Jeg prøver at finde en zoom linse til en Raspberry Pi, men er nået dertil hvor jeg har læst for mange google resultater og er blevet helt forvirret over hvilken slags linse jeg egentlig leder efter.
Hvis jeg tager et billede af området med min iphone, får jeg et billede på 3264x2448 pixel. I det her billede er så et område jeg gerne vil have til at fylde hele skærmen, og det område er sådan cirka 60 pixel højt og 80 pixel bredt. Det for jeg så regnet ud til at jeg skal bruge sådan cirka 40x zoom, ihvertfald på den vertikale side.
Og så finde en linse som kan sættes på, men synes hele tiden jeg ender på sider med linser med 50x zoom, hvor der så står de er til mikroskoper, men jeg vil jo tage et makro billede?
Umiddelbart bedste bud jeg har fundet indtil videre er denne:
Det er dog ikke en linse, men den siger den har 50x zoom, hvilket vist er godt nok(hvis jeg ikke har regnet forkert), og hvis man kan sætte en iphone på, kan en af de to Raspberry boards vel også passe.
Er der nogen kloge hoveder som forstår sig på det her?
macro vs alm. fotografi har noget at gøre med focus afstanden. Et macro objektiv kan ofte kun fokusere på ting der er tæt på (under 1 meter). Et alm objektiv kan så som regel kun fokusere på ting der er langt væk. De fleste nyere macro linser til (d)slr-kameraer kan dog godt bruges til alm. fotografi. Du skal nok ikke regne med at den kikkert fra ali giver specielt god billedkvalitet - "40x zoom" er åndssvagt meget. Normalt beskriver du forskellen i zoom med antal gange. altså et objektiv der kan gå fra 17-170 mm har 10x zoom. Det du leder efter er vel et fikseret objektiv der bare har en brændvidde på temmelig mange mm? http://da.wikipedia.org/wiki/O... (linse) Hvad er det for et problem du prøver at løse ?
Forsøger at filme et cirka 1 meter højt og 2 meter bredt område på 60 meters afstand, hvor det kun er det område som filmes (bunden af min jolle hvor nogle skide måger lander)