Vare ødelagt under forsendelse

Grafikkort d.  13. august. 2014, skrevet af Confidenze
Vist: 6013 gange.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2014 11:16:06
Svar/Indlæg:
217/59
Hej HWT.

Jeg har købt en vare brugt her på siden, og er i den uheldige situation at GLS er kommer til at "smide" lidt for meget med pakken.
Jeg har rettet henvendelse til GLS og de sagde at det er en sag mellem afsender og dem, da han skal bevise forsvarlig indpakning.
Er der nogen som har erfaring med dette, og hvad er chancerne for at jeg for erstatning for min ødelagte vare?

Yderligere detaljer:
Det drejer sig om et grafikkort hvor afsender har pakket det i bobbleplast og en antistatisk pose og derefter i en papkasse. Problematikken kan muligvis have været forårsaget af at der var monteret en små-tung vandkøleblok på kortet.
Bøjlen som sidder ved interfacesne var blevet trykket bøjet og HDMI udgangen var skæv og skulle ligesom "klikkes" på plads. Bøjlen er den bøjle som man kanter ind mod bundkortet og som man spænder skruerne i som holder kortet på plads efter montering.
Jeg er af natur ikke alt for skeptisk, så i min evige optimisme forsøgte jeg at rette bøjlen ud og sætte HDMI udgangen tilbage på plads - det lignede ikke at noget var faldet af eller knækket.
Da der som tidligere beskrevet var monteret en vandkøleblok på kortet og da jeg ikke har et fuldt custom vandkølesystem var jeg nødt til at afmontere den for at teste om kortet stadig virkede. Som sagt så gjort. Dernæst monterede jeg en anden køler og installerede kortet i min maskine.
...
......
Intet billede fra HDMI udgangen...
Men jeg kunne godt få et billede fra DVI udgangen, dog var det i lav opløsning, og når jeg klikker på nvidia driverne siger den at jeg ikke har installeret en nvidia gfxkort?

Er der nogen løsning på dette, eller er jeg bare "fukked"?
ByteMe

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2014 11:58:09
Svar/Indlæg:
389/19
Og du er helt sikker på at det er et Nvidia kort og ikke et Radeon? HDMI virker nok først efter driverne er læst ind.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2014 12:09:07
Svar/Indlæg:
217/59
Det er et GTX580 som skal køre i SLI sammen med det andet GTX580 jeg har. Jeg har driverne installeret i forvejen. (version 340.xx)
Ja, jeg er ret sikker på at det ikke er et radeon 🙂

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2014 12:21:01
Svar/Indlæg:
1001/5
Det er som udgangspunkt altid sælger, der har ansvaret for pakken, indtil den er i dine hænder. Det er ikke kun ved køb fra butik eller forretning, men også privat.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2014 12:24:54
Svar/Indlæg:
2309/846
Når du modtager en pakke skal du som det første konstatere om der er skader på selve kassen. Er der det kan du nægte at modtage pakken. Dernæst - hvis du konstaterer at indholdet er væltet rundt under transporten og derved blevet skadet, så skal du kontakte sælger FØR du gør noget som helst andet, og fortælle at indholdet ikke har været forsvarligt pakket ned, og derfor er gået itu. Så det er korrekt når GLS siger at det er en sag mellem dig og sælger mht indpakning.

Nu vælger du så at godtage det du har modtaget, vride stik mv på plads og sætte det i PC'en. Så nu er det faktisk dig der hænger på den. Du kan jo ikke bevise at det ikke er dig der har knækket et eller andet, da kortet ikke længere er i samme stand som du modtog det.

Polarfar

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2014 12:44:34
Svar/Indlæg:
217/59

Når du modtager en pakke skal du som det første konstatere om der er skader på selve kassen. Er der det kan du nægte at modtage pakken. Dernæst - hvis du konstaterer at indholdet er væltet rundt under transporten og derved blevet skadet, så skal du kontakte sælger FØR du gør noget som helst andet, og fortælle at indholdet ikke har været forsvarligt pakket ned, og derfor er gået itu. Så det er korrekt når GLS siger at det er en sag mellem dig og sælger mht indpakning.

Nu vælger du så at godtage det du har modtaget, vride stik mv på plads og sætte det i PC'en. Så nu er det faktisk dig der hænger på den. Du kan jo ikke bevise at det ikke er dig der har knækket et eller andet, da kortet ikke længere er i samme stand som du modtog det.

Polarfar

Polarfar skrev d. 13-08-2014 12:24:54

Jeg kan godt se at det er noget skrammel, men jeg har det også lidt sådan, at der ikke er nogen grund til at brokke sig, hvis der ikke er noget galt. Så hvis det virker er jeg ikke så emsig med om det har en lille ridse - derfor prøvede jeg det. (det så slet ikke slemt ud.)

Mit spørgsmål er også lige så meget: hvad er mine changer for at få kortet til at virke med de symptomer det har.
Computeren siger at jeg ikke kan åbne driver programmet (nvidia) fordi min skærm ikke er tilsluttet et nvidia grafikkort?
Når jeg har kortet sat i sammen med mit fungerende kort vil der heller ikke komme billede fra hverken det andet (fungerende) kort, eller den skadede HDMI udgang.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Confidenze d. 13-08-2014 12:44:53.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2014 18:48:47
Svar/Indlæg:
1334/15

Det er ikke korrekt 😀

#0 skriver jo også, at det er en sag mellem GLS og sælger!. Det er sælger, der skal bevise, at tingene har været forsvarligt nedpakket overfor GLS. Køber er helt uden indblanding i dette, da det jo er fortalt til GLS, at varen er blevet beskadiget under deres distribuering.

Problemet ligger derfor i, at kunne bevise, at varen var forsvarligt pakket. I selve ordets forstand, har den så ikke været det, da den jo er blevet beskadiget. Derfor er det helt op til GLS at vurdere pakkemetoden versus deres forhåbentligt reelle kundeservice`s viden om i hvor vid omfang en pakke skal være emballeret for, at kunne overleve en tur rundt i deres distributionscirkus 😀

Det er ALTID en super god idè, at tage billeder af nedpakningen, før afsendelse. så har man sit på det tørre, hvis uheldet som her skulle være ude 😢

Modtager bør selvf. gøre det samme, hvis pakken viser tegn på beskadigelse, samt evt. åbne pakken i pakkepostens nærvær, hvis man observerer skader :yes: 😀

Hvis en modtager tager disse forholdsregler, kan han med sindsro kræve, at sælger godtgør beløbet, da han jo så selv har bevist, at han selv er uskyldig i skaden!

Sælger skal så som skrevet ordne sagens videre forløb med distributionsfirmaet.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 14-08-2014 18:55:58.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2014 20:41:23
Svar/Indlæg:
217/59
som sådan er det jo en formalitet. Problemet opstår når jeg som køber har lidt det eneste tab i dette treknts drama - for det er jo hverken i distibutørens eller sælgers interesse at lave om på tingene som de er nu.
Eneste és jeg har i ærmet er at jeg kan gøre krav overfor sælger, men da jeg synes han virkede som en flink fyr vil jeg jo helst tage hans parti overfor distributøren, og ikke gøre det til hans "david's kamp mod goliat".

Desuden er jeg usikker på om GLS skal erstatte beløbet som varen har kostet sælger og køber imellem, eller om de skal erstatte købet af en ny tilsvarende vare...
Er der nogen som ved dét?
Forbrugerrådet vil ikke udtale sig om køb mellem private.

Men som sagt - håber på at GLS giver efter forholdsvist nemt.

LindDK

Newbie
Tilføjet:
12-07-2015 19:55:51
Svar/Indlæg:
11/2
Husk at slå SLI til :p

Sven

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2015 01:51:45
Svar/Indlæg:
3661/82

GLS skal erstatte varen til saelger som saaskal sende det til dig
hvad beloeber er at lige gyldigt i dette tilfaelde du ender med det gfxkort du skulle have. hvis altsaa det stadgivaek kan faaes.

og Ja det er saelger som GLS har snavaret overfor eftersom det er saelger der har beatle og koebt servicen af gls. med andre orde ligesom en fysisk vare re GLS her ansvarlig overfor deres kunde.

Normalt ved ikke privat salg er det ikke en helt daarlig ting for saelger idet han kan saelger samme vare to gange. en gang til gls som de oedelaegger og en gang til slut kunden.
men de skal kun ude reklemationsret til det ene produkt.

Dertil skal det sige at da jeg arbejder med computer og brugte GLS var det ogsaa total ramponrent forsendelser. vi sa til tider gls mande vade ovenpaa hans bunke af pakker og breve i hans vogn. saa det er ikke underlig hvis GLS har smadret pakken. nogel af dres chaufforen har bare ikke respekt for hvad de transportere

GLS mente slevfoelig vi ikke pakkede varene godt nok ind paa trod af at de kan komme fra asina til her idk uden problem men saa snart gls skal trnasporte dme inden for lilel dk er det ikek godt nokl

til sidst sendte vi pc i dobblet og endog tripple papkasser.
to papkasser paa ydersinde sa et lag "popcorn" derefter kabinnet pakassen og flaminge og saa inderstinde pc'en

da vi stadigvak fik sager med smadret forsendels mente GLS nu at de ikke kunne vaer dem nar det var pakket saa godt...
ja sa er det sgu svaeet at vinde hvis man hverken maa pakke for lidt eller for godt...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 14-07-2015 01:53:56.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2015 10:10:29
Svar/Indlæg:
2676/147
Som virksomhed har vi gode erfaringer med at GLS erstatter uden for meget brok :)

Vi laver en 'klage' - så går der nogle dage eller en lille uge, og så har vi typisk svar fra dem at den bliver erstattet :)

Vi sender altid billeder med fra kunden der har modtaget pakken, og det går som regel altid igennem :)