De andre har vist mere eller mindre sagt det, men jo... Z-bundkortene er låst op for overclocking. Der findes nogle enkelte H-bundkort, der også kan overclocke, men generelt skal man have et Z, hvis det er det, man vil i gang med.
Men vil du ikke overclocke og i stedet bare have en PC til at game på, så er det ikke værd at smide penge efter. Med mindre du selvfølgelig, som andre OGSÅ er inde på, vil i gang med SLi og CrossFireX. Så skal du have et dyrere Z kort, så du er sikker på at have nok PCI Express baner til grafikkortene :) Ellers får du virkelig ikke makset dine grafikkort ud, da de skal dele om banerne.
Mange af de dyre kort/chipset har flere PCI-E lanes end de billige, hvilket kun har noget at sige, hvis man er oppe at køre med de største GFX og flere af slagsen i SLI/X-fire.
Overclocking muligheerne på de dyre kort er også større, ofte grundet bedre/større/anderledes strømforsynings kredsløb til CPU og chipset, men andre gange pga. bedre design med henblik på køling.
skal man "bare" lave en gamer, så er de mindre cipset ofte tilstrækkelige til "bare" at smide en CPU, RAM, SSD og GFX i, og så har man en slæde at game på.
Nogle af de mindre chipset (mener det er H) har indbygget GPU, så man ikke har behov for at have et GFX installeret, eller alternativt kan have det onboard til at trække skrivebordet med forum/surfen mens det store GFX trækker spil og 3D programmer f.eks.
# 7 + 8 Min fejl. Det er pga. jeg tænker tilbage på de forgangne generationer, før APU'erne, så var det jo NB der havde indbygget GPU, hvor det i dag er NB, GPU og CPU i et, med det der før var SB som værende chipsettets funktion + en smule mere (ikke alverden).
MEn kan det virkeligt passe, at 97 chippene kun har 16 lanes til GFX. Damn hvor ringe...
Når, men det er OT.
Kan godt mærke jeg er langt fra med på hvad der er "in" mere.
Rigtig dejligt med masser af input!
Egentlig synes jeg at det giver god mening hvad der bliver skrevet, og alligevel kan jeg ikke få det til at stemme.
Selv har jeg på nuværende tidspunkt et P67A chipset og jeg har da fin mulighed for at OCe både CPU og RAM i BIOS.
Det med PCI portene er jeg mere forvirret over nu end da jeg startede tråden.
Jeg kører SLI (GTX580) lige nu på mit P67A bundkort og har fin performance. Jeg mener at det ene PCI slot er PCIex16 og det andet er x8.
Men har jeg forstået det rigtig hvis jeg nu tror at selvom begge PCI slots er x16 så kører den kun x8 alligvel?!
Det med indbygget GPU er mere eller mindre relevant:
Jeg kommer aldrig til at købe en computer uden grafikkort igen, så på den måde er jeg ligeglad. Men det ville være fint at vide hvilke bundkort som IKKE har det, så jeg sparer plads og rescourcer ved at købe udenom det.
(nogen bundkort har ikke i sig selv video output, hvis jeg husker
Er jeg helt gal på den?
Og findes der evt. en oversigt over hvad de forskellige modeller tilbyder i forhold til hinanden?
//Confidenze