_dk

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2014 20:10:12
Svar/Indlæg:
651/11
En anden grund er at udviklingen af OpenGL stod i stampe i en periode... og der har i mange år ikke været et marked for at cross-platform spil... det har så ændret sig i de senere år.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2014 16:26:36
Svar/Indlæg:
2470/41
http://pcgmedia.com/left-4-dea...

Det skal også nævnes, at hele min desktop på min desktop-maskine (den er ikke nævnt i min profil) kører i OpenGL. GPU'en trækker det hele og benytter sig af kortets eget RAM til vinduer og indhold. Kortet er et GF9400GT, 512 MiB, passivt kølet. Det giver en ganske imponerende grafisk performance på en halvgammel Athlon X2 5050e. 🙂