#8 Bedre specs? Hvilke? 🙂
De fleste "Ultrabooks" bruger jo ULV CPUer hvor MBP 13 har ca. samme vægt men har en "alm." CPU. Det er kun Air der bruger en ULV CPU og den slår også samtlige Ultrabooks på batteritiden hvor MBP med alm. CPU har lige så god eller endda lidt bedre batteritid end Ultrabooks med ULV CPUer.
Jeg hadede selv Mac, dengang jeg ikke kendte ordenligt til det. Jeg elsker det stadig ikke, men det er fine maskiner. Touchpad er den bedste på markedet og OSX er uden tvivl bedre til ikke at have for meget lort kørende i baggrunden der suger unødigt batteri. Det er nemt at teste ved at installere Windows 8.1 med bootcamp - Batterilevetiden svinder lige 20-25%. Det er jo ikke hardwaren der gør at Macs holder bedre batteri, men styresystemet.
Men OSX er stadig en begrænsning når det kommer til udvalg af programmer osv.. Det er jo klart. Office pakken er heller ikke så god (dog kommer Office 2014 snart). For nogle mennesker, der ikke har krav til gaming og kunne køre alle mulige programmer er Mac jo rigtigt fint.
Der er mange smarte ting ved Mac. F.eks. kan man smide en sprit ny HDD/SSD i og installere OS over nettet, det virker bare. Strømforsyningen med magnetik og LED i stikket er også uden sammenligning, jeg har ihvertfald ikke set det bedre udført. Hele maskinen virker pisse solid og holdbar.
Installation af programmer er også nemt og simpelt. Man smadrer ikke en registreringsdatabasen eller har masser af filer som optager plads på disken rundt omkring. Det hele er samlet ét sted og sletter man programmer er alle filer væk.
Meget Apple had kommer nok primært fra folk der ikke har erfaring med det. Eller fra folk som forlanger at en maskine kan game. Det er frustrerende at komme fra et OS man kender ind og ud, til noget helt nyt. Kræver en del tilvænning og man opdager nye og smarte features hen ad vejen.
Jeg købte en MBP 13 netop fordi jeg ville have noget erfaring med det, så jeg kunne hjælpe andre når de havde mac problemer. Det er sgu bare sjældent de har det 🙂 Men det er jo klart når OS er skrevet specifikt til hardwaren som sidder i og de ved præcis hvilke konfigurationer folk kører.
Jeg har dog aldrig fattet iMac's, en stationær med stor skærm og ingen kraft bag - Her foretrækker jeg min Win 8.1 Stationær. Men der er sikkert folk der synes det er godt og brugbart med en iMac.
Jeg kunne ikke finde på at vælge en Air pga. TN skærmen i sig selv, men sikkert fin til folk der har brug for max batteritid. Den højopløste IPS skærm på MacBook Pro er rigtig god, det er sjældent jeg har set noget der kunne matche den og skaleringen virker perfekt i OSX, modsat Windows. Jeg har siddet ved mange 13.3" Windows maskiner med native 3200x1800 IPS skærme, hvor det bare ikke har virket optimalt.
Igen, for en almindelig person der bruger Office.. Tjekker Facebook.. Hører musik på spotify.. Ser lidt YouTube og alle de ting folk nu gør, der virker OSX jo uden problemer, ja nærmest perfekt.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af las d. 18-08-2014 12:49:35.