"Ny" NAS

Diverse d.  17. juni. 2014, skrevet af Mads T
Vist: 3233 gange.

Mads

Nørd
Tilføjet:
17-06-2014 08:30:52
Svar/Indlæg:
3/1
Hejsa, jeg har brug for en lille hurtig vurdering fra jer eksperter.

Min gamle Medion NAS har desværre måtte lade livet efter mange års stabil brug, så jeg er på udkig efter noget andet.

Jeg har kig på henholdsvis en Synology DS207+ og DS209+, men hvilken en vil være tilstrækkeligt til mig pris kontra mit behov.

Min medion brugte jeg for det meste til opbevaring af programmer, billeder samt streaming af film og musik til mit HTPC, så jeg kommer ikke til at skulle lave andet end det på den "nye" NAS. Jeg kan godt lide den ide at komme til at kører noget RAID så jeg ikke får klø af konen for at ha mistet børnebillederne. 😕

Hvad ville efter Jeres vurdering være den bedste investering? eller har i måske et helt tredje alternativ.? Håber der er en venlig sjæl der kan guide lidt.

Bedste Hilsner
Mads
EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2014 09:11:03
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg vil mene den billigste er fino til dit behov 🙂

Jeg vil ud over RAID anbefale dig at have vigtige filer som f.eks børnebilleder lagret et andet sted gerne uden for huset da man jo kan blive udsat for indbrud, brand, lyn nedslag osv 🙂

Til backup ude af huset ved f.eks et familie medlem eller ven kan jeg anbefale http://www.bittorrent.com/sync

Hvis ikke det er muligt er der services som

http://www.wuala.com (Kan jeg kun anbefale)
https://www.dropbox.com
www.drive.google.com/
osv osv

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 17-06-2014 09:11:40.

Mads

Nørd
Tilføjet:
17-06-2014 09:16:36
Svar/Indlæg:
3/1

Perfekt, tak for kyndig vejledning. Så må jeg på jagt efter sådan en lille fyr. Hvad skal sådan en koste nu? bliver jeg snydt hvis man giver 5-800,- for den?

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2014 09:34:52
Svar/Indlæg:
4337/121
Skal ikke kunne sige hvad sådan en DS207+ er værd men måske ville sådan en http://www.edbpriser.dk/nas-se... være et mere fornuftigt køb

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af EasterKanin d. 17-06-2014 09:38:19.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2014 10:40:07
Svar/Indlæg:
765/28
Inden du bruger for mange penge på en NAS, så kig på hvor gammel modellen er, en 207 er fra 2007 og en 209 er fra 2009 (ca)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
17-06-2014 11:30:52
Svar/Indlæg:
2826/100
som #4 siger så kigger du på nogle ret gamle modeller

hvis du har brugt for en nas med 2 bays ville jeg kigge i retning af 214, at købe en som er forældet allerede når du køber den ville i min verden være lidt af et selvmål.

Alternativt kan du jo også kigge i retning af Qnap

Mads

Nørd
Tilføjet:
17-06-2014 11:39:21
Svar/Indlæg:
3/1

Jeg var godt klar over at det var nogle lidt ældre modeller, men jeg tænkte at, da de i tidernes morgen havde fået rigtig gode anmeldelser og at mit behov jo egentlig ikke var så vildt kunne det godt forsvares at investerer en en af disse.

For mig ville det være lidt overkill at købe en sprit ny model, med en masse vilde features som jeg aldrig ville få brug for.
Min medion var jo heller ikke noget teknologisk vidunder og den levede fuldt ud op til mine behov.
Den skal kun bruges til FTP - opbevaring - og streaming.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
17-06-2014 12:23:00
Svar/Indlæg:
2826/100

Om den er overkill vil jeg ikke sige, men du kommer hen og køber et produkt som ikke længere er supporteret..

for en pris på mellem 5-800,-, hvorimod en 214se kan fåes for under 1000,- og den er fra den nyeste serie.. indrømmet, den er ikke lige så kraft som 209+, men til gengæld er den 5 år nyere og har support både nu og fremadrettet fra synology, derudover vil den sagtens kunne klare de behov du beskriver her.

Du skal naturligvis selv afgøre det, men jeg synes du skal have det med i dine overvejelser om ikke det kan betale sig at give de 200,- ekstra.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 17-06-2014 12:59:54.

Mads

Nørd
Tilføjet:
17-06-2014 13:25:27
Svar/Indlæg:
3/1

Ja, du har sku ret Martinta, jeg gør nok klogest i at investerer i et produkt der er af nyere dato. Det må sku blive konklusionen. 🙂 Tak for hjælpen, det er altid rat med lidt vejledning!

Ole

Ny Bruger
Tilføjet:
20-07-2014 10:07:23
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg blander mig lige i debatten

Jeg er selv den lykkelige ejer af en DS209. Den har kørt upåklageligt i 4-5 år som fællesdrev i huset.

Jeg har dog haft det problem, at når Synology produkter når 4 års alderen, så dropper Synology dig som en gammel kæreste der har fundet en yngre model.

Synologys styreprogam DSM (Synology Diskstation Manager) stoppede for DSx09's vedkommene udviklingen ved DSM 4.2. Da 4.3 kom kunne den ikke installeres. Det kan den nye og meget forbedrede 5.0 heller ikke.

Jeg har undret mig lidt, da DS209, DS210j og DS211j har nøjagtig samme CPU og RAM. DS210j og DS211j installerer og kører fint DSM 5.0. Jeg har kontaktet Synology og de stikker mig en dum lyvehistorie med at min hardware ikke kan kører de nye udgaver. Jeg er sikker på, at deres plan i virkeligheden er at tvinge mig til at købe nyt.

Jeg har i stedet søgt nettet efter en løsning og jeg har nu fundet et trick, så jeg kan få min DS209 til at tro, at den er en DS211j og så vil den gerne installerer DSM 5.0.

Det kører fint og min hardware har ingen problemer. Hvorfor skulle den også have det når nu den er den samme som i DS211j?

Det korte af det lange er...Pas på firmware opdateringer. Den stopper efter 4 år. DSx10 vil derfor nok have fået sin sidste opdatering med 5.0

På hardwaresiden er sker der først en smule med DSx12 og lidt mere med den nye DSx14 serie.

Hvis du skal gove 5-800 for en DS209, så ville jeg finde de sidste penge og give knap 1000 kr for en DS214se med 2 års garanti og 4 års firmware upgrade.

Har du en DS209 eller kan få den for 500 kr, så ville jeg tage den. Hacke den til 5.0 og så være glad for den en 3-4 år mere. Forskellen til en ny er slet ikke så stor som man skulle tro. Der er noget esata osv, men grundfunktionerne og hastigheden fin, selv i en 5 år gammel DS209.

Se evt. hardware specs på de forskellige modeller her:
http://forum.synology.com/wiki...

/Ole Brinch