Returnering af varer købt i Bilka

Webshop/producenter d.  07. august. 2014, skrevet af mbm
Vist: 5526 gange.

mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:00:36
Svar/Indlæg:
3746/627
Vil lige dele min oplevelse jeg havde i Bilka med et elektronik produkt jeg købte dernede;

omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt.

På bonen står der at de bytter alle vare i orginal og intakt emballage indenfor 30 dage.

Jeg kommer hjem med produktet til min søn og han skynder sig at pille plastfilmen af og åbne kassen. Det viser sig så at det ikke var den model han ville have. Derfor lukker vi kassen igen og går ned for at returene den.

Det viser så sig at de ikke vil tage produktet retur fordi de ikke mener emballagen ikke er intakt pga denne plastfilm er væk.
Jeg har aldrig tidligere heller ikke i Bilka været ude for at en plastfilm udenom selve emballage gør at man ikke kan for produktet byttet/returneret.

I min optik er det de blander sammen her en plombering som man kender fra cd-salget, og så hvad der reelt er en intakt emballage. Men de nævner intet om plombering der ikke må brydes.

Vi havde en længere snak, men det var deres regler og sådan var det. De mente i deres fulde alvor at produktet nu var værdiløst og det ikke kunne sælges igen.

For at sætte lidt perspektiv på, så havde de flere elektronikvare stående i butikken hvor emballagen vare mere eller mindre ødelagt og bare havde fået en gang med tapen omkring.
Nogle af produkter som var lige til at åbne og kigge i, spurgte jeg så om jeg måtte åbne dem for der var ikke ikke den film på... Nej lød svaret,, hvis jeg kigge ned i kassen skulle jeg købe produktet. 🤡

Der kunne jeg så ikke lade være med at grine lidt 🤣 , men tænkte mit og gik ud af butikken.

Nu har jeg så ringet til varehus-chefen for at få en forklaring på de her ting.

Men dette er bare en lille "advarsel" omkring køb i Bilka og så kan man jo tage det som man vil.
Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:15:06
Svar/Indlæg:
2211/331
pak den ind i mad-film og påstå hårdnakket,"sådan var den da jeg købte den" og lad dem bevise at det er usandt.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:18:44
Svar/Indlæg:
3746/627

pak den ind i mad-film og påstå hårdnakket,"sådan var den da jeg købte den" og lad dem bevise at det er usandt.

Noltus skrev d. 07-08-2014 08:15:06


Den går ikke de havde tilsvarende produkter som de viste mig hvor denne film var på. Det var derfor de afviste returneringen.

Men spørgsmålet er sku om det her kan være rimeligt?? og lovligt?
Må indrømme jeg virkelig følte mig "krænket" på en måde som forbruger.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-08-2014 08:20:06.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:29:20
Svar/Indlæg:
3410/199
Hvilket produkt var det? Nogle produkter har software hvor de ikke kan og maa videresaelge produktet efter boksen har vaeret aaben. Det gaelder fx. mobiltelefoner og GPS'er, saa vidt jeg ved.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:34:06
Svar/Indlæg:
3746/627

Hvilket produkt var det? Nogle produkter har software hvor de ikke kan og maa videresaelge produktet efter boksen har vaeret aaben. Det gaelder fx. mobiltelefoner og GPS'er, saa vidt jeg ved.

Goaguy skrev d. 07-08-2014 08:29:20


I dette tilfælde drejede det sig om en tablet.
Men for mig er dette mere en principel sag

Hvis det forholder sig som du beskriver, burde det så ikke være noget de skal gøre opmærksom på?

Jeg ville mene at benævne denne type vare med en plombering så er man jo ude over problemet.


Zulu_ugh
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:56:08
Svar/Indlæg:
397/31
Tager jeg i bilka og - kigger på f.eks en Ipad, trækker en bon, betaler, og dribler over til vareudlevering og de langer en kasse over disken, hvorpå der ikke er film på (mener også der et et klistermærke udenpå den film) så vil ekspedienten af mig få besked på at finde en ny.

Ellers skal der være skiltet med demo eller lign. og så vil jeg forvente en reduktion i prisen i forhold til en spritny.
Bilka vil i mine øjne få et tab på at den retur, og hvis ikke alle de andre kunde skal betale for det, ja, så skal ham/hende der hiver emballagen af en vare uden nødvendigvis at ville købe det.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 08:59:18
Svar/Indlæg:
3746/627

Tager jeg i bilka og - kigger på f.eks en Ipad, trækker en bon, betaler, og dribler over til vareudlevering og de langer en kasse over disken, hvorpå der ikke er film på (mener også der et et klistermærke udenpå den film) så vil ekspedienten af mig få besked på at finde en ny.

Ellers skal der være skiltet med demo eller lign. og så vil jeg forvente en reduktion i prisen i forhold til en spritny.
Bilka vil i mine øjne få et tab på at den retur, og hvis ikke alle de andre kunde skal betale for det, ja, så skal ham/hende der hiver emballagen af en vare uden nødvendigvis at ville købe det.

Zulu_ugh skrev d. 07-08-2014 08:56:08


Det var lige præcis den besked jeg fik.
Og sådan var der mange kunder der var sagde de.

Men er vi så ikke ude I det man kender som en plombering og derfor bør dette nævnes på pakken.



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-08-2014 09:01:36
Svar/Indlæg:
1448/40
#4 Der står jo på bonen at vare skal returneres i intakt og uåbnet emballage. Og når vi snakker Tablet, TV (med smart TV), Mobiler mm. er det et underskud for Bilka at tage den retur når pakken har været åbnet, da de derfor ikke kan sælges til fuld pris igen, men skal sættes ned og sælges som demosalg.
Reglerne er her for 14dages tid siden blevet strammet noget mere end de var førhen, bla med at vi ikke bare tager alt retur.

Tingene der står i butikkerne som er åbnet / flået op, er oftest kunderne der synes de absolut skal flå kassen op for at se hvad der er inden i, og så tager en anden hvis de vil købe varen. Hvis man spørge personalet, vil vi som oftest mere end gerne vise varen, hvor VI pakker tingene ud og pænt ned i kassen igen. Dette kan selvfølgelig ikke lade sig gøre med Tablets og lign, da vi så får samme problem som længere oppe, men vi har som regel har en udstillingsmodel i butikken vi kan vise frem.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 09:02:13
Svar/Indlæg:
7765/230
Lyder mærkeligt.. Kan da huske at andre herinde har returneret bærebare og andet uden problemer.... Så åbenbart forskelligt fra varehus til varehus hvordan de takler den slags problemer..... 😢


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 09:06:58
Svar/Indlæg:
3746/627

#4 Der står jo på bonen at vare skal returneres i intakt og uåbnet emballage. Og når vi snakker Tablet, TV (med smart TV), Mobiler mm. er det et underskud for Bilka at tage den retur når pakken har været åbnet, da de derfor ikke kan sælges til fuld pris igen, men skal sættes ned og sælges som demosalg.
Reglerne er her for 14dages tid siden blevet strammet noget mere end de var førhen, bla med at vi ikke bare tager alt retur.

Tingene der står i butikkerne som er åbnet / flået op, er oftest kunderne der synes de absolut skal flå kassen op for at se hvad der er inden i, og så tager en anden hvis de vil købe varen. Hvis man spørge personalet, vil vi som oftest mere end gerne vise varen, hvor VI pakker tingene ud og pænt ned i kassen igen. Dette kan selvfølgelig ikke lade sig gøre med Tablets og lign, da vi så får samme problem som længere oppe, men vi har som regel har en udstillingsmodel i butikken vi kan vise frem.

cybercb skrev d. 07-08-2014 09:01:36


Kan høre du arbejder i Bilka.
Jeg kan sagtens forstå jeres pointe.
Jeg synes problemet er at der ikke gøres opmærksom på dette med en reel plombering af disse produkter.

Hvor skulle vi som kunder vide kende til jeres specielle regler indenfor dette? Det er helt urimeligt.

Til din imformation står der INTET om uåbnet emaballage på bonen.
Der står i orginal og intakt emballage.

Men kunden skal jo i givet fald vide hvad orginal emballage indebærer, også når ham der nævner at han ikke vil købe noget der ikke er film omkring... -det lyder helt sort synes jeg.. hvad hvis der bare ikke er film rundt om kassen.. Skulle han så kræve at Bilka sætter film på produktet inden han køber det?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-08-2014 09:10:13.


#10
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 09:19:04
Svar/Indlæg:
3746/627
vil lige nævne jeg ikke orker mere med Bilka, så den er sat til salg til højestebydende her hvis det skulle have interesse. Jeg skal bare af med den så jeg kan få det ud af kroppen :):
http://hwt.dk/Marked/340839/Sa...


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-08-2014 09:25:39
Svar/Indlæg:
1448/40
Intakt emballage er i vores øjne det samme som uåbnet emballage, hvis vi bryder varen i butikken har vi nogle plomberings mærker vi kan sætte på varen igen, som gør at varen kan byttes, ligesom man kan få sat på CD'er og DVD'er ved kassen.

Du skriver i #0:
omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt Dette vil jeg kalde at gøre opmærksom på, at varen skal leveres tilbage med folie på, hvis den skal returneres. Dette sidder ligeledes også på kasserne på Smart TV.

Men som tidligere sagt, så er det op til varehuschefen eller den hus ansvarlig den dag at bedømme om den skal tages retur. En god ide kan også være at tage fat i afdelingschefen i Elektronikken, da han også kan tage stilling til om han/hun vil tage den retur igen.


#12
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 09:31:51
Svar/Indlæg:
3746/627

Intakt emballage er i vores øjne det samme som uåbnet emballage, hvis vi bryder varen i butikken har vi nogle plomberings mærker vi kan sætte på varen igen, som gør at varen kan byttes, ligesom man kan få sat på CD'er og DVD'er ved kassen.

Du skriver i #0:
omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt Dette vil jeg kalde at gøre opmærksom på, at varen skal leveres tilbage med folie på, hvis den skal returneres. Dette sidder ligeledes også på kasserne på Smart TV.

Men som tidligere sagt, så er det op til varehuschefen eller den hus ansvarlig den dag at bedømme om den skal tages retur. En god ide kan også være at tage fat i afdelingschefen i Elektronikken, da han også kan tage stilling til om han/hun vil tage den retur igen.

cybercb skrev d. 07-08-2014 09:25:39


Helt enig med den første del..
Det er så første gang jeg har været ude for at dette. har tidligere returneret uden problemer.
Men hvis I har strammet reglerne synes jeg i skal lave en reel plombering..

Det er ikke korrekt det med plomberingsmærker på smart tv...
der står rigtig mange produkter inkl. smart-tv hvor kasserne er mere eller mindre ødelaght og bare fået en gang tape... og intet plomberingsmærke.

Og det er netop denne sammenligning med øvrige produkter der gør sagen helt absurd i mine øjne.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-08-2014 09:32:42.


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-08-2014 09:53:12
Svar/Indlæg:
1448/40
#12 i Bilka Vejle hvor jeg er engang i mellem er, har vi mærker der bliver sat på vores Smart-TV når de bliver modtaget i Vareudleveringen, om dette er noget alle Bilkaer gør kan jeg ikke garanter.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
07-08-2014 10:20:09
Svar/Indlæg:
5363/442
Bare af nysgerrighed, hvilken model skulle de da have været? 🙂


#15
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 10:32:17
Svar/Indlæg:
3746/627

Bare af nysgerrighed, hvilken model skulle de da have været? 🙂

Pizzadude skrev d. 07-08-2014 10:20:09


Google Nexus


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
07-08-2014 11:53:27
Svar/Indlæg:
4981/47
Det første jeg lige tænker er... Hvordan kan de overhovedet tjekke at varen rent faktisk er i emballagen ved returnering, hvis filmen ikke er brudt ? 😛

Anyways... den går faktisk ikke det bilka har gang i her, ej heller under de nye regler... der er simpelthen ikke gjort godt nok opmærksomt på at denne tynde plastfilm anses som en del af emballagen 🤡

Jeg har ingen tvivl om at du ville vinde en evt sag i forbrugerklagenævnet, så længe der self er en form for returret på produktet...

Jeg havde kørt sagen uden tøven, de fortjener at blive sat på plads, den slags var aldrig opstået hos en rigtig hardware forhandler jo 😛


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
07-08-2014 12:24:36
Svar/Indlæg:
2458/91
Jeg ved kun fra min kæreste i hifiklubben at hvis en kunde får byttet noget der ER blevet åbnet så SKAL varen derefter sælges billigere som demo... om det samme gælder i Bilka ved jeg ikke.


#18
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 12:32:54
Svar/Indlæg:
3746/627
jeg synes man bør få lavet nogle ordenlige plomberinger af varene både for forbrugerne men da også for forhandlernes skyld..


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-08-2014 12:45:20
Svar/Indlæg:
1448/40
#18 +1


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
07-08-2014 13:36:02
Svar/Indlæg:
5363/442
Ærlig talt kan jeg ikke se problemet. Det burde være klart, at plastik-indpakningen er en del af embalagen - og altså en slags plombering. Det er jo endda et klistermærke, der understreger at embalagen skal være intakt. Ville du være i tvivl, hvis det var en CD eller DVD med plastik omkring?

Personligt ville jeg da også være betænkelig ved at betale fuld pris, for en pakke uden plastik omkring - hvis det var standardindpakningen.

Bare af nysgerrighed, hvilken model skulle de da have været? 🙂

Pizzadude skrev d. 07-08-2014 10:20:09


Google Nexus

mbm skrev d. 07-08-2014 10:32:17


Klart nok, er også en super lækker tablet 🙂


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 15:24:17
Svar/Indlæg:
833/98
Vil bare lige tilføje at så længe du køber noget i butikken, er der ingen lov om returret, ej heller er det noget de skal gøre. Derfor er de i deres fulde ret til at gøre og lave regler som de vil, hvis de skal tage noget retur.

Bilka har før hen haft en meget lemfældig retur butik, hvor du praktisk talt kunne returnere alt du har købt, uden spørgsmål tagen til noget som helst.

At de har strammet op, er vel kun godt, og du kan vel som forbruger vel indse at varer skal returneres i samme stand som du ønsker at købe den i igen, det giver vel sig selv. Hvis der er plastfilm på, skal den selvf være på hvis du returnere den, du vil vel heller ikke købe noget af sådan en art uden film ???

Hvis vi tager den lidt hardware relateret, så vil du vel heller ikke returnere en bundkort uden antistatisk pose, ej heller købe et uden sådan en pose vel....


#22
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2014 20:52:33
Svar/Indlæg:
3746/627
#21
Spurgte også till ombytning. Dette kunne der heller ikke være tale om. For det reklamere de jo med endda i 30 dage 😉

Jo jeg har intet imod at købe noget uden film omkring. Størstedelen af varene i Bilka er uden folie.
Og de vare jeg køber på nettet har heller ikke altid film omkring.

Sammenligningen med en antistatisk pose og noget plastfilm uden på en æske som intet har med produktet at gøre forstår jeg ikke.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-08-2014 20:53:43.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2014 22:32:15
Svar/Indlæg:
3410/199
#4 --> Nu ved jeg selvfoelgelig ikke hvordan det er i dag i Bilka, men da jeg for aar tilbage stod i Radio&TV I foetex tog vi ingen produkter med Windows tilbage efter de havde vaeret aabnede og plomberingen brudt. Og ja, vi sagde til alle kunder at naar plomberingen/emballagen havde vaeret aabnet, tager vi ikke retur.
Jeg har dog set kunder der har vaeret stiktossede og faaet deres vilje alligevel efter de har snakket med varehuschefen.
Held og lykke til.