Realistisk billede på tv'er idag?

Diverse d.  17. august. 2014, skrevet af Uno-Eye
Vist: 4989 gange.

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2014 16:25:15
Svar/Indlæg:
76/45
Hej.

Jeg står og skal til at købe et nyt fjernsyn, da mit nuværende 47" er 6-8 år gammelt, og tænker med det lave strømforbrug fjernsyn idag har kan det kun betale sig at købe et nyt sammenlignet med et forbrug på 300+ watt.

Jeg ser at på mange fjernsyn (inklusiv det min mormor har, dér oplevede jeg det for første gang) virker som om billedet går hurtigere, som om at man står bag kameraet og ser det, og jeg synes det er hæsligt.

Jeg har prøvet at google det, men er ikke sikker på hvad jeg egentlig søger efter.. Er det 24p funktionen, eller er det bare nyere fjernsyn som har flere hundrede hz der får billedet til at virke "uægte" ?

Jeg håber min forklaring giver mening for nogen af jer, og håber på i kan komme med et svar til mig ;)

Uno-Eye
clokker

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2014 18:26:11
Svar/Indlæg:
755/6
hej. Har selv skiftet til led -Samsung 46" for 2år siden og er super glad for har gjord det.
Det hvad jeg tror du mener, er sådan noget som smart - view som Samsung tv har. Det virker meget urealistisk hvis det er slået til. Jeg har slået det fra, også fordi jeg ser en del gamle 80 er film som ser ret mærkeligt ud når det er slået til.

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 20:43:41
Svar/Indlæg:
2211/331
Jeg gik engang ud i naturen, pisse realistisk man 😲

-=egghead=-

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 20:53:54
Svar/Indlæg:
91/18
Du taler om dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/M...

Og ja, mange (hvis ikke alle) nyere TV har noget tilsvarende. Jeg mener også det bør slås fra, både pga. det du siger med at det føles "urealistisk". Men også fordi jeg har lagt mærke til at der kan opstå en slags "artifacts" i billedet når det er slået til..

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2014 20:58:05
Svar/Indlæg:
1271/38
100hz. Det er 50/60 til 100hz interpoleringen der får ting til at se ud som om de 'går hurtigere'.

Populært kaldes det sæbeopera-effekten, da mange sæbeoperaer er optaget ved en højere opdateringshastighed end normen (~24 billeder i sekundet), hvilket giver dem en meget superflydende effekt, af mangel på bedre ord.

Det kan ofte slåes fra :)

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 21:31:28
Svar/Indlæg:
76/45
Jeg fandt også frem til den såkaldte "Sæbeopera effekt" efter en del søgen til sidst. Læst mig til at det f.eks er meget godt når man ser sport, men ellers til TV serier og film "speeder" det billedet op, og så er det ikke længere 24p man ser, men en hurtigere version af billedet.

Skulle man ikke mene at alle nyere fjernsyn har muligheden for at slå det fra??

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2014 07:53:04
Svar/Indlæg:
656/40
#5 Jeg vil mene på 99.99% af alle tv kan det slåes fra, da det er en indstilling som er sat til ;).
Jeg har selv haft lidt kig på nyt tv, men da der ikke rigtig er noget der er bedre end Plasma(udover de dyre plasmaer) så venter jeg til det dør :P
Men det nye Sony w8xx serie LED skulle være noget af toppen price vs performance tjek http://www.flatpanels.dk/test....
I hvert fald får det rigtig gode anmeldelser rundt omkring :)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
19-08-2014 08:13:17
Svar/Indlæg:
5678/460
jeg har haft Sony W8 47" og det er jeg rigtig glad for .. spiller bare godt det kan jeg klart anbefale :)

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2014 17:17:50
Svar/Indlæg:
76/45
Jeg har kig på et Phillips 55PFL4908K

http://www.hifipriser.dk/tv/ph...

Jeg er typen der ikke gider betale mere end højst nødvendigt, og efter at have set adskillige kampagne tilbud igennem på nettet synes jeg ikke det Phillips ligner det dårligste køb??

Men er da stadig nysgerrig efter om folk har nogen kommentarer, da jeg har svært ved at finde reviews a fladskærme, medmindre det er 10.000+kr klassen.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2014 19:47:17
Svar/Indlæg:
5874/1287
Læser med her, men vil samtidig meget gerne høre om matte skærme. En PC-skærm er mat ... så hvorfor SKAL en TV-skærm så være så ulidelig blank??
Muligt jeg overser noget, men da de gamle billedrørsTV forsvandt var jeg glad for "spejlet" forsvandt, da de ældre LCD var matte. Nu er de den onde lyneme blanke igen 😢
Hvad med de nye OLED fra LG? Er de også blanke?