Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 13:09:18
Svar/Indlæg:
204/60
Hej med jer.
Jeg skal til at lege med lidt OC af min CPU, men nu kommer jeg egentlig i tvivl om jeg har sat mine fans korrekt, dengang jeg samlede min PC...
Jeg har en i5 3570K processor, som sidder på et ASUS MAXIMUS GENE V bundkort.
Jeg har vandkølet både GPU samt CPU, i et custom loop.
Der sidder en 240mm radiator i fronten, samt en 240mm radiator i toppen.
Radiatoren i fronten og toppen har begge 2 x 120mm blæsere.
Bagtil har jeg også en 120mm blæser.
På mit bundkort er der flg. fan connectors:
CPU_FAN
CPU_OPT
CHA_FAN1
CHA_FAN2
C-
HA_FAN3
Som det hele sidder monteret nu, ser det sådan ud:
CPU_FAN = Ingen fans.
CPU_OPT = Ingen fans.
CHA_FAN1 = Forreste radiators fans ( 2 x 120mm )
CHA_FAN2 = Øverste radiators fans ( 2 x 120mm )
CHA_FAN3 = Exhaust fan ( 1 x 120mm )
Jeg har ingen fancontroller, men til mit bundkort følger software til at styre fans, nemlig ASUS Fan Xpert 2. Der findes forskellige profiler, som man kan vælge mellem til at styre sine fans, alt efter temperatur/RPM.
Men nu kommer jeg sku egentlig i tvivl, om jeg har monteret blæserne korrekt... Iflg. Fan Xpert2, så skal blæserne jo køre hurtigere, alt efter temperatur på CPU, men det er jeg ikke sikker på at de gør.
Når jeg kører 3 x World of Warcraft, så udnytter jeg min CPU 100% (4.2GHz), men mine fans kører ikke på 100%, og derfor får jeg temps på 60-65 grader.
Hvis jeg tilgengæld tager og starter Prime95, hvilket jo også stresser CPUen 100%, så kører alle blæsere på 100%, og jeg får så temperature på 75-80%.
Det kan godt være at det bare er mig der er dum, og at det hele faktisk fungere som det skal, men jeg havde bare troet at ved en OC på 4.2GHz med et custom loop, godt nok inklusiv full cover blok til et GTX 670 kort, så ville temperaturene være lavere.
Derfor mistænker jeg at mine fans måske starter for sent med at køre, eller et eller andet i den dur.
Ihvertfald vil jeg bare høre: har jeg installeret mine fans korrekt i forhold til mit setup og i forhold til brug af ASUS FAN XPERT2, eller skal jeg sætte dem på CPU_FAN / CPU_OPT, samt hvorfor? Takker på forhånd, og undskylder for lang og kedelig læsning - men håber på nogle har ekspertise og lyst til at hjælpe mig med at kaste lys over sagen.
Mvh.
Mathias