fedt hjemmenetværk?!

Diverse d.  12. august. 2014, skrevet af Simon Philip
Vist: 4589 gange.

Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2014 20:19:40
Svar/Indlæg:
98/47
Hej Hwt ❤

Først: Tak for en kanon side. Jeg følger mest med "på sidelinien", men en gang i mellem kommer der da lige et spørgsmål fra mig - og endnu et kommer her:

Jeg har lige købt en ny lejlighed, og ved fra andre beboere at der er vildt meget "støj på linien" specielt med WIFI, men ved fra en lokal "nørd" at også med kablede forbindelser er det lidt ringe.

Jeg vil gerne lave et lækkert hjemmenetværk, hvor det bare spiller 100%. Lejligheden er kun 60 kvm, 3 værelser, med fuldmurede vægge imellem alle rum, og det er jo ret nice! :)

Vores udbyder bliver en særlig firmaforbindelse, da min kæreste arbejder på RUC og får en 100/100 forbindelse med fast IP.

Det er dog et krav fra deres side at vi skal have en firewall. Ikke bare et program installeret på en pc, men en fysisk box. Hjælp, jeg aner ikke hvad jeg skal købe. Hun fortalte at IT-gutten sagde at dem til omkring 1k-1,5k er helt OK.

Endvidere tænkte jeg om jeg skulle invistere i cat7+ nu vi er i gang. Det er lidt pebret, men hvorfor ikke, hvis det nu er lidt grælt i den gamle bygning med støj? :)

Men til sådanne kabler kan jeg forstå at man sætter krav til udstyret.

Jeg skal bruge en (cirka) 10 ports switch. Så kan man trække kabler til fjernsyn, playstation, to stationærer, en lille server etc. - og også når gutterne kommer til lidt hygge-lan. 😛

Jeg hørte også om en ret sej dims som havde fire usb3 porte og og et ethernet stik. Der kunne man så sætte en usb printer til og et par eksterne hdd's eller andre usb enheder og så tilgå dem fra netværket? Nogen der kender til sådan en sag? Så har man pludselig et par ekstra hdd's på netværket og det mindsker også kabelrod!

Og så til WIFI ...
Det skal også bare spille! Kom frisk med bud? skal det være noget cisco eller hvad bruger man i dag? Jeg har lige købt en d-link til 1300 kroner og synes bare ikke det er så stabilt som det var med min gamle cisco (den kørte bare! - men ikke med så hurtige hastigheder..)

Der skal nok også sætte noget sonos op, men det bliver ikke lige med det samme..

Det var vidst nok det.. :) Kom frisk med lidt hjælp/ideer eller bud. Skulle der være en sej dims, som er gået min næse forbi, så sig endelig til. Måske vidste jeg ikke at jeg ikke kunne leve uden jo.. 😛


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
12-08-2014 22:13:20
Svar/Indlæg:
1194/156
Jeg kan ikke lige se hvordan kablet netværk skulle være et problem, om ikke andet så brug skærmede kabler (SFTP), så skulle du gerne være ovre alle de problemer. Cat 6 burde være rigeligt til 100mbit forbindelse, og også 1gbit for den sags skyld.

Med hensyn til det trådløse netværk, så bør du lige scanne lejligheden for kanaler, og finde den kanal der er mindst brugt i komplekset. Mange standard routere bruger den samme kanal, og folk har normalt ikke forstand på at skifte, så derfor bliver standard kanalerne overbelastede og det kan afhjælpes ved at skifte kanalen manuelt.


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2014 00:41:49
Svar/Indlæg:
98/47
Skærmene kabler siger du.. Det giver mening, men vil det være helt gak at at lægge cat7 i væggene når jeg nu alligevel fræser ud og borer huller etc? Er det bare for dyrt?

Hvor jeg bor har jeg allerede scannet for kanaler og fandt ud af at kanal 4 var mindst brugt, men tog lige forbi det nye sted, og må indrømme at det er forholdsvist trafikeret.. Så er der mon en router som leverer et "stærkere signal fx?


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2014 01:23:52
Svar/Indlæg:
3854/175
Tillykke med lejligheden 🙂

Hvis du alligevel har planer om at fræse i vægge og så videre, så kan du ligeså godt gå hele vejen og bruge cat7.. hvis det er værd at gøre, er det også værd at gøre ordenligt..

Ja brug den mindst brugte kanal på 2,4ghz og cisco's udstyr er i den dyre ende, men det holder altså bare. Og sørg endelig for 5ghz! mængden af støj på det er flere faktorer mindre end på 2,4ghz 🙂

Derudover så vil en 24 ports switch da være passende 😛


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2014 06:50:10
Svar/Indlæg:
2211/331
husk!!! mindst 1000/100 MBIT. forbindele på toilettet 😲


Gamer_Kate
 
Nørd
Tilføjet:
13-08-2014 07:40:56
Svar/Indlæg:
304/3
Ja tillykke med lejligheden 🙂

Har set på nogle cat7 kabler, de er faktisk ikke så dyre igen. Lyder fedt med en gang hygge LAN :yes:


#4 Tjo, hvis der er plads ude på toilettet til at game, ja hvorfor ikke 😛
Jeg har nemlig plads til fire på mit badeværelse 🤣 😛
Bare knapt så lækkert når en skal skide :no:
Det skal man være opmærksom på, men har set et LAN party, hvor der sad en person og gamede på toilettet 🤣 😛


Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
13-08-2014 08:08:20
Svar/Indlæg:
1767/90
#0 Ang dit wifi, aflevere den dlink tilbage og køb en Asus AC68U
http://www.proshop.dk/Netvaerk...

Så skulle du ikke have problemer med det, og du kunne jo lade dine enheder kører på 5ghz (hvis de understøtter det) så skulle der ikke være nogle forstyrrelser, Har selv skiftet til 5ghz i hjemmet og det spiller max.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2014 08:15:15
Svar/Indlæg:
3746/627

Tillykke med lejligheden 🙂

Hvis du alligevel har planer om at fræse i vægge og så videre, så kan du ligeså godt gå hele vejen og bruge cat7.. hvis det er værd at gøre, er det også værd at gøre ordenligt..

Ja brug den mindst brugte kanal på 2,4ghz og cisco's udstyr er i den dyre ende, men det holder altså bare. Og sørg endelig for 5ghz! mængden af støj på det er flere faktorer mindre end på 2,4ghz 🙂

Derudover så vil en 24 ports switch da være passende 😛

Tha_noob :) skrev d. 13-08-2014 01:23:52


Hvis der skal fræses ville jeg nu nok vælge at ligge et trækrør ind istedet. Så kan et evt. beskadiget kabel skiftes elelr hvis man ønsker at trække flere kabler.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2014 09:06:08
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Uhh godt emne 🙂

Hvor advanceret skal netværket være?? :) Snakker vi om Firewall som en rigtig firewall i stil med noget PFsense/Sophos UTM eller snakker vi en ganske almindelig router som så bare skal kunne lave noget NAT mod den faste IP?

Angående støjen på dine kabler så lyder det mærkeligt at de skulle være skyld i nogen udfald, der kan godt være støj som rammer dine kabler, men der skal alligevel forholdsvis meget til før det kommer til at være ustabilt, that being said så er det aldrig nogen dum idé at opgradere til CAT7 eller bare skærmet (bare husk, hvis beslutter dig for at bruge skærmet skal du bruge det hele vejen (altså ikke kun i væggen).

Angående trådløs så er det ret begrænset hvad du kan gøre.. Hvis der er tilpas mange trådløse netværk i området er det fuldstændig ligemeget om du bruger Cisco, Dlink eller Asus, ingen af dem vil kunne forhindre støjen i at ramme dit trådløse og gøre det ustabilt. Vil anbefale dig at gøre som #3 foreslår og køre 5ghz i stedet for 2,4ghz.. der bør du kunne være nogenlunde i fred.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-08-2014 09:44:01
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg vil lige advare lidt mod skærmede kabler. Pas på at du ikke får et ground loop eller overgang i evt kabinetter.

Jeg ville nok trække skræemede kabler alle steder men så kører uskærmede kabler fra vægen og så til pc/enhed så får du ikke ground problemer.

Og den smule støj der kan være i 1-2m kabel er minimal


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2014 11:53:13
Svar/Indlæg:
98/47
Nu bliver der sagt underlige ting om firewall. You tell me - hvad skal man købe til 1,5k? :)

Hvilken switch burde jeg købe? Fåes switche med usb porte så jeg kan smide printer og eksterne hdd i og derfra tilgå dem fra netværket? Og ville det virke over trådløst også?

Super ide med trækrør. Jeg komme til at underminere bygningen med alle de kabler. Skidevære med det, jeg gør det! :)
Og mht switch så er der jo ikke så ringe hvis det er strømbesparende


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2014 22:19:11
Svar/Indlæg:
98/47
Men hvis jeg nu køber en rulle af skærmet kabel, og bare laver kabler ud af det, hvordan undgår jeg så Ground problemer?