Hej igen 😀
Hermed en tilbagemelding fra Evans Coolants Danmark. Desværre lyder det ikke som om, pc vandkølesystemer er noget de dyrker udover interessen for biler, og stavnininger kunne tyde på travlhed, eller manglende interesse - men bare min vurdering 😕 :
--------------------//////////////////////--------------------
"Hej - Tak for henvendelsen.
Evans bliver i solgt til motorers kølesystemer. Hvis det er det du mener med "lukket" system - så ja. Når Evans er fyldt på skal man ikke bekymre sig om kølervæsken mere: Koger ikke, korrosion opstår aldring, skal aldrig skiftes, 70% mindre tryk i kølesystemet, altid sikret il -40C.
Væsken har forskellig farve alt afhængig af om det er til Vintage, Classic, Power etc. (og det følger ikke de gl. dags / traditionelle blå / rød væsker)
"Klare slanger" har v ikke erfaring med .. men væsken har den farve som den har ???? .
Med venlig hilsen"
----------------------///////////////////---------------------
Men ikke desto mindre, lyder det (vist) godt, at trykket er langt lavere end ved ordinær kølervæske, da et af mine betænkeligheder gik på viskositeten, der jo ikke må være årsag til evt. flaskehalse/blokader i kølehovedernes tyndere kanaler.
Hvorvidt den laveste temp. på -40 grader er et gode for kulde ekstremist/entusiasterne må disse selv vurdere 😀
De der mener, at prisen (se tidligere link), evt. er lidt høj bør huske på, at væsken kan køre i et system i meget lang tid, og endda efter behov - kan genbruges. Jeg ville nok selv anbefale, at man lige vrider væsken gennem et gammelt viskestykke for, at få evt. små partikler frasiet.
Midlet er desuden beregnet til at skåne multible metaller, og et gæt vil være, at væsken beregnet til de ældste biler (vintage) vil være det bedste, da der så vidt jeg husker også indgik kobber i de gamle bilkølere?. Det er så blevet alt for dyrt at bruge kobber nu om dage.
Lidt tanker:
Egentligt er det lidt at bide sig selv i halen når vi bruger vandbaseret væske til kølesystemerne. Rust og korrosion skal jo bruge ilt for, at udvikle sig, og vand er naturligt "født" med masser af ilt. Herefter tilsætter vi så algebremser og anti rust/korrosionsmiddel for, at ødelægge disse ikke ønskede vand egenskaber!.
Lidt ligesom at vaccinere sig, og så rejse ind i områder med dødelig sygdom. Her bør interessen nok være lidt større, end ved it systemerne 😳
#30 😀
Om smøreevnen er nødvendig - og i hvilken grad, skal jeg ikke kunne sige, men er man således i tvivl, har vi jo heldigvis det go` gamle råd om at: Den der smør` godt - kør` godt 🤣
Tilbage er så bare at få afprøvet midlet!. Desværre fandt jeg lige 8 liter cooler fluid ovenpå mine køkkenskabe, så jeg er garderet ind det næste stykke tid, men det står jo andre frit for, at holde (IT) hovederne kolde 😲 🤣
Go` fornøjelse
/Kim