Valg af NAS-bundkort og RAID controller

Bundkort / CPU d.  06. august. 2014, skrevet af Goaguy
Vist: 10226 gange.

Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 14:13:52
Svar/Indlæg:
3410/199
Hej derude,

Jeg har brug for Jeres hjaelp til at sammensaette et setup:
Er ved at sammensaette et 2U-rackmount 8-disk NAS system i saadan en faetter her: (8x4TB)
http://www.in-win.com.tw/Serve... _tab

Saa vidt jeg kan se skal jeg bruge:
- ATX/CEB bundkort
- Motherboard/RAID controller skal have 2 x MiniSAS stik som gaar ind i backplane.

Mine spoergsmaal er som foelger:
- Kan det bedre betale sig at vaelge et dyrere motherboard med integreret RAID support og koere software RAID? Og i saa fald, hvis jeg skal kunne koere RAID 0,1,5, og 10, hvilken CPU anbefales? Er det noedvendigt med i3 eller i5? (Har laest at SW RAID kraever stoerre CPU)
- Hvis jeg vaelger at koere hardware RAID, kan jeg nuppe et bundkort med indbygget Atom processor?
- Saafremt jeg vaelger HW RAID, hvilken RAID controller vil i anbefale?

Det er til et professionelt setup til brug med overvaagningskameraer, saa jeg ser helst at vi undgaar produkter der ikke er designet til server-miljoer.

Jeg har brugt en hel del tid paa at slaa fx Supermicro bundkort og Adaptec RAID controllers op paa Google, men kan ikke rigtigt danne mig et overblik over hvad der vil vaere det bedste valg.
Jeg ved at fx. QNAP saelger en loesning med indbygget Atom processor og seperat HW raid. Hvad siger I?

Paa forhaand tak for hjaelpen.


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Goaguy d. 06-08-2014 14:16:02.
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 15:28:08
Svar/Indlæg:
804/29
Gå efter en dedikeret server løsning. Dvs IKKE atom. Du bliver begrænset rigtigt meget af atom (bushastighed, regnekraft). Så afgjort en Xeon eller en større i3, som understøtter ECC ram. De rigtigt fede serverboards for sådan nogen som os, har indbygget raid kontroller i form af f. eks en LSI Logic LSISAS2308 kontroller (Supermicro X10SL7-F eller AsRock E3C224D4I-14S <-- min personlige favorit, men er extended ITX).


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 15:56:23
Svar/Indlæg:
3410/199
#1 -> Tak for dit hurtige svar.
Hvis valget faldt paa en Atom skal der jo bruges i hvert fald 1500 - 2500kr paa en RAID controller. Jeg laeste flere steder online at hvis man faar en ordentlig RAID controller behoever man ikke en saerligt stor CPU. I sidste ende er det jo kun en storage server, der skal ikke koere programmer paa den.
Saa det ville give mening baade at investere i Xeon/i3 og en RAID controller paa samme tid?
Eller ville du have gaaet efter et af de boards du lister og bruge software raid?

Og hvad synes du om saadan et her?
http://www.supermicro.com/prod...

Sidst men ikke mindst, jeg er ret newbie paa det her: Selve rack kabinettet har 8 x SATA connecters der skal tilsluttes via 2 x MiniSAS. Saa vidt jeg kan see har de fleste motherboards kun SAS/SATA connectors. Koeber man en et converter-kabel?


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 16:12:17
Svar/Indlæg:
804/29
Jeg bliver dig svar skyldig ang. budget CPU og raid controller. Jeg mener dog at den system bus, du får med en Atom og dets tilhørende chipset, vil påvirke din raid controller negativt.

Jeg vil klart gå efter et af de nævnte boards og så en billig Xeon. Du kan ikke bygge en server uden ECC (hvis den skal bruges i et arbejdsmiljø), og det understøtter Atom ikke.

Supermicro boards er lækre 🙂 Men det må være op til dig hvad du beslutter.

Raid controller er ikke forkert, og jeg har gennem de sidste 5 år ingen problemer haft med min arbejdsserver (med et Adaptec raid 5405).

For at tilslutte flere diske til en port, skal du have fat i et fanout cable. SAS og SATA porte er ens, SAS har bare flere features end SATA.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 16:44:37
Svar/Indlæg:
3410/199
Tusind tak skal du have! Ved du hvad praktisk forskel er paa de to forsk. raid controllers i det board du naevner og det jeg linker til?


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 17:01:56
Svar/Indlæg:
804/29
En LSI 2308 kontroller er en hardware baseret løsning. Læs her:
http://www.servethehome.com/ls...

På det kort du linker til et det software baseret (via C224 chipsettet). I manualen står der:
These SATA ports are supported by the Intel C222 PCH chip. These SATA ports support RAID 0, 1, 10, and 5.
Se side 2-38 i manualen
Så jeg vil klart vælge et kort med en LSI kontroller.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Had d. 06-08-2014 17:03:49.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 17:04:57
Svar/Indlæg:
804/29
Hov, jeg taster for hurtigt. Det er self C222, og ikke C224 som jeg kom til at skrive.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 18:41:37
Svar/Indlæg:
3410/199
Tak skal du have!


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 21:03:53
Svar/Indlæg:
3410/199
Naeste spoergsmaal:
Mange andre faerdiglavede loesninger hvor man koeber et 8-bay NAS drive har indbygget memory (e.g. 512MB) paa bundkortet hvor man kan koere Linux fra. Den bliver nok lidt svaer, medmindre man installerer Linux fra et 9. drive eller USB stick?
At installere Linux paa et af de 8 main drives er ikke en mulighed, desvaerre.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2014 21:29:15
Svar/Indlæg:
804/29
Netop, du kører OS'et på en USB stick. Du kunne kigge på FreeNas, det kører udelukkende på en USB stick. Du har faktisk ikke brug for et RAID kort til FreeNas. Jeg bruger en IBM M1015 (rebranded LSI 9220-8i) i IT mode til mine diske, sat op til ZFS filsystemet.

Jeg bruger FreeNas som server til web, filer (samba), dlna (har en større filmsamling) og RSync.

Man kan så argumentere for om du bør bruge det i firmaregi? Eller om du bør gå "ren" BSD / Linux og så selv add'e services.


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
07-08-2014 00:44:30
Svar/Indlæg:
41/0
Med det du skriver ville et ASROCK E3C224D4I-14S C224 S-1150 EXTENDED MINI ITX (2050kr) give fantastisk god megning.
http://www.dustinhome.dk/produ...

rigtigt server bundkort til Xeon E3, med ECC support osv. 4 ram rockets samt IPMI så det hele kan fjernstyres over netværket lige fra første boot up.

Dertil er borded forsynet med hele 3 Mini-SAS connectors, 1 vha controlleren i C224 og 2 vha en onboard LSI 2308 controller. Boarded har desuden også en onboard USB A port så man kan have en usb med OS (eller ESXi) sidderne inden i maskinen.

LSI 2308 controlleren understøtter dog ikke raid, men hvis man køre fx. freeNAS eller Xpenology så er det aligevæld en meget bedre ide at bruge deres ZFS eller synology hybrid raid respectivt.



Hvis man vil spare penge kunne man også bruge et ASROCK C2550D4I INTEL C2550 AVOTON QUADCORE MINI-ITX. (1850kr)
http://www.dustinhome.dk/produ...

Det er intels Avoton CPU (quad core ATOM med server features). findes også som en Octocore.

Understøtter alle de vigtigtste server board funktioner, med undtagelse af VT-d, hvilket ikke er et problem hvis man vil køre freeNAS direkte på maskinen. Dog noget crap hvis man vil køre ESXi. Men ellers igen samme IPMI, onboard USB osv. Men her er der 12 alm. SATA porte vha lidt forskællige controllere. Avoton boarded bruger desuden uhyggelig små mængder strøm. =)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluse d. 07-08-2014 00:45:37.


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
07-08-2014 00:52:16
Svar/Indlæg:
41/0
Du kunne også se om du kunne finde et Astock 1U12LX-14S barebone. 12 disk 1U server baseret på E3C224D4I-14S.
http://www.asrockrack.com/gene...

Kan dog ikke finde en dansk forhandler desværre.


#12
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 06:25:45
Svar/Indlæg:
804/29
Fluse, LSI 2308 kører raid
http://www.lsi.com/products/io...
Formoder du tænker på IT mode, den kører dog default IR


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
07-08-2014 08:21:51
Svar/Indlæg:
41/0
#12 ja det har de selvfølgelig ret i. Det jeg mente at skrive var at den ikke understøtter raid 5, lidt væsentligt at huske 5 tallet =)


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:38:41
Svar/Indlæg:
3410/199
Tusind tak skal I have.
#11 -> Jeg er bosat i udlandet og arbejder med IT, saa har adgang til en del flere ting end der er paa edbpriser. :)
Ideen med USB inden i maskinen tiltaler mig ret meget. Jeg vil kigge naermere paa det og laest op paa de ting i naevner.

#10 --> Saa du havde ogsaa gaaet efter onboard raid controller i stedet for et seperat raid controller kort?


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:49:05
Svar/Indlæg:
656/40
Hvis det er til professionelt brug skal du da netop IKKE køre raid 5. Du skal over i noget ordentlig data integrity.
Har du haft kig på FreeNAS/ZFS filsystem, som netop er bygget til professionelt brug og data integrity?.
ZFS kræver dog at man virkelig sætter sig ind i hvad det er man laver. Men ofre man tiden og pengene, så vil jeg på stå at man ikke mister sit data :)

Som Had er inde på så ASrock E3C224D4I-14S eller SuperMicro X10SL7-F går du i hvert fald ikke galt i byen med.
Til eget lille privat setup har jeg dog kig på Avoton C2550 og det board fra ASrock :)


#16
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 09:07:41
Svar/Indlæg:
804/29
#15
Ja, stor tak til Fluse for at påpege det Avoton board. Jeg havde komplet afskrevet SoC boards, da Atom bare ikke er godt nok. Men jeg kan se Avoton er godt med i benchmarks:
http://www.servethehome.com/Se...

Det er rigtig lækker teknologi 🙂


Fluse
 
Overclocker
Tilføjet:
07-08-2014 09:21:04
Svar/Indlæg:
41/0
#14 Primære argument for at bruge ASROCK E3C224D4I-14S er jo prisen. Fra et teknisk synspunkt er det hverken være eller bedre end et server bundkort + raid controller kort, hvis altså man ikke vil køre med at hardware Raid 5 eller 6. Men som #15 også skriver, så er en god software løsning at foretrække frem for hardware raid, og specielt til en storage server er ZFS super fedt.

#16 ja Avoton er cool, det er bare super øv at Intel ikke har tilføjet VT-D support.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 15:35:37
Svar/Indlæg:
3410/199
Tak for Jeres svar. Jeg tror det bliver SuperMicro X10SL7-F og Xeon E3-1220 v3. Saa er jeg vist ikke gaaet helt galt i byen.
Saa mangler jeg bare at faa styr paa software.

Hvis jeg vaelger at gaa ren BSD/Linux og tilfoeje services, hvad havde i saa helst gaaet efter af software?


#19
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 19:28:41
Svar/Indlæg:
804/29
#18 Valg af OS og services afhænger af hvor skrap du er til f. eks Linux og hvordan er det med tidsplanen? Hvis jeg var en BSD haj, havde jeg klaret mig uden FreeNAS. Det er altså bare sjovere. Er du ikke en haj, og hvis du har OK med tid kan du lege dig frem. Går det helt galt, så kan du jo altid starte forfra. Det er ikke en mulighed når systemet først er i luften og folk er afhængige af det.

Som filsystem kan du under BSD vælge ZFS. Så har du heller ikke brug for en raid controller. ZFS er et fedt filsystem, men er måske også vanskeligt at gå til? Jeg er i hvert fald glad for at FreeNAS har en webgui til at administration.

Hvis du kun skal bruge serveren som lager og udelukkende en maskine skal skrive til den, så overvej iSCSI. Det er pænt hurtigt, men kun en maskine har adgang til pladsen, du allokerer.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2014 10:25:41
Svar/Indlæg:
656/40
Hvis du vælger ZFS, så for guds skyld husk ECC ram og dvs backup/ups løsninger, hvis du vil bevare dine data;).
Der står rigtig meget inde på freenas.com om folk der har mistet deres data med ZFS, fordi de ikke har haft ECC ram, strømmen er gået eller andre uheldige ting. Og tilfældigvis havde mange ikke ECC ram, ups eller backup løsning ;).



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2014 11:39:54
Svar/Indlæg:
1347/11
Jeg vil sige at du skal kikke den anden vej fra, dvs. starte med at se hvilke krav din software har og så derfra bygge et system den vej af. Specielt indenfor overvågning findes der mange færdige løsninger hvor det ikke kan betale sig at bygge selv.
Jeg har på mit job ca. 40 kamera der er styret via to Siemens Sistore bokse, de koster ca. 10.000 stk. og så har du alt fra software til hardware.

Hvis du selv vil bygge er det helt fint, nu nævner du jo ikke hvor meget du har selv af udstyr, men hvis du skal ud og købe det hele løber det jo hurtigt op. Jeg ville kikke på hvor mange kamera du skal drive og så finde en færdigbygget server der kan trække dette.
Alternativt istedet for et raidsetup, hvad med et OCZ revodrive på 960GB, koster omkring 8.000 og hastighedsmæssigt er hurtigere end tilsvarende raidsetup i sammme prisklasse. Backup kan du ikke komme uden om da det er til erhverv så den løsning vil ikke variere i pris afhængigt af hvad du beslutter.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2014 11:49:41
Svar/Indlæg:
3410/199
#19 -> Det lyder fornuftigt. Jeg har god tid til at lege rundt, skal have en optimal loesning foer det bliver sat i luften. Jeg er desvaerre ikke en BSD-haj. Men derfor kan jeg maaske godt stadig lege lidt rundt med det.

#20 -> Det her system kommer helt sikkert til at koere paa UPS, men gaar efter ECC ram ogsaa.

Jeg koerer videre med bestilling af hardware. Kan se at rigtigt mange folk har lavet praecis samme setup med motherboard/CPU og koert FreeNAS. Tror jeg proever det af til at starte med.
Jeg opdaterer Jer i slutningen af maaneden naar jeg har faaet fat i hardware, skal have det sendt langvejs fra. :)


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2014 15:12:20
Svar/Indlæg:
656/40
#22 Det lyder lækkert med en update på hvordan det går med setup :)
Er det kabinet der skal sendes langvejs fra?.
bundkort, cpu, ram kan i hvert fald fåes ved proshop :)


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2014 12:46:15
Svar/Indlæg:
3410/199
#23 --> Jeg bor i udlandet hvor der er langt til DK :)

Delene er nu hjemme, her er en foreloebig update:





Efter billederne blev taget er der smidt ECC ram og 8 x HDD i. Venter paa at jeg modtager en FlashUSB til at saette i motherboardet's inside USB port og saa er vi klar til FreeNAS.

Tak for hjaelpen, alle sammen!