K eller ikke K?

Bundkort / CPU d.  18. juli. 2014, skrevet af Kilimanjaro
Vist: 3157 gange.

Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2014 15:06:29
Svar/Indlæg:
247/38
Hej Venner,

Jeg har længe spekuleret over noget. Hver gang der er en der skriver at de vil bygge en ny computer (med intel cpu)

Så bliver der altid foreslået en K CPU frem for en ikke-K (uanset om køberen vil overclocke eller ej), det er som regel med begrundelsen af den er mere værd ved eventuelt videresalg.

Jeg forstår at man skal have en K CPU hvis man vil overclocke, men hvorfor anbefale en K CPU til en som ikke skal overclocke? Så meget ekstra kan den ikke være værd. Og en ikke-K har som regel flere features end en K CPU. f.eks. på virtualisering.

Se dette link for en sammenligning mellem en K og ikke-K CPU. http://ark.intel.com/compare/7...

Jeg skal personligt selv bygge en ny pc snart og jeg vil til hver en tid tage en ikke-K for jeg skal ikke overclocke og jeg vil gerne have de ekstra features.

Så hvorfor altid anbefale en K, selvom køberen ikke skal overclocke, og en ikke-k har flere features?

Håber i vil komme med nogle gode input og jeg håber at starte en pæn og saglig debat 🙂
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
18-07-2014 15:24:59
Svar/Indlæg:
6368/477
Virtualisering er noget der ikke bruges af ret mange mennesker, og ved man ikke hvad man skal have af komponenter er der god risiko for at man heller ikke ved hvordan man laver virtualisering.

En K CPU vil derfor være at foretrække til en spillecomputer, netop på grund af gensalgsværdien eller fordi den kan leve lidt længere (kan overclockes når den ikke kan følge med længere).


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2014 15:36:53
Svar/Indlæg:
247/38
#1 Jeg forstår godt hvor du vil hen :)

Men hvis man så ikke har så meget forstand på hvad man skal have af komponenter, så er man måske heller ikke den store overclocker?

Jeg er også af den overbevisning at når først en af vores moderne CPU'er ikke kan følge med mere, så hjælper det ikke alverden at overclocke den.

Det er i øvrigt ikke en tråd hvor jeg har noget imod at overclocke. Jeg synes selv det er sjovt, det er bare mere for at udfordre den generelle holdning om at man lige så godt kan tage en K, der er jo ikke det store at spare ved at tage den ene frem for den anden :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kilimanjaro d. 18-07-2014 15:38:42.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2014 15:47:53
Svar/Indlæg:
1881/22
Udover hvad #1 allerede har sagt, vil man i min verden alligevel være bedre stillet med en s2011 cpu hvis man for alvor skal lave viaturlisering.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 18-07-2014 15:48:19.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
18-07-2014 16:15:51
Svar/Indlæg:
5039/109
Fordi K modellen kan være billigere end ikke K modellen:



Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2014 16:20:19
Svar/Indlæg:
247/38
#3 Der er jo også andre features vpro f.eks. Men selvfølgelig man skal vide hvad man skal bruge det til :)

#4 Jo jo men men hvis man alligevel køber et H eller B chipset som ikke (officielt) kan overclocke. hvorfor så ikke betale den 10'er mere og så få "mere"?

Men generelt kommer det jo nok an på om man kan bruge de ekstra features en ikke-K cpu har. Det synes jeg så bare ikke vi er så gode til at spørge ind til, når en person beder om hjælp til en ny pc. Det er nemt bare at sige, ta' en K den god :yes:


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Kilimanjaro d. 18-07-2014 16:23:10.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
18-07-2014 17:39:44
Svar/Indlæg:
6368/477
Folk der køber 2500K i dag er jo netop for at OC den til et punkt hvor den nogenlunde kan følge med, hvorfor en ikke-K model i dag ikke er meget værd. Så er gensalgsværdien forhøjet, ikke kun fordi den kan overclockes, men også fordi der faktisk ikke er nogen der søger en ikke-K model.

Sandy Bridge CPU'er som ikke er K SKU er mere eller mindre usælgelige i dag, hvor K modellerne går ganske fint.