Er mine fans monteret korrekt?

Vandkøling d.  16. juli. 2014, skrevet af Mathiaslp
Vist: 5618 gange.

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 13:09:18
Svar/Indlæg:
204/60
Hej med jer.

Jeg skal til at lege med lidt OC af min CPU, men nu kommer jeg egentlig i tvivl om jeg har sat mine fans korrekt, dengang jeg samlede min PC...

Jeg har en i5 3570K processor, som sidder på et ASUS MAXIMUS GENE V bundkort.
Jeg har vandkølet både GPU samt CPU, i et custom loop.

Der sidder en 240mm radiator i fronten, samt en 240mm radiator i toppen.

Radiatoren i fronten og toppen har begge 2 x 120mm blæsere.
Bagtil har jeg også en 120mm blæser.

På mit bundkort er der flg. fan connectors:

CPU_FAN
CPU_OPT
CHA_FAN1
CHA_FAN2
C-
HA_FAN3

Som det hele sidder monteret nu, ser det sådan ud:

CPU_FAN = Ingen fans.
CPU_OPT = Ingen fans.
CHA_FAN1 = Forreste radiators fans ( 2 x 120mm )
CHA_FAN2 = Øverste radiators fans ( 2 x 120mm )
CHA_FAN3 = Exhaust fan ( 1 x 120mm )

Jeg har ingen fancontroller, men til mit bundkort følger software til at styre fans, nemlig ASUS Fan Xpert 2. Der findes forskellige profiler, som man kan vælge mellem til at styre sine fans, alt efter temperatur/RPM.

Men nu kommer jeg sku egentlig i tvivl, om jeg har monteret blæserne korrekt... Iflg. Fan Xpert2, så skal blæserne jo køre hurtigere, alt efter temperatur på CPU, men det er jeg ikke sikker på at de gør.

Når jeg kører 3 x World of Warcraft, så udnytter jeg min CPU 100% (4.2GHz), men mine fans kører ikke på 100%, og derfor får jeg temps på 60-65 grader.

Hvis jeg tilgengæld tager og starter Prime95, hvilket jo også stresser CPUen 100%, så kører alle blæsere på 100%, og jeg får så temperature på 75-80%.

Det kan godt være at det bare er mig der er dum, og at det hele faktisk fungere som det skal, men jeg havde bare troet at ved en OC på 4.2GHz med et custom loop, godt nok inklusiv full cover blok til et GTX 670 kort, så ville temperaturene være lavere.

Derfor mistænker jeg at mine fans måske starter for sent med at køre, eller et eller andet i den dur.

Ihvertfald vil jeg bare høre: har jeg installeret mine fans korrekt i forhold til mit setup og i forhold til brug af ASUS FAN XPERT2, eller skal jeg sætte dem på CPU_FAN / CPU_OPT, samt hvorfor? Takker på forhånd, og undskylder for lang og kedelig læsning - men håber på nogle har ekspertise og lyst til at hjælpe mig med at kaste lys over sagen.

Mvh.
Mathias
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-07-2014 13:15:48
Svar/Indlæg:
5258/240
Umiddelbart ser det fint ud.

Hvad spænding giver du din 3570k?

Og hvordan ser dine grafer til styring af blæsere ud i fan xpert2 og hvilke blæsere er det?

Jeg kan sige at jeg får ca samme temp med en 4770k @ 4.2 og et 290 på en 240 og en 280 :)

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 13:33:09
Svar/Indlæg:
204/60
Nå, okay. Jeg havde håbet på at man kunne optimere temperaturen lidt, ved at sætte fans på nogle andre connectors, så de evt. startede med at blæse tidligere, så temperaturen ikke fik lov at stige sådan.

Spænding? Pas. Der følger med til bundkortet noget ASUS software, som selv går ind og overclocker til den hastighed man gerne vil have. :) Så jeg ved ikke hvad den har valgt af volt.

Mht. grafer, så havde jeg håbet på at nogen kunne hjælpe mig med at lave en god graf, da jeg lige pt. bare bruger profilen der følger med der hedder "Silent".

Blæserne til radiatorene er Corsair SP120 High Performance, og til exhaust er det en Corsair SP120 Quiet Edition.

MichaelH

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 13:39:01
Svar/Indlæg:
154/0
Altså... Når CPU_FAN ikke er monteret, så kan din CPU ikke få lov til at sætte fan speed op, når der er behov for det.

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 13:53:44
Svar/Indlæg:
204/60
Men det passer ikke helt alligevel, for når CPUen bliver stresset, så kører blæserne jo også hurtigere.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-07-2014 14:22:03
Svar/Indlæg:
5258/240
Det er lidt magi sådan som fan xpert2 virker synes jeg, desværre. Det er lidt svært at afgøre hvad det tager udgangspunkt i.

Er det PWM blæsere du bruger?

Men du kan vel bare trække i "grafen" så dine blæsere starter tidligere.

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 14:29:56
Svar/Indlæg:
204/60
Jeg ved ikke om det er PWM blæsere :)
Det er de her Corsair SP120 blæsere..

Mht. grafen, så ja, jeg ville mene at man også bare skulle kunne trække i grafen så den starter tidligere, men problemet er, at når jeg har valgt den graf jeg vil have for de forskellige connectors, så kan jeg ikke få lov at trykke "Apply". Det mistænker jeg lidt skyldes at jeg ikke har nogen fans på CPU_FAN?

Omvendt, ville der kunne ske noget ved at jeg satte 2 af blæserne fra CHA_FAN til CPU_FAN?

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-07-2014 14:39:46
Svar/Indlæg:
5258/240
har de 3 eller 4 ben på stikket?

Du behøver ikke at have noget i cpu stikket det har jeg ikke.

Du kan godt, men hvis du har noget i cpu stikket skal du være opmærksom på at programmet ikke tillader at blæseren stopper så.

Kan du ikke prøve at lægge et screen shoot op af der hvor du ikke kan få lov til at trykke apply?

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 15:06:37
Svar/Indlæg:
204/60
Kan ikke huske om det er 3 eller 4 ben de har, det ser jeg lige når jeg kommer hjem. :)

Jo, når jeg kommer hjem tager jeg lige et billede af det, men ellers er det:

Jeg åbner fan xpert 2, og så laver man den her auto tuning, hvor den ligesom finder ud af hvor de forskellige fans sidder.

Så kan man vælge mellem 4 profiler: ASUS Standard, Silent, Performance, Turbo.
Når man vælger en profil, kan man vælge at rykke rundt på graferne, og så kan man sige "Save" og give den et navn. Ligeledes kan man trykke "Load" og hente en profil.
Men hvis jeg laver mine egne grafer, kan jeg ikke få lov til at trykke Apply bagefter, og hvis jeg vælger at trykke save, og så loade en anden profil, og derefter loade den profil jeg lige har savet, så henter den ikke de grafer jeg har savet, men de settings jeg loadede lige før.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
16-07-2014 15:38:58
Svar/Indlæg:
15982/637

Men det passer ikke helt alligevel, for når CPUen bliver stresset, så kører blæserne jo også hurtigere.

Mathiaslp skrev d. 16-07-2014 13:53:44

Nej ikke hvis der ikke er sat nogen pwm blæser på cpu fan stikket.

Det er ikke engang sikkert de andre fan connectors du bruger understøtter pwm men kun voltage styring.

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 16:27:18
Svar/Indlæg:
204/60
Hm, okay, det kan jo være..

Jeg har lige snakket med coolerkit hvor jeg har købt min pumpe/res løsning, som er en XSCP X2O 750 Dual Bay Reservoir Pump V4, og noget kunne tyde på at enten:

1. Pumpen er defekt
2. Pumpen får 5V istedet for 12V.

For vi snakkede sammen, og da jeg nævnte at jeg slet ikke kunne høre min pumpe, grinte han og sagde hold da op.

Jeg har sat pumpen til via molex stik, så den får 12V, men jeg kan ikke høre pumpen og den vibrere heller ikke - på trods af den står til at larme 42 dB ved 12V.

Så jeg skal hjem om lidt og undersøge, om den får 12V eller 5V, og hvis den gør det, ja, så er der jo noget galt med pumpen, og det vil sammentidig forklare de høje temperature jeg oplever.

Iøvrigt stort thumbs up til Coolerkit.dk for deres support :yes:

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2014 16:49:52
Svar/Indlæg:
1300/30
Kan det ikke også tænkes at dit softwarestyret OC gir din cpu noget mere volt end den faktisk har brug for?

Synes du skal prøve at oc din cpu i BIOS.. bare ændr cpu ratio og cpu volt. start feks med 4,2 Ghz@ ved 1,27 volt og tag udgangspunkt i det

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 18:30:33
Svar/Indlæg:
204/60
Jeg tænkte at jeg lige ville give en update:

Jeg har ved en fejl sat min pumpe i 5V stikket, fremfor 12V.

Pumpen kører nu en noget anden hastighed, og det har hjulpet en del på temps.

Hvor jeg før fik omkring 85 grader ved 4.2GHz i Prime95, og alle blæserne kørte på 100%, så får jeg nu ca. 70 grader i Prime95 med alle blæsere på 100%.

Så nu skal jeg bare have lavet en god graf for mine blæsere i Fan Xpert 2 :) det har jeg også fået til at virke, ved ikke hvordan, men nu reagere det på mine settings.

Nogen der har et godt forslag til Fan xpert 2 settings? :)

Mathiaslp

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2014 18:33:51
Svar/Indlæg:
204/60

CPU Level Up (min OC software) har allerede stillet volt til 1.275 for at nå 4.2GHz.

Jeg har nu prøvet at sætte den til 1.2V istedet, og så vil jeg lige prøve Prime95 :)

EDIT: Er i gang med Prime95 nu, og mine temps siger max 65 grader :) blæsere på 100%, volt 1.2 - 4.2Ghz :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mathiaslp d. 16-07-2014 18:35:31.

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2014 06:57:32
Svar/Indlæg:
1300/30
#13 det er godt klaret hvis den kan det.. min 4770K skulle have 1.27 for at køre 4,2 stabilt.