Hvorfor MAC?

Apple d.  18. august. 2014, skrevet af splitsoul
Vist: 1405 gange.

splitsoul

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 10:55:58
Svar/Indlæg:
5/3
Jeg har nu haft en MBA i omkring 1md. Og de eneste fordele jeg umiddelbart kan pege på er design og batterilevetid.
Jeg kan ikke åbne excel filer med macro'er når man skal bruge tegn som backslash og pipe er det vildt besværligt. Og generelt syns jeg bare det hele er lidt mere besværligt så som ved installation , afinstallering, kopiereing osv. osv.
Skal jeg bare give det mere tid eller er der nogle must have programmer i kan anbefale.
Hvorfor OSX frem for windows??
Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 11:22:01
Svar/Indlæg:
1599/100
Gør som største delen af os andre, gå tilbage til windows.

Har aldrig brudt mig om OSX, kender til iOS, og er yderst træt af pis.

Grunden til fleste har Apple er efter min forståelse samfundet som fremhæver det som en trend, samt at der render en masse "alm." brugere og siger det er det bedste. Jeg ser det som at få håndjern på.

Jeg ryster på hoved når en af mine kollegaer kommer of fortæller at hans søn vil have iphone 6, fordi det de bedste og hurtigste mobil man kan få. Som nok er en bunke bræk at hælde ud. Men det jo fordi han er ikke så sej som dem med iphone. Jeg syntes det skræmmende at mærkevare har en direkte mobbe status i samfundet, og er personlig glad for iphone 4 var min første og eneste apple mobil. Elsker min LG G2, og for den sags skyld elsker jeg min PC.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-08-2014 11:28:58
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg vil sige at at hverdags ting som internet er min mbp nok det bedste køb jeg har gjordt.

Jeg er vild med dens touchpad og de gestures den tilbyder.

I og med jeg arbejder en hel del selv med programmering har jeg selv stødt ind i problemet med special tegn og det er sku irriterrende.

Jeg købte bla min fordi at den havde en skærm med en super opløsning samt fornuftig hardware til hvad jeg skulle bruge til en pris som jeg faktisk fandt at inden af de andre kunne matche.

Jeg havde kun meget kort selv arbejdet med OSx før og var ikke særlig imponeret af det og regnede faktisk med at jeg bare skulle have windåse som primært system på den, men jeg er blevet ganske glad for det igen de features som flere skriveborde samt de geastures man kan bruge og bruger nu næsten aldrig windows på den.

Men igen jeg bruger næsten kun maskinen til at gå på nettet via google chrome 😐

splitsoul

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 11:44:34
Svar/Indlæg:
5/3
Så indtil videre, stilikon der kan bruges til at surfe på...
Desværre er min opfattelse meget hen af det samme, meningen var at den skal bruges som studiepc derfor havde jeg stort fokus på batterilevetiden som må siges at være fænomenal på MBA 2013.
Den skal hovedesageligt bruges til word, der er dog begrænset brug af wordmat. samt excel som så ikke kan kører macro's.
Nogen der ved om jeg løber ind i andre begrænsninger i forbindelse med software der bruges på SDU-medicin?

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-08-2014 11:47:11
Svar/Indlæg:
5258/240
Altså macroer virker fint hos mig?

splitsoul

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 11:49:03
Svar/Indlæg:
5/3
i office 2011?

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-08-2014 11:52:38
Svar/Indlæg:
5258/240
Ja

splitsoul

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 11:56:24
Svar/Indlæg:
5/3
virker ikke på den fil jeg har. xlsm og jeg enabler self. macro's ved start men den kan kun vise den som read-only

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 12:00:01
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg har flere gange hørt folk sige at deres grund til MAC var at de var tyndere og letter, som endnu engang er en spand pis. Der er massere af alternativer, som er tynder og vejer mindre, og med bedre hardware specs.

Jeg kender ikke leve tiden på macs batteri, men jeg ved det altid har været et højt stående punkt, men så igen, min chefs Lenovo køre 8 til 10 timer, og så mener jeg også det afhænger af hvordan man indstiller det hele.

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 12:13:47
Svar/Indlæg:
358/92
Forstår ikke du synes installation og slette programmer er besværligt.
Du skal jo bare trække ikonet ind i "programmer" og det er installeret.

las

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 12:41:56
Svar/Indlæg:
2151/51
#8 Bedre specs? Hvilke? 🙂

De fleste "Ultrabooks" bruger jo ULV CPUer hvor MBP 13 har ca. samme vægt men har en "alm." CPU. Det er kun Air der bruger en ULV CPU og den slår også samtlige Ultrabooks på batteritiden hvor MBP med alm. CPU har lige så god eller endda lidt bedre batteritid end Ultrabooks med ULV CPUer.

Jeg hadede selv Mac, dengang jeg ikke kendte ordenligt til det. Jeg elsker det stadig ikke, men det er fine maskiner. Touchpad er den bedste på markedet og OSX er uden tvivl bedre til ikke at have for meget lort kørende i baggrunden der suger unødigt batteri. Det er nemt at teste ved at installere Windows 8.1 med bootcamp - Batterilevetiden svinder lige 20-25%. Det er jo ikke hardwaren der gør at Macs holder bedre batteri, men styresystemet.

Men OSX er stadig en begrænsning når det kommer til udvalg af programmer osv.. Det er jo klart. Office pakken er heller ikke så god (dog kommer Office 2014 snart). For nogle mennesker, der ikke har krav til gaming og kunne køre alle mulige programmer er Mac jo rigtigt fint.

Der er mange smarte ting ved Mac. F.eks. kan man smide en sprit ny HDD/SSD i og installere OS over nettet, det virker bare. Strømforsyningen med magnetik og LED i stikket er også uden sammenligning, jeg har ihvertfald ikke set det bedre udført. Hele maskinen virker pisse solid og holdbar.

Installation af programmer er også nemt og simpelt. Man smadrer ikke en registreringsdatabasen eller har masser af filer som optager plads på disken rundt omkring. Det hele er samlet ét sted og sletter man programmer er alle filer væk.

Meget Apple had kommer nok primært fra folk der ikke har erfaring med det. Eller fra folk som forlanger at en maskine kan game. Det er frustrerende at komme fra et OS man kender ind og ud, til noget helt nyt. Kræver en del tilvænning og man opdager nye og smarte features hen ad vejen.

Jeg købte en MBP 13 netop fordi jeg ville have noget erfaring med det, så jeg kunne hjælpe andre når de havde mac problemer. Det er sgu bare sjældent de har det 🙂 Men det er jo klart når OS er skrevet specifikt til hardwaren som sidder i og de ved præcis hvilke konfigurationer folk kører.

Jeg har dog aldrig fattet iMac's, en stationær med stor skærm og ingen kraft bag - Her foretrækker jeg min Win 8.1 Stationær. Men der er sikkert folk der synes det er godt og brugbart med en iMac.

Jeg kunne ikke finde på at vælge en Air pga. TN skærmen i sig selv, men sikkert fin til folk der har brug for max batteritid. Den højopløste IPS skærm på MacBook Pro er rigtig god, det er sjældent jeg har set noget der kunne matche den og skaleringen virker perfekt i OSX, modsat Windows. Jeg har siddet ved mange 13.3" Windows maskiner med native 3200x1800 IPS skærme, hvor det bare ikke har virket optimalt.

Igen, for en almindelig person der bruger Office.. Tjekker Facebook.. Hører musik på spotify.. Ser lidt YouTube og alle de ting folk nu gør, der virker OSX jo uden problemer, ja nærmest perfekt.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af las d. 18-08-2014 12:49:35.

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 13:32:51
Svar/Indlæg:
1351/206
Men hvorfor skal det være så dyrt??

Som#1 er inde på hænger det sammen med at folk vil være smart med de smarte og gerne betaler for det...

Det er da komplet hjernedødt at betale så meget overpris for forældet hardware

om det er tlf eller computer...

"Igen, for en almindelig person der bruger Office.. Tjekker Facebook.. Hører musik på spotify.. Ser lidt YouTube og alle de ting folk nu gør, der virker OSX jo uden problemer, ja nærmest perfekt. "

Så nap da en googlecromeboook ting til 1/4 af prisen...

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
18-08-2014 13:40:09
Svar/Indlæg:
2263/307

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 13:41:27
Svar/Indlæg:
1351/206
Kunne faktisk godt tænke mig at arbejde med OSX men nægter sg at betale overpris for et mode ikon..

i alt fald på den her konto :/

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-08-2014 13:59:45
Svar/Indlæg:
5258/240

Jeg gav 7500 for min macbook pro 13" retina med i5, 8gb ram og 256gb disk

Det kan du ikke få andre maskiner med så vidt jeg ved som ikke er lavet i plastik

las

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 14:06:02
Svar/Indlæg:
2151/51
#11 Det er jo ikke specielt dyrt hvis du sammenligner med andre highend maskiner med et godt design. Sammenlign med Samsungs 9 serie eller Asus Zenbooks mf. og du vil se at priserne er som de skal være.

Ja, man kan få billigere Windows maskiner, men enten bliver man spist af med et lavopløst TN panel, et tastatur/kabinet der flexer for vildt. En elendig touchpad (9 ud af 10 gange), en kæmpe strømforsyning og jeg kunne blive ved. Mange billigere windows maskiner har som regel flere ting de falder igennem på, deraf prisen.

Ved MacBook Pro betaler man for byggekvaliteten og hardwaren er netop ikke forældet. Det hører fortiden til. Apple bruger præcist de samme komponenter som andre highend maskiner i samme prisklasse. Faktisk er de helt opdateret på det punkt. Min MBP 2013 har en PCIe SSD og N450/AC1300 netkort. Noget som mange Windows maskiner fra 2013 ikke har. De kører som regel 2T2R og med alm. SATA3 SSD.

Det lyder mest af alt som du hader Apple uden at have nogen erfaring med det, når du kan tro at man kan få samme oplevelse på en billig Chromebook som føles ekstremt billig og af dårlig kvalitet, ihvertfald dem jeg har prøvet.

Derudover holder en MacBook (eller Apple produkter i det hele taget) sin værdi meget godt fordi der er mange der vil ha' en, men ikke har råd. Her er der mange der vil købe brugt istedet for at gå ud i Elgiganten og købe en billig plastik Acer som både larmer, har tn panel og vejer alt for meget. Sådan en maskine kunne jeg aldrig arbejde på i længere tid. IPS er et MUST på bærbare efter min mening, da betragtningsvinklerne er vigtigere end på PC hvor man sidder lige foran skærmen. Jeg bruger dog alligevel IPS på min stationære men kunne sagtens finde på et købe et 144 Hz TN panel på sigt, nærmere bestemt et 8-bit panel med 144 hz. Men venter nok til jeg har set "FreeSync" og der kommer flere modeller med 1440p, ligesom Asus ROG Swift.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 18-08-2014 14:10:12.

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2014 14:09:56
Svar/Indlæg:
1351/206
#15 du har næsten ret og så dog ikke...

Min Kone har iphone og mba og den der kæmpe 27" ting på sit kontor.. alt har hun fået af sit arbejde..

Jeg er bare ikke imponeret og kan ikke se fidusen og der hvor kæden hopper af er at børn i 6 klasse vil ahve en 5000 telefon for at være seje :/

las

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 14:11:38
Svar/Indlæg:
2151/51
#16 Jeg har ikke iPhone, men kører derimod med en custom firmware på min S4 :)

Jeg har ét Apple produkt og det er min MacBook Pro 13"

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 14:47:51
Svar/Indlæg:
3671/66
Hmm. Jeg har endnu ikke fundet en Windows-bærbar som var perfekt for mig, mens denne Macbook Pro 13" Retina er temmelig perfekt for mig - rent hardwaremæssigt og funktionsmæssigt.
Jeg mener:
- 9 timers batteritid ved alm surf etc
- baggrundslys i taster
- enormt tyndt design og letvægtig
- awesome touchpad, der hjælper til at det hele flyder meget mere og går meget hurtigere
- meget tilgængelige medieknapper
- fantastiske taster
- har brug for et ordentligt cover og de findes nærmest ikke til andre i samme klasse
- Intel HD 5000 og helt OK i5-dual core (!!) sørger for mit spillebehov
- høj opløsning!
- uuuuh, den der MagSafe, der... intet bøvl med strømforsyningen længere

Derudover blev jeg bare... træt af Windows og ikke mindst træt af at skulle finde fejlen hele tiden. Det sker også på OS X, bevares, men i meget mindre grad. OS X's virkelig smooth brugerflade er også virkelig behagelig at arbejde med.
Prisen er der dog ingen tvivl om - den var dyr!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202158143552 d. 18-08-2014 14:48:45.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 16:43:47
Svar/Indlæg:
8947/160
Min kone har lige fået en Lenovo X240 fra arbejdet, dén er lækker, dog et kæmpe minus at den kom med alm HD i stedet for ssd. Udover det ville det helt sikker være mit valg med et godt stykke over 15 timers batteritid og den uundværlige trackpoint, men igen, det handler helt sikkert også om hvad man har vænnet sig til. Et godt eksempel er at den kom med win 8.1 som jeg slet ikke kan finde rundt i endnu, totalt Bambi på glat is. 😢 Her et uddrag fra en test omkring batterid, 20+ timer. 😲 If you're willing to deal with a little extra bulk, the ThinkPad X240's 6-cell battery will give you the longest endurance of any laptop on the market. With its 6-cell extended battery on board, the X240 lasted an impressive 20 hours and 28 minutes on the LAPTOP Battery Test, which involves continuous Web surfing over Wi-Fi at 40 percent brightness. That's the longest time we've ever seen on a laptop without a battery slice attached and only 18 minutes behind last year's ThinkPad X230 with its bulky battery slice, our all-time battery-life leader. - See more at: http://www.laptopmag.com/revie... .NFVNIQk6.dpuf

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shutdown d. 18-08-2014 16:49:23.

las

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 18:41:29
Svar/Indlæg:
2151/51
#19 Ja de er OK, har sat et par stykker op, de har bare lidt for lav opløsning til min smag.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2014 19:03:35
Svar/Indlæg:
2897/83
#0 Præcist derfor.

Jeg er heller ikke vild med OSX, mus/gestures, og anderledes keyboard. Har dog nuppet deres "program bar" med over i Windows vha. af programmet "Object dock".

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-08-2014 01:47:43
Svar/Indlæg:
3636/386
Apple er jo bare meget bedre til alt - selv integreret Secret GFX kan smadre Titan-Z fra Nvidia! Wooop wooop! Og heldigvis har jeg faaet en million kroner til at koebe computer for af min gode ven, Gates, saa brugte det selvfoelgelig paa Apple!

SLUT PAA WAR - MAN KAN SMADRE ET VINDUE MED ET AEBLE! Saa Apple vinder over Windows!

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2014 07:53:59
Svar/Indlæg:
1431/233
22# mon ikke man også kan skære et æble over med et vindue 😉 😉

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-08-2014 03:38:21
Svar/Indlæg:
3636/386
Men hvad sker oftes? At folk skaerer aebler med glas eller at folk smadrer glas ved at kaste aebler, tror du? :)

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2014 07:21:28
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg syntes nok mest af alt at dette er en underlig samtale 😛

Gamer_Kate

Nørd
Tilføjet:
21-08-2014 07:57:54
Svar/Indlæg: