[Case-Mod] ROG G5 (Endnu et PowerMac mod)

Case-modding d.  26. juli. 2014, skrevet af cybercb
Vist: 5292 gange.

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 20:38:31
Svar/Indlæg:
1451/40
Så kom tiden til mig, hvor jeg fik fingrene i en PowerMac G5 maskine.
Jeg har fået maskinen af en ven, som har fisket 2 op af deres elektronik skrald hvor han arbejder, så kabinettet har desværre lidt ridser, men ikke noget vildt.
Mac'en virkede i sig selv fint, men med en PowerPC 1,8Ghz cpu og 4gb ram og uden muglighed for at opgradere OSX, var tiden for hardwaren nok ved at være ved vejs enden, selvom den nu var rimelig hurtig til at starte op 😲

Hardware
Bundkort: Asus Maximus V Gene
CPU: Intel I5 2500K
RAM: 4x4GB Hynix 1600Mhz ECC ram
GFX: 2 x Ino3D GTX560
SSD'er: 2 x Sandisk SSD 128GB
PSU: SilverPower SP-S650M 650W

Køling
CPU: Phanteks PH-TC12DX Sort
2 x Noiseblocker NB-BlacksilentPRO PR2 60mm til PSU
Resten af blæserne bliver de org. fra Apple til at starte med

Lidt Hardware billeder til at starte på 🙂












PSU:

For at holde MACen så org som mugligt, har jeg valgt at modde den org. PSU og smide en alm ATX PSU ind i den.

En hurtig test om der nu var plads i højden.



Jeg har banket de org standoff ud af PSUens org hus og er her ved at lime dem fast med noget 2k epoxy så de passer med PCB'et fra SilverPowerens PCB.



Da strømforsyningen er Semi modulær, har jeg valgt at skære et hul til de modulære stik, så kan jeg senere hen tilføje flere ting uden at jeg skal til at åbne strømforsyningen op.



Så skulle 220V delen af strømforsyningen lige have en klat lim også. Næste skridt er at få lavet noget intern strøm til PSUen. Jeg genbruger det org. strømstik der sidder i enden af strømforsyningens kassen.



Så blev strømmen til 220V loddet og tilsluttet.
Der blev lavet strøm til blæserne i bagenden, som er skiftet ud med 2 Noiseblocker NB-BlacksilentPRO PR2 60mm som er monteret med gummi mellem blæser og kabinettet og mellem enden af skruerne og blæseren, så de værste vibrationer skulle blive taget der :D
Jeg har ligeledes lavet et kabel der køre ud af PSUen, dette er til aflæsning af RPM på den ene blæser i PSU,en.



Lidt færdige billeder af ydersiden af PSUen.
Der mangler stadig lige at blive lavet hul i det cover der sidder monteret ovenpå PSUen.






I ventetiden mellem lidt tørretid, fik jeg skåret hullet i psu coveret, så de modulære tilslutninger kan tilgås :)



Bagsiden:

Næste skridt er at få lavet bagsiden af kabinettet, så det kan bruges til et almindelig M-ATX bundkort.
Første skridt var at få skåret det "ubrugelige" ud af bagsiden.



Så fik jeg lavet en plade der passede i hullet.



Efter engang 2K Epoxy lim og 2K epoxy metal, er det bare at vente til det er tør.



Sådan blev resultatet efter knap et døgns tørretid og lidt sandpapir.






For at få noget at monteret I/O skjoldet fra bundkortet, har jeg fundet et gammelt kabinet på hylden og nakket i/o panelet fra det.



Fik så lavet et hul i bagsiden og og klippet doner panelet lidt til, næste skridt er at få det limet i 🙂



Der blev lavet 2 huller til det originale blæser gril og monteringsramme, ved udskæring og slibning af dette, gik noget af limningen op og det hele blev derfor limet på ny.



Interior:

For at få monteret bundkortet, skulle standoffene flyttes, de er heldigvis bare limet i org. Så en tang på og bræk dem af og på med en gang 2K epoxy metal og så bliver de limet på ved hjælp af et gammelt bundkort, så det hele passe 😎



Det færdige resultat:

Så fik bagsiden lige en gang maling, farven er meget tæt på den originale 🙂






Det er ikke helt 100% i orden, men pænere kunne jeg ikke klare det i denne omgang, kan være jeg engang ved lejlighed får lavet bagsiden om og lavet lidt pænere 😉
Jeg kan leve med det, da bagenden alligevel kommer til at stå med røven ind med en væg det meste af tiden 🤣

Jeg har valg at genbruge de originale blæsere der sad i bag, tiden må vise om dette valg holder, da de ikke ligefrem er helt lydsvage 😕

Jeg har valg at lave stikket om til blæseren fra Apples eget stik, til et almindeligt 3pin blæser stik.
Billede er fra den blæser der sidder som standard i toppen og køler harddiskene ned, jeg har valgt ikke at sætte en blæser der oppe mere, da jeg alligevel kun har 2 SSD'er der oppe.



Så kom tiden til det sjove, at få samlet bæstet og krydse finger for at det hele kan være der :D
Jeg løb dog ind i lidt problemer, som hvordan de originale blæsere i fronten kan monteres. Jeg har i første omgang valgt ikke at gøre mere ved det nu og her. Jeg ser om det bliver nødvendigt med tiden, da temperaturerne ser fine ud uden blæserne i front. Grafikkortene topper godt nok ved 90 og 100grader i load, men dette er væld og mærket i sommerens hede med en rum temperatur på ca de 30 grader og standard køler på kortene.
Cpuen maxer ud ved ja 67grader stock med Phanteks køleren med blæserstyringen sat til silence.









Flere billeder af det færdige resultat kommer en af dagene, når det er lidt mere lyst udenfor og det ikke regner 🙂


\\\--- UPDATE 28/7 2014 ---///

Færdige billeder:

Billeder af det færdige resultat 🙂
Men helt færdig bliver man jo aldrig med ens computer 🤡

Fronten, Helt original. Dog er det oprindelige IDE dvd rw drev byttet ud med et nyere Sata bluray drev 😀



Bagsiden som jo er modded lidt til M-atx i stedet. Blæser og blæser gitter er genbrugt, igen for at holde det så originalt som mugligt 🙂






Højre side, helt originalt.



Venstre side ligeledes.



Et overblik over indmaden.



Et closeup på selve indmaden.



Og et closeup på toppen af kabinettet.




Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af cybercb d. 28-07-2014 20:28:42.
unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 21:04:20
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvordan holder epoxyen?

Jeg har læst flere steder at man skal have noget forstærkning for at få det til at holde.

Og kan jeg evt få/købe det du har skåret ud?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af unnamet d. 26-07-2014 21:04:55.


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 21:17:17
Svar/Indlæg:
1451/40
Umiddelbart holder det ganske fint, dog var det ikke så glad da jeg stod og skar og sleb på bagpanelet der var limet i 😛
Når man står og filer med en fil, laver man mange vrid og vibrationer i pladen, dette er rimelig hård ved limningen. Mange af de mods jeg har set på nettet, hvor de har skåret bagsiden ud, har de fleste brugt en form for Epoxy metal til at sætte det fast igen.

Men det holder ganske fint nu efter det er blevet limet i igen 🙂

Jeg har brugt 2 typer epoxy, en klar 2K epoxy som har en tørretid på 5min som jeg har brugt nogle forskellige steder, bla i PSUen og til nogle små klatter på bagsiden da den blev limet i.
Og til resten har jeg brugt noget "Flydende Epoxy metal" som er en 2K epoxy lim som linger metal, dette kan man arbejde med i små 45min efter pakken (tvivler i 30graders varme 😛 ) og er hærdet efter 24timer, dette er brugt til at lime bagsiden i, samt bundkort standoffene.

Begge Epoxy lime er købt i Bauhause.

Det jeg har skåret ud er desværre smidt ud for længst, jeg har arbejdet på maskinen de sidste 3 uger.
Jeg købte sådan en plade her til at erstatte den jeg skar ud, jeg har brugt lidt over halvdelen af pladen, så en er længe fin 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cybercb d. 26-07-2014 21:19:21.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 21:23:57
Svar/Indlæg:
5258/240
Det var da ærgerligt.

Jeg har nemlig også et stående som jeg har planer med mere men jeg frygter bare at det ikke holder med kun epoxy men måske jeg skal tage den frygt til mig :)

Btw fint arbejde


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 21:31:02
Svar/Indlæg:
1451/40
Et godt sted at starte er på http://www.tonymacx86.com/powe...
Her har jeg fundet en masse nyttig info om hvordan folk har lavet deres. Her har jeg fundet guiden til at lave blæserne om til alm blæser stik, istedet for Apples mærkelige stik 😛

En god tråd http://www.tonymacx86.com/powe...

Jeg har valgt den nemme løsning i henholdt til front panelet og købt et færdig kabel, som gør at alt i fronten virker med alm. pc hardware ❤
http://http://g5atxcables.weeb...

Der er et selvskab i UK der laver "færdige" kit til at lave et G5 om til alm. pc, heriblandt både ATX og M-ATX kits, dette kunne også være en muglighed. Jeg synes bare det er grimt at montere en plade bagpå kabinettet og valgte derfor den lidt mere krævende løsning og skære det ud og sætte en ny plade i istedet.
http://www.thelaserhive.com/pr...


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-07-2014 21:37:46
Svar/Indlæg:
5258/240
Ja jeg har selv købt sådan et kabel faktisk og kender godt de sidder. Masser af god inspiration og råd


Mikkel1242
 
Overclocker
Tilføjet:
26-07-2014 22:46:09
Svar/Indlæg:
230/15
Er glad for at se du fik gang i den 🙂
Glæder mig til at se den færdig 🙂
Skal også igang med at få min lavet færdig.
Håber jeg kan få en buildlog igang her inde så vi har begge PowerMac'ne 😲



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
27-07-2014 07:48:33
Svar/Indlæg:
1767/90
#0 Har fjernet redigeringslås så du kan bare tilføje i #0

+1x100


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-07-2014 20:29:51
Svar/Indlæg:
1451/40
#7 Jeg siger tak 🙂

Der er nu tilføjet de sidste billeder i #0 😉