Den eneste MMO der nogensinde har fanget mig i mere end 10 timer har været Guild Wars 2. Halvnyskabende måde at kæmpe og undvige slag på, som gjorde man skulle holde sig lidt på dupperne det meste af tiden, og hyggelige world events holdte mundane opgaver friske. Rift er næsten ligeså 'udemærket' (men helt gratis), dog er der en del mere grind i det. Er dog aldrig nået i maks level i nogen af dem.
Wildstar ser ud til at være lavet forfærdeligt stort. Områderne ser kedelige og udetaljeret ud, som om designerne har glemt størrelsen på karaktererne der faktisk skal løbe i banerne. Der er for meget 'downtime' og for meget spildplads, bare for at få det til at se stort ud. Settingen og karaktererne siger mig heller ikke meget.
Hoppede fra WoW efter jeg fik 'pluk æbler' questen som trold i start området for mange mange år tilbage. Ikke om jeg gider plukke 10 æbler i en ørken for en NPC nogensinde igen. Fetch quests kan rende mig. Har hørt det er blevet hurtigere at grinde sig til maks level, men spillet er efterhånden så gammelt at en grønskolding som mig vil være ubrugelig i PvP.
Cue MMO rant:
MMO'er er slet ikke på min spilradar længere, og især ikke efter ESO skuffelsen. Var glad for at været kommet i den lukkede beta, for så fik jeg da set mig lidt omkring inden release. Det var dejligt med en lille 'demo', så jeg kunne træffe et valg ud fra egne erfaringer frem for marketing hype.
Det er interessant at se hvordan MMO'er konsekvent bare ér dårligere spil end deres offline konkurrenter. Kampene er fyldt med forsinkelser, cast times og makroer frem for action. Der er en overflod af fuldstændigt tomhjernede opgaver som at plukke æbler eller samle rødder fra 'magiske træer' i MMO'er, bare for at fylde ekstra timer på den endeløse grind.
Hele vejen igennem er de bare kvalitetsmæssigt ringere, og det er MEGET tydeligt at se i eksempelvis Skyrim/Oblivion/Morrowind kontra ESO, som bestemt ikke er et enestående eksempel i det marked. Især fordi udviklerne har været så tomhjernede at sørge for man ikke deler opgaver i party, så hvis du spiller med en kammerat skal I begge samle de 10 fucking æbler, og ofte stå i kø for det fordi der er et dusin andre der skal det samme, for at indløse en quest I laver sammen.
/rant
Jeg ved ikke om det er sådan et svar du leder efter, men nu har jeg da fået startet debatten (tror jeg). Dit indlæg er meget tomt, og i virkeligheden lidt intetsigende. Skriv dine egne tanker bag dit spørgsmål og se om du ikke aktivt kan få sparket gang i en debat. Sådan dér starter man i hvert fald ikke en særligt god tråd efter min mening. 🙂
TL;DR: Ingen af dem. Ikke synderligt imponeret over MMO'er generelt, da de føles som kvalitativt dårligere spil end deres offline 'brødre'/konkurrenter.
Puha.