Erfaring vedr. Coilwhine og RMA. (Grafikkort, caseking, sapphire)

Grafikkort d.  04. august. 2014, skrevet af kasperlarsen9670
Vist: 4248 gange.

kasperlarsen9670

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2014 16:39:57
Svar/Indlæg:
55/9
Hejsa.

Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt internet forhandlerne og producenterne anser coil-whine, som en valid grund til RMA, og hvor meget der skal være?

Kortet er købt 2/2013 og har lidt af coil-whine siden starten. Det er dog blevet værre med tiden, og eftersom jeg har udskiftet alt det andet hardware gradvist har jeg konstateret, at det kommer fra grafik-kortet.

Har taget kontakt til caseking, som umiddelbart ville sende min "request" videre til deres afdeling der håndterer denne slags, dog med notits om, at de normalt ikke anser coil-whine som en RMA grund og kun acceptere ekstreme tilfælde.

- dog har jeg svært ved, at vurdere hvad "ekstremt" tilfæde er, har ikke haft et kort med coil-whine før og har intet sammenligningsgrundlag!

Jeg har uploadet en video, hvor man kan høre hvordan det hyler under spil, video og lign.

https://www.youtube.com/watch?...

Håber i har nogle erfaringer! 🙂
Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2014 17:17:53
Svar/Indlæg:
2211/331
Video,kan ikke høre noget coilwhine,kan kun høre dig whine i baggrunden 🤣

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2014 17:39:57
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - hej

Problemet har jo været oppe en del gange, og nogle har fået RMA på deres kort. Det skulle jo også være muligt, at give kortet en gang lak!. Hvilken lak må andre svare dig på. Den skal jo nok kunne klare en del varmegrader 😀

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2014 18:49:00
Svar/Indlæg:
949/9
Hvilket kort er det, og fra hvilken producent? Caseking skal tage imod sagen, hvis de ikke finder noget, må de jo sende det videre til producenten, hvilket de sikkert gør alligevel.

Jeg sendte et ASUS kort retur til CDON, og der var ingen miner fra deres side, selvom det måske var en meget lav tone. Jeg ved også at EVGA ser det som grund til RMA.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 04-08-2014 18:49:27.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2014 19:06:51
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmmm.. ja det får mig til at tænke på, at hele problematikken omkring coilwhining, jo nok skyldes et miljøtiltag pga. udledning af giftstoffer (især ved varmeudvikling), der så har afstedkommet nødvendigheden af, at skulle bruge materialer, der ikke fungerer "lydløst" i f.eks. strømførende spoler.

Hvis dette er tilfældet, vil det være op til materialernes/teknologiens videnskabsmænd at udvikle nye materialer eller anden teknologi, der kan dække samme behov.

Som tingene forholder sig i dag, med utallige returneringer/RMA sager, kan det jo ikke i længden være bæredygtigt for producenterne.

Men vi har jo før set, at miljøkrav, kan skabe nye brugbare objekter, der fuldt ud - og til tider endda også - er bedre end de forrige 😀

Bilerne er et fint eksempel :yes: 🙂

eviling

Overclocker
Tilføjet:
05-08-2014 00:26:29
Svar/Indlæg:
442/14
Kan ikke høre noget i din video, prøv at lave en mere hvor du holder telefonen lidt tættere på.

Det her er coilwhine når det er slemt
https://www.youtube.com/watch?...

Men du skal nok ikke regne med et RMA, det skal som regel ske inden for relativt få uger/måneder.

Prøv også at lave et par tests, prime95 og furmark/atitool burde kunne gøre det. Nogle systemer har kun problemet inden for et bestemt interval af belastning, hvor man så kan drosle lidt ned eller op for at få det til at forsvinde.

vsync on, kan også hvælpe på nogen kort.

Mekanikeren

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2014 12:19:09
Svar/Indlæg:
258/57
Jeg kan godt høre det, men det er ikke "rigtig" coilwhine men det som tyskerne kalder "Zirpen" - jeg ved ikke rigtig hvad man på dansk skal oversætte det til andet end som grafikkortet "snakker i forskellige frekvenser" under belastning, mere end det som så er en høj hyletone - kan lyde lidt som en græshoppe i tonelejet.