Dialog for lav, action for højt

Software d.  17. august. 2014, skrevet af freak_master
Vist: 4552 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-08-2014 04:44:42
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg sidder med en bærbar fra MM-Vision X4788.

http://www.mm-vision.dk/x4788-...

Problemet er at i film er dialog for lav og eksplosioner alt for høje. Det samme sker i musik hvor kor i baggrunden er ekstremt høj mens sangeren er meget lav.

Jeg har været inde i Realtek's HD manager, og her står den til stereo, men når jeg tester speakers kommer lyden fra venstre ud af både højre og venstre side, det samme med højre side. Jeg har også forsøgt at sætte den til 7.1, her kommer der også lyd ud af højre og venstre selvom jeg trykker på sidehøjtaleren, også selvom jeg kun bruger frontudgangen i siden, og jeg slet ikke bruger udgangen til sidehøjtaler.

Jeg har også kigget i Windows, her gør den præcis det samme.

En ting jeg kan høre er at headsettet spiller lavere når jeg trykker på center end hvis jeg trykker på andre udgange både i Windows og i Realtek HD manager.

Er der nogen der kender en måde at smide center højtaleren's volume op i windows 8.1?

Jeg har også prøvet at afinstallerer HD manager men det løste ikke problemet.

Jeg ser på nettet at nogle nævner hardware fejl, men MM vision har ikke kunnet finde nogle fejl på computeren.
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 12:38:07
Svar/Indlæg:
2246/14
Får du lyd ud via et optisk/coax stik ? ellers kan den jo kun putte stereo ud ?
Ellers kan du bruge vlc - det understøtter komprimering af lyden (altså udjævning af lydstyrken).
EDIT: eller bruger du 3 lydstik ?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Swayde d. 17-08-2014 12:39:32.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-08-2014 20:29:51
Svar/Indlæg:
6368/477
Der bruges et stereo headset (mange forskellige er prøvet) og der benyttes kun udgangen til front/stereo højtalere, de andre er tomme.

vlc er ikke en mulighed, da der skal spilles musik fra spotify og andre steder (youtube etc.), så der skal enten skrues op for center eller fundes en måde hvorpå Windows fatter at det er et stereo headset.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 21:07:19
Svar/Indlæg:
1271/38
Har selv en MM-Vision lappy, også i den høje ende, dog en eller to generation ældre end din. Lydkortet er godt nok den værste gang lort jeg længe har oplevet. Ord kan slet ikke beskrive det, det er så forkasteligt ringe at jeg får ondt i hovedet af det.

Har købt et Xonar U3 USB lydkort, og der er en verden til forskel, selvom det heller ikke er synderligt high-end. Hvis din oplevelse af Realtek lyden er den samme, vil jeg anbefale dig at prøve at føre din lyd gennem et eksternt kort.

Action og tale lydstyrke er normalt meget forskudt, især i nyere hollywood film. Den letteste løsning er 'smart volume' på ASUS kort. Altså et realtime forsøg på at normalisere lyd. Så får mam dog ikle de helt store eksplosioner mere, men det er byttet værd i mange tilfælde synes jeg.

Alternativt kan du normalisere lydsporet i filmen før du ser den, med Audacity eller lign. lydredigeringsprogram.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 22:08:56
Svar/Indlæg:
2246/14
Så er der noget software der upsampler din lyd og ikke tager højde for at du kun har stereo ud. Prøv at se om du kan slå alt fancy fra og se om det hjælper...
Sæt evt. lydkortet til 2.0 lyd i windows - så vil den slet ikke proppe lyd ud til centeren.
I min engelske windows kan det ændres under:
"change sound card settings" -> configure.
Der kan jeg dog pt. kun vælge stereo.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 17-08-2014 22:11:46.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-08-2014 23:37:53
Svar/Indlæg:
6368/477

Har selv en MM-Vision lappy, også i den høje ende, dog en eller to generation ældre end din. Lydkortet er godt nok den værste gang lort jeg længe har oplevet. Ord kan slet ikke beskrive det, det er så forkasteligt ringe at jeg får ondt i hovedet af det.

Har købt et Xonar U3 USB lydkort, og der er en verden til forskel, selvom det heller ikke er synderligt high-end. Hvis din oplevelse af Realtek lyden er den samme, vil jeg anbefale dig at prøve at føre din lyd gennem et eksternt kort.

Action og tale lydstyrke er normalt meget forskudt, især i nyere hollywood film. Den letteste løsning er 'smart volume' på ASUS kort. Altså et realtime forsøg på at normalisere lyd. Så får mam dog ikle de helt store eksplosioner mere, men det er byttet værd i mange tilfælde synes jeg.

Alternativt kan du normalisere lydsporet i filmen før du ser den, med Audacity eller lign. lydredigeringsprogram.

Bonghætte skrev d. 17-08-2014 21:07:19

Lyden er som sådan god nok, det er mere for at få "center" delen højere, da den er skruet ned for.

Ekstern DAC er absolut sidste udvej, det kan ikke passe at man køber en bærbar til 15k for at skulle købe en DAC for at få lyden til at være normal.

Så er der noget software der upsampler din lyd og ikke tager højde for at du kun har stereo ud. Prøv at se om du kan slå alt fancy fra og se om det hjælper...
Sæt evt. lydkortet til 2.0 lyd i windows - så vil den slet ikke proppe lyd ud til centeren.
I min engelske windows kan det ændres under:
"change sound card settings" -> configure.
Der kan jeg dog pt. kun vælge stereo.

Swayde skrev d. 17-08-2014 22:08:56

Det er prøvet, og indstillingen står til Stereo, men tale og sanger er stadig LAVERE end eksplosion og kor. Så snart headsettet tages fra spiller bærbaren ganske normalt hvor dialog er noget højere og sanger høres noget bedre end koret i baggrunden.

Hvilket program?

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 06:40:01
Svar/Indlæg:
1271/38
Har du overhovedet stereolyd med hovedtelefonerne i? Har du prøvet stereotesten?

Det lyder næsten som om stikket ikke sidder ordentligt i, på din beskrivelse. Måske dit stik er i stykker.

Tror ikke det har noget med downsampling af surroundlyd at gøre, når det også sker ved musik i stereo.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 15:38:02
Svar/Indlæg:
2246/14
Hm... Har du dts-et eller andet lort installeret? Det lavede lignende sjov på min arbejds laptop.
Jeg mener også realtek mfl. Har deres egne "optimerings" programmer...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-08-2014 20:46:48
Svar/Indlæg:
6368/477

Har du overhovedet stereolyd med hovedtelefonerne i? Har du prøvet stereotesten?

Det lyder næsten som om stikket ikke sidder ordentligt i, på din beskrivelse. Måske dit stik er i stykker.

Tror ikke det har noget med downsampling af surroundlyd at gøre, når det også sker ved musik i stereo.

Bonghætte skrev d. 18-08-2014 06:40:01

Der er prøvet med 3 forskellige stereo headsets, alle gør det samme.

Hm... Har du dts-et eller andet lort installeret? Det lavede lignende sjov på min arbejds laptop.
Jeg mener også realtek mfl. Har deres egne "optimerings" programmer...

Swayde skrev d. 18-08-2014 15:38:02

Jeg har lyd driver og Realtek HD Manager som fulgte med computeren.

Skidtet har virket en gang, og der er ikke blevet ændret i nogle indstillinger, og jeg har været dem jeg kender igennem.

Sidste udvej må vel være at det er en hardware fejl, MM Vision kunne bare ikke høre forskellen, men den er altså ret tydelig hvis man spiller et bestemt musik nummer eller en action film.