Surround sound på Lydkort, via S/PDIF

Media Center d.  18. august. 2014, skrevet af Rolle
Vist: 3536 gange.

Rolle
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2014 10:23:43
Svar/Indlæg:
3/1
Hej med jer.

Håber på at der er nogen der ude, som er super kloge på lyd til HTPC, og kan komme med nogle gode indput.

Sagen er den at jeg gerne vil have digital 7.1 lyd (Coax eller toslink) fra min HTPC, over i min reciever (Marantz SR5600), det er imidlertid gået op for mig at det ikke er så nemt som det først lyder.

Jeg kan bruge min stationære maskine til at få et korrekt 7.1 signal frem til recieveren, med DTS og hvad der ellers hører sig til.

Mit mediacenter kan derimod ikke, jeg har prøvet med det onboard lydkort, som angiveligt skulle understøtte surround, men til syneladnede kun via analog, så jeg skal bruge 4 stk stereo Jack til RCA kabler, og 7.1 Channel indgangen i recieveren for at få det til at virke.

Ovenstående gør sig tilsyneladende også gældende med det Soundblaster kort jeg har erhvervet mig (Sound Blaster X-Fi Elite Pro - SB0510), det understøtter kun stereo på S/PDIF.
(Har dog fået kortet til at sende alle kanalerne, hvis jeg bruger Power DVD som afspiller, men det lader ikke til at det er DTS, lampen på recieveren lyser ikke, og der er flere af surround indstillingerne som ikke understøttes)

Jeg har efter megen søgen, læst mig til at lydkortet skal understøtte DD-Live og DTS-Connect eller en NEO standard.
Nogen der kan af/bekræfte det.

Spørgsmålet er så, hvad skal jeg kigge efter for at sikre mig at et lydkort understøtter 5.1/7.1 via S/PDIF og ikke kun via analog ?

Håber der er nogen kloge hoveder der ude som kan hjælpe mig med at få belyst emnet.

Mvh
Rolle

P.S Hvis du har et kort som virker til formålet, ville det være super med en lille kommentar, med modelnummer, så jeg har noget at kigge på.



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Rolle d. 18-08-2014 10:29:31.
KIMsDK
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2014 15:10:46
Svar/Indlæg:
4/0
Hej

S/PDIF og TOS kan kun køre 2.0 pcm eller 5.1 AC3/DTS, så altså ingen 7.1 så du skal køre over HDMI for at få det til at spille med 7.1.
Den reciever du har kan ikke køre med HDMI kan jeg se. 🙂


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 17:49:28
Svar/Indlæg:
1498/226
http://www.guru3d.com/articles...

Jeg har sådan en til salg.. Hvis det er noget du kan bruge..


Rolle
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2014 19:27:35
Svar/Indlæg:
3/1
#1

Nej efter yderligere et par timers læsning, er det også det jeg er kommet frem til, desværre.

Jeg kan dog godt nøjes med 5.1, da jeg kun har et 5.1 højtaler setup, så det vælger jeg at holde mig til.

Så kan det være man kan lære at læse sine lektier, inden man farer ud og køber 7.1 lydkort 🤣


#2 PB sendt



Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 21:19:10
Svar/Indlæg:
2246/14
umiddelbart kan du godt streame 5.1/7.1 lyd uden at lydkortet understøtter det. Det er nogle år siden jeg har prøvet, men jeg kigger lige på det i aften.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 22:02:28
Svar/Indlæg:
2246/14
Jeg har prøvet at få det til at fungere nu - men mit spdif virker slet ikke. Jeg er 100% sikker på at jeg har streamet dts ud af min laptop, men jeg har ikke noget at have det i 😕