Hjælp i forbindelse med køb af SLI 780ti PC :O)

Gaming d.  14. juli. 2014, skrevet af RIG Astley
Vist: 728 gange.

RIG

Newbie
Tilføjet:
14-07-2014 10:05:52
Svar/Indlæg:
0/1
Hej.

Indledningsvist vil jeg allerede nu undskylde for den følgende meget lange post.

I løbet af kort tid vil jeg anskaffe mig en ny pc som jeg forestiller mig kommer til at indeholde følgende komponenter :

4790k cpu

Gamer bundkort med mulighed for triple SLI/Crossfire( måske kun 2x, men det vender jeg tilbage til)

16gb RAM(1866 vs 2400mhz ??? det håber jeg i ved mere om end mig)

SSD (hurtig,stabil og nok på 250gb max)

Non-reference 780ti kort i SLI(som udgangs punkt, men overvejer også en mulig 2x 290x non-reference, eller måske endda 3x)

Resten af delene er jeg meget i tvivl om forstået på den måde at jeg har en række behov, men en ret så begrænset viden i forhold til hvordan jeg bedst får dem opfyldt. Derfor skriver jeg nu lidt om hvad jeg forventer i forhold til min kommende pc. I skal endelige råbe og rette mine forkerte antagelser, da jeg som sagt er ret ny i den her verden.

Jeg ønsker at købe en pc som både er meget kraftig og samtidig også rimelig stille. Jeg ønsker IKKE at bruge nogle penge overhovedet på modding,lir og lys. Helst vil jeg have et kabinet som er rimelig anonymt,så længe det er godt bygget i forhold til airflow og generel kvalitet. Med hensyn til kølingen tror jeg at vil føle mig mest tryg med luftkøling, på den måde skal jeg aldrig bekymre mig om eventuelle lækager osv. Jeg tror gerne jeg vil overclocke komponenterne en smule, men ikke overdrevent da jeg formoder at build'et som helhed allerede vil levere en meget imponerende ydelse som udgangspunkt.

Jeg har tænkt mig at bruge mellem 10.000 og 15.000 på selve computeren. Ny skærm og Oculus Rift dev kit 2 kommer senere. Før jeg køber den nye skærm, komme jeg til at spille på en 27" Samsung skærm med en 1080p opløsning. Dog vil jeg ikke spille i 1080p, da jeg har tænkt mig at supersample(SGSSAA/OGSSAA) og downsample(fx med GeDoSaTo).

Senere skal jeg dog spille i minimum native 1440p på en 144hz skærm med g sync og kunne køre helt flydende i Oculus Rift dev kit 2 (og endnu senere consumer model). Jeg må indrømme at jeg virkelig har overvejet meget at vente med at få bygget pc'en indtil de nye Nvidia kort,Intel CPU'er og DDR 4 ram blokke er på markedet. Dog er jeg blevet for utålmodig og vil ikke vente over (potentielt) et helt år mere. Kæmpetitler som GTA V,Assasin's Creed Unity og Witcher 3 vil jeg kunne spille FULDT UD fra releasedatoen.

En anden vigtig oplysning. Jeg kommer ikke til at samle pc'en selv. Det har jeg hverken fingerfærdighed eller tiltro til mig selv til. Ikke når vi er oppe i de summer og min erfaring på det område er minimal. Så jeg skal altså finde en butik i Københavnsområdet, hvor jeg kan aflevere alle de komponenter jeg køber forskellige stedet, for derefter at betale dem for at samle maskinen proffesionelt. På den måde er der ingen risiko for en fejlmonteret køler eller for lidt kølepasta på CPU'en o.s.v. Derfor håber jeg at nogle af jer kender en god butik som kan løse den opgave.

Det var vist det hele :O)

Nu håber jeg at nogle af jer skarpe og rutinerede ekspertbrugere kan vejlede mig yderligere i forhold til den bedste og gerne også mest billige løsning som vil opfylde min behov på den mest optimale måde. I må også meget gerne byde innd, hvis I selv gerne vil sælge mig nogle af efterspurgte dele, så længe de er købt i år og med kvittering og original emballage.

Ser meget frem til at høre jeres spændende bud på hvilken PC jeg skal bygge og hvorfor I netop mener at det build er det bedste :O)
crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2014 11:54:42
Svar/Indlæg:
7765/230
Hvorfor så ikke bare bestille ved Komplett og få dem til at samle den for dig og hente den i deres pickup forretning..... Noget nemmere end at bestille og fragte rundt flere gange....

AzeOne

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2014 12:22:13
Svar/Indlæg:
282/12
Du skal være opmærksom på at du IKKE kan køre med 3 gfx i SLI på Z87 / Z97 chipsæt !
Der er KUN x16 lanes til rådighed i alt = x16 eller to x8 eller x8/x4/x4
SLI kræver minimum x8 for hvert gfx kort.
Så MAX 2 gfx hvis du vil køre Nvidia SLI, ved ikke hvordan det er med AMD gfx kort, da jeg har Nvidia kort.

Håber du forstår hvad jeg mener, det er lidt kryptisk at skrive...
Jeg har selv 2x 780 på Z87 bundkort, og det køre super i SLI. Du kan se mere i min profil

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2014 12:43:03
Svar/Indlæg:
1599/100

Du skal være opmærksom på at du IKKE kan køre med 3 gfx i SLI på Z87 / Z97 chipsæt !
Der er KUN x16 lanes til rådighed i alt = x16 eller to x8 eller x8/x4/x4
SLI kræver minimum x8 for hvert gfx kort.
Så MAX 2 gfx hvis du vil køre Nvidia SLI, ved ikke hvordan det er med AMD gfx kort, da jeg har Nvidia kort.

Håber du forstår hvad jeg mener, det er lidt kryptisk at skrive...
Jeg har selv 2x 780 på Z87 bundkort, og det køre super i SLI. Du kan se mere i min profil

AzeOne skrev d. 14-07-2014 12:22:13

Det så heller ikke rigtig.

Du kan få både Z87 og Z97 som kan klare helt op til 4x nvidia kort, men det bliver aldrig det samme som fx. X79 bundkort.

De bundkort som kan klare at køre 3 eller 4 nvidia kort har gerne en PLX chip, så der er flere pci-e lanes.

Fx. Asus Maximus VI Extreme (Z87) (kommer nok snart en Z97 version)
http://www.asus.com/Motherboar...

Men det er rigtig at nVidia kort kræver mindst 8x, hvor imod AMD kort køre på 4x.
Derfor du ofte vil se på Z87/97 bundkort at der står Nvidia 2way sli, selvom der er 3 16x slots, og AMD kan køre trifire.

Køre selv Tri-fire på Maximus VI Formula, og faktisk med langt bedre performance end jeg havde forventet, men det kommer helt an på spil.

Nu har jeg ikke læst alt igennem, men tyder på du ikke overvejer vand som køle løsning. (Bestemt ikke efter som du ser på Non-ref kort)

Det er værd at overveje, fordi et sli/cfx setup smider rigtig meget varme fra sig.

AzeOne

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2014 13:05:44
Svar/Indlæg:
282/12
Hvad det som HELLER ikke er rigtig ?

Jeg kender godt til PLX chips , men det er ikke "true" SLI ! PLX chips tager lidt af ydeevnen i SLI.
Så derfor jeg IKKE nævnte dem i mit indlæg.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-07-2014 13:39:22
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg kender godt til PLX chips , men det er ikke "true" SLI ! PLX chips tager lidt af ydeevnen i SLI.

AzeOne skrev d. 14-07-2014 13:05:44

De tager ikke noget af ydeevnen men KAN give små forsinkelser da den faktisk bare "skifter" mellem de forskellige PCIe slots. Den mest brugte PEX8747 PLX chip har en skiftehastighed på 126 nanosekunder, så det er ikke fordi forsinkelsen vil blive et problem.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2014 13:56:56
Svar/Indlæg:
1599/100

AzeOne skrev d. 14-07-2014 13:05:44

Jeg er klar over, fra personlig erfaring at PLX chippen koster lidt, men du får det til at lyde somom at man slet ikke kan få bundkort til 3 eller 4 gange SLI med Z87/97 chipsæt. Det er hvad jeg mener når jeg siger, det heller ikke er rigtig.

AzeOne

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2014 14:19:02
Svar/Indlæg:
282/12

GLEM mit indlæg...#2

#0 Du skal være opmærksom på, der er nogle boards som IKKE kan håndter mere end 2x Nvidia GFX i SLI...!

Jeg trækker mig fra denne tråd, gider ikke spilde min tid på ordkløveri...

kedde2007

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 02:23:52
Svar/Indlæg:
704/19
Er sikker på der nok skal være en tæt på dig der gerne vil samle maskinen for en sixpack og noget aftensmad eller et par få kr. oveni?
Synes sku det er pjat at sætte et firma til at samle computeren når det er SÅ hjernedødt let og garantien er jo det samme...?

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2014 14:29:21
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. lader til, at varmen har haft lidt indvirkning i tråden. Det er jo det vigtigste, at #0 får ordentlig information, der ikke udelader noget til tilfældighederne, således han stadigvæk risikerer, at få "fejlstartet sit projekt" - men bortset fra det 😀

Egentlig synes jeg, at hvis man køber alt sit HW ved samme firma, burde det være gratis/rabat/service, at firmaet tilbyder at samle tingene for kunden.

Som en form for mængderabat 😀