hej. jeg har fået en gammel pc hjem som jeg skal formatere, problemet er at jeg indimellem godt kan starte den op (i bios) men andre gange køre den bare med sort skærm?
jeg har forsøgt at ændre bios opsætningen til boot på cd da det var muligt!
jeg er pt. ved at nulstille bios ved at jeg har fjernet bios batteriet!
jeg har også fundet ud af at den *IDE harddisk der sad i ikke virker mere, jeg har haft den ude for at tilslutte den til min egne pc'ere men uden held? jeg har så sat en ny (gammel) IDE harddisk i af mine egne jeg have liggende, så den skulle være iorden!
Andet problem er at den ind imellem stopper med at køre fuldstændig, blæsere harddisk mv. køre ikke men der er stadig lys i lamperne foran?
spec:
-Stationær pc: Logic (der er ikke noget modelnummer, jeg fik det ikke skrevet ned fra bios, sorry) -Win xp -IDE harddisk 60GB -1024 GB RAM -Alder på PC: ca. 11 år
jeg ved godt at det vil være bedst for dem at købe en ny men da de ikke har råd sal jeg se om jeg kan få den op at køre midlertidig!
Håber at høre fra jer, Tak!
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af IT-man d. 24-07-2014 19:32:53.
Prøv at tage alt ud/fra som ikke skal bruges for at lave billede, ingen usb i, 1x ram, hdd fra osv., clear cmos og test igen. Går den stadig ud så prøv at jump start psu kun med et drev eller fan til og se om den stadig går ud.
Gamle psu med et lag snavs/fedt/støv kan godt være farlig, har set flere med stikflammer, 1 med ild i og 1 med meget mørk grå røg som lugtede som en kemifabrik.
jeg har nu prøvet at jumpe den, samt skifte bios batteriet. den gemmer nu mine bios indstillinger men den bliver ved med at genstarte heletiden. selvom jeg har sat den til at boote op på cd/dvd så kommer den aldrig så langt?
og når jeg sætter en ekstern cd/dvd drev til via USB så slukker den helt, (dog er lamperne foran stadig tændte) den holder op med at køre med blæseren og er totalt i sort
nogle forslag?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af IT-man d. 25-07-2014 12:10:26.
Moderator
Tilføjet: 25-07-2014 16:37:00
Svar/Indlæg:
4983/48
Lyder som et strøm problem... dvs det er desværre ikke værd at rode med da det derved er enten bundkort eller PSU...
Check om der står et ATX version´s nr på PSU´en, for den skal sku nok være under 2.0 for den virker med det mobo, og dem er der ikke skide mange tilbage efterhånden... samme kan vel siges for et bundkort af samme alder 🙂
Gik psu også når den var fra system med et drev eller fan + jump start?
Hvis bios husker uden strøm fra psu til så virker batt.
Har du set om heatsink har godt nok kontakt til cpu, kan du se cpu temp. i bios?
Hvis der er liv i psu ved jump start og den ikke går ud så må du prøve at tage dele ud på et bord, tage alt fra/ud der ikke skal bruges til at lave billede, clear cmos og test igen. Ingen usb i, 1x ram, ingen hdd, dvd odv.