Bundkort til Gaming - SKAL det være de dyre modeller?

Bundkort / CPU d.  22. august. 2014, skrevet af Confidenze
Vist: 6365 gange.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2014 11:34:02
Svar/Indlæg:
217/59
HeJ Alle.

Jeg tøffer regelmæssigt rundt og kigger på stumper, og tog mig selv i ikke at vide en skid om hvad der egentlig er til forskel fra de "billige" bundkort til omkring 4-500 kr og så de dyre modeller til 1500.

Naturligvis betaler man en del for "branded" når man køber ROG og lignende, men kan man nøjes med H67 eller P67 chipsæt til highend computere?
Hvori ligger forskellen på chipsættene?

Håber nogen kan komme med lidt oplysning til en ellers ret nørded type.

//Confidenze
noxon

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2014 11:38:14
Svar/Indlæg:
3321/21
De dyre bundkort har mulighed for mere fintuning i BIOS, dette er dog mest forbeholdt overclockeren.

Ved standart setting, vil der være minimal forskel i spil osv.

Mikkelr1225

Newbie
Tilføjet:
22-08-2014 11:41:14
Svar/Indlæg:
24/3
Der plejer at være mange flere/bedre fearures på de dyre bundkort for eksempel lydkortet i ROG bundkortene.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-08-2014 11:44:37
Svar/Indlæg:
5258/240
Som #1 siger så har chipsættet med features at gøre og til en gamer maskine er der intet at vinde fra et H/B til et Z chipset.

De dyrer bundkort tilbyder også tit flere tilslutningsmuligheder både i form af USB porte men også PCI-E porte.

På de nye dyre bundkort finder du også tit et specielt netkort og et bedre lydkort (dog er et bedre lydkort også noget der kommer på nogle billigere bundkort)

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2014 13:14:02
Svar/Indlæg:
1864/156
Er H modellerne ikke låst så man ikke kan OC? (hvis man har lyst til den slags)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2014 14:23:45
Svar/Indlæg:
4112/53
Mange af de dyre kort/chipset har flere PCI-E lanes end de billige, hvilket kun har noget at sige, hvis man er oppe at køre med de største GFX og flere af slagsen i SLI/X-fire.

Overclocking muligheerne på de dyre kort er også større, ofte grundet bedre/større/anderledes strømforsynings kredsløb til CPU og chipset, men andre gange pga. bedre design med henblik på køling.

skal man "bare" lave en gamer, så er de mindre cipset ofte tilstrækkelige til "bare" at smide en CPU, RAM, SSD og GFX i, og så har man en slæde at game på.

Nogle af de mindre chipset (mener det er H) har indbygget GPU, så man ikke har behov for at have et GFX installeret, eller alternativt kan have det onboard til at trække skrivebordet med forum/surfen mens det store GFX trækker spil og 3D programmer f.eks.

MichaelH

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2014 15:14:17
Svar/Indlæg:
154/0
De andre har vist mere eller mindre sagt det, men jo... Z-bundkortene er låst op for overclocking. Der findes nogle enkelte H-bundkort, der også kan overclocke, men generelt skal man have et Z, hvis det er det, man vil i gang med.

Men vil du ikke overclocke og i stedet bare have en PC til at game på, så er det ikke værd at smide penge efter. Med mindre du selvfølgelig, som andre OGSÅ er inde på, vil i gang med SLi og CrossFireX. Så skal du have et dyrere Z kort, så du er sikker på at have nok PCI Express baner til grafikkortene :) Ellers får du virkelig ikke makset dine grafikkort ud, da de skal dele om banerne.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-08-2014 15:32:00
Svar/Indlæg:
5258/240
rettelse til #5

Alle intel chipset til 1155/1150 etc. kan udnytte den indbyggede gpu i cpuen, der er dog nogle CPU'er uden indbygget gpu, mener de hedder p til efternavn.

Det er ikke chipsettet der har indbygget GPU der er indbygget i CPU'en

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
22-08-2014 15:54:32
Svar/Indlæg:
6368/477

De andre har vist mere eller mindre sagt det, men jo... Z-bundkortene er låst op for overclocking. Der findes nogle enkelte H-bundkort, der også kan overclocke, men generelt skal man have et Z, hvis det er det, man vil i gang med.

Men vil du ikke overclocke og i stedet bare have en PC til at game på, så er det ikke værd at smide penge efter. Med mindre du selvfølgelig, som andre OGSÅ er inde på, vil i gang med SLi og CrossFireX. Så skal du have et dyrere Z kort, så du er sikker på at have nok PCI Express baner til grafikkortene :) Ellers får du virkelig ikke makset dine grafikkort ud, da de skal dele om banerne.

MichaelH skrev d. 22-08-2014 15:14:17

Der er ingen forskel på PCIe baner på de forskellige chipsets. Det er CPU'en der bestemmer hvor mange der er, men chipsettet der bestemme hvordan de kan bruges.

Med H chipsettet får du som maksimum 2 PCIe x16 @ x8 mens Z chipsettet kan fordele det med x8/x4/x4 til 3 grafikkort.

Du får også flere SATA porte med Z chipsettet, sammen med førnævnte USB porte.

Mange af de dyre kort/chipset har flere PCI-E lanes end de billige, hvilket kun har noget at sige, hvis man er oppe at køre med de største GFX og flere af slagsen i SLI/X-fire.

Overclocking muligheerne på de dyre kort er også større, ofte grundet bedre/større/anderledes strømforsynings kredsløb til CPU og chipset, men andre gange pga. bedre design med henblik på køling.

skal man "bare" lave en gamer, så er de mindre cipset ofte tilstrækkelige til "bare" at smide en CPU, RAM, SSD og GFX i, og så har man en slæde at game på.

Nogle af de mindre chipset (mener det er H) har indbygget GPU, så man ikke har behov for at have et GFX installeret, eller alternativt kan have det onboard til at trække skrivebordet med forum/surfen mens det store GFX trækker spil og 3D programmer f.eks.

M.Thomsen skrev d. 22-08-2014 14:23:45

Alle CPU'en i Core serien har indbygget GPU, det har chipsettet ingen indflydelse på. Nogle pentium og Celeron har også.

Hvis du vil have det som der beskrives her skal du have et bundkort der kan finde ud af at skifte mellem grafikkort. Disse kommer med en LucidLogix Virtu chip der klare arbejdet med at skifte mellem det indbygget og det eksterne grafikkort.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af freak_master d. 22-08-2014 15:57:02.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2014 16:35:20
Svar/Indlæg:
4112/53
# 7 + 8 Min fejl. Det er pga. jeg tænker tilbage på de forgangne generationer, før APU'erne, så var det jo NB der havde indbygget GPU, hvor det i dag er NB, GPU og CPU i et, med det der før var SB som værende chipsettets funktion + en smule mere (ikke alverden).

MEn kan det virkeligt passe, at 97 chippene kun har 16 lanes til GFX. Damn hvor ringe...
Når, men det er OT.
Kan godt mærke jeg er langt fra med på hvad der er "in" mere.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2014 18:32:47
Svar/Indlæg:
217/59
Rigtig dejligt med masser af input!

Egentlig synes jeg at det giver god mening hvad der bliver skrevet, og alligevel kan jeg ikke få det til at stemme.
Selv har jeg på nuværende tidspunkt et P67A chipset og jeg har da fin mulighed for at OCe både CPU og RAM i BIOS.

Det med PCI portene er jeg mere forvirret over nu end da jeg startede tråden.
Jeg kører SLI (GTX580) lige nu på mit P67A bundkort og har fin performance. Jeg mener at det ene PCI slot er PCIex16 og det andet er x8.

Men har jeg forstået det rigtig hvis jeg nu tror at selvom begge PCI slots er x16 så kører den kun x8 alligvel?!

Det med indbygget GPU er mere eller mindre relevant:
Jeg kommer aldrig til at købe en computer uden grafikkort igen, så på den måde er jeg ligeglad. Men det ville være fint at vide hvilke bundkort som IKKE har det, så jeg sparer plads og rescourcer ved at købe udenom det.
(nogen bundkort har ikke i sig selv video output, hvis jeg husker

Er jeg helt gal på den?
Og findes der evt. en oversigt over hvad de forskellige modeller tilbyder i forhold til hinanden?

//Confidenze

Polle68

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2014 20:17:32
Svar/Indlæg:
983/167
Tror det er forskellige komponenter de bruger på kortet. Kvaliteten er i top på de dyre bundkort, derved kan de vel klare mere.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 22-08-2014 20:18:12.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
22-08-2014 20:20:59
Svar/Indlæg:
6368/477

# 7 + 8 Min fejl. Det er pga. jeg tænker tilbage på de forgangne generationer, før APU'erne, så var det jo NB der havde indbygget GPU, hvor det i dag er NB, GPU og CPU i et, med det der før var SB som værende chipsettets funktion + en smule mere (ikke alverden).

MEn kan det virkeligt passe, at 97 chippene kun har 16 lanes til GFX. Damn hvor ringe...
Når, men det er OT.
Kan godt mærke jeg er langt fra med på hvad der er "in" mere.

M.Thomsen skrev d. 22-08-2014 16:35:20

Den gang var det stadig ikke SB/NB der stod for GPU delen. Bundkort havde en GPU chip ofte synlig uden en køler.

Vi har kun haft 16 PCIe baner siden Sandy Bridge. Intel er god til at tvinge dem med flere grafikkort over på deres dyre platform, og sådan bliver det nok ved med at være, medmindre man vil investere i et bundkort med en PLX chip.

Rigtig dejligt med masser af input!

Egentlig synes jeg at det giver god mening hvad der bliver skrevet, og alligevel kan jeg ikke få det til at stemme.
Selv har jeg på nuværende tidspunkt et P67A chipset og jeg har da fin mulighed for at OCe både CPU og RAM i BIOS.

Det med PCI portene er jeg mere forvirret over nu end da jeg startede tråden.
Jeg kører SLI (GTX580) lige nu på mit P67A bundkort og har fin performance. Jeg mener at det ene PCI slot er PCIex16 og det andet er x8.

Men har jeg forstået det rigtig hvis jeg nu tror at selvom begge PCI slots er x16 så kører den kun x8 alligvel?!

Det med indbygget GPU er mere eller mindre relevant:
Jeg kommer aldrig til at købe en computer uden grafikkort igen, så på den måde er jeg ligeglad. Men det ville være fint at vide hvilke bundkort som IKKE har det, så jeg sparer plads og rescourcer ved at købe udenom det.
(nogen bundkort har ikke i sig selv video output, hvis jeg husker

Er jeg helt gal på den?
Og findes der evt. en oversigt over hvad de forskellige modeller tilbyder i forhold til hinanden?

//Confidenze

Confidenze skrev d. 22-08-2014 18:32:47

Siden Z68 har chipsettet ikke heddet P. Det var sådan med Sandy Bridge at H chipsettet kunne bruge den indbyggede GPU og P chipsettet kunne ikke, men kunne overclock istedet. Det blev samlet med Z chipsettet hvor både indbygget GPU og oc blev muligt.

Det er korrekt at din ene PCIe port er x16 og den anden er x8, men så snart begge skal bruges på samme tid, bliver din x16 port til en x8 port, da der ellers ikke er nok PCIe baner.

Stort set alle bundkort i dag til Intel har understøttelse for den indbyggede GPU. Det kan ske at du kan finde nogle enkelte, men så er det fordi de blot ikke er nogen udgang ved I/O pladsen. Jeg har set det en enkelt gang, og det var fordi man hellere ville have andre ting.

Wikipedia har en god sammenligning af de forskellige Haswell chipsets.

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2014 00:01:33
Svar/Indlæg:
3321/21
Husk nu at PCIe 3 næsten har dobbelt båndbredde i forhold til PCIe 2.
985 vs 500 MB/s pr bane.

Så med SLI/CF på 16x PCIe 3, vil man altså have samme båndbredde som 2* 16x PCIe 2. Hvilket er længe nok til de fleste grafikkort i SLI/CF, mig bekendt.