Spørgsmål inden man køber hus.

Hyggehjørnet d.  26. august. 2014, skrevet af Pierre3400
Vist: 8346 gange.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2014 21:16:38
Svar/Indlæg:
1599/100
Halløj,

Jeg er nået der til i livet hvor jeg begynder at kigge efter hus.

Min plan er at købe hus, og så kan kæresten flytte ind.

Det har dog bragt noget på banen som næsten nægter at tro på.

En fra mit arbejde sagde der var en lov om, at selvom jeg købte huset, i mit navn, og lånet er i mit navn, så vil kun kæreste kunne kræve halvdelen af huset hvis vi skulle gå fra hinanden efter 2 eller 4 år.

Noget med, de vil mene hun ejer 50% fordi hun har betalt 50% af huslejen.

Er der nogen som kan be eller afkræfte dette?

Har søgt på google, men kan intet finde og vil nok mene dette er en ret relevant ting hvis jeg skulle købe hus til flere millioner.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Teresa d. 26-08-2014 22:54:01.
Svaage

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2014 21:21:45
Svar/Indlæg:
896/29
Gælder ikke hvis du opretter særeje

Tha

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2014 21:32:55
Svar/Indlæg:
833/98
Hvis hun vælger at betale til lånet, så kan hun kræve 50%, men betaler hun kun halvdelen af de faste udgifter, kan hun ikke. Dette er selvf i grove træk, men sådan var det min advokat forklarede mig det, da min kæreste flyttede ind i "mit" hus.

At vi så senere omlagde lånene og begge blev skrevet i skødet, er en helt anden sag 🙂

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
26-08-2014 21:36:26
Svar/Indlæg:
217/59
Du skal bare have hendes underskrift på papir inden hun flytter ind på at hun er indforstået med ikke at kræve så meget som en byte når du smider hende ud!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2014 22:56:30
Svar/Indlæg:
20170/383
Uanset hvad skal du have fat i en advokat. Det kan du få svar på alle dine spørgsmål om den slags. Men ellers er #1 inde på noget rigtigt.

Anonym202181719486

Overclocker
Tilføjet:
26-08-2014 23:08:59
Svar/Indlæg:
115/0
få særeje

Inderhaten

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2014 07:30:33
Svar/Indlæg:
341/69
Må også give dig det bud der er smidt op af de andre.
Tag fæt i en advokat og betal det koster. Men så er du også sikker på du ikke står i lort til halsen en dag.
Hvis det selvfølgelig skulle ske🙂

Ersgaard

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2014 08:14:59
Svar/Indlæg:
90/4
Tror dette giver dig svar:

http://advocare.dk/familieret/...

Hvis du vil google dig til flere oplysninger, er nøgleordene nok "bodeling ugifte samlevende".

Og nej, hvis du ejer huset og I ikke er gift, vil hun ikke kunne forlange halvdelen er huset.

Særeje, som flere nævner, er først relevant, når/hvis I senere bliver gift og du vil sikre dig en eventuel friværdi.

/Ersgaard

Edit : og rådet med en advokat, kan jeg kun anbefale. Han/hun vil typisk kunne give dig de rigtige råd for 3-6.000 kr. Det kan være givet godt ud og at undgå senere problemer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ersgaard d. 27-08-2014 08:16:40.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 09:02:07
Svar/Indlæg:
1431/233
7# hold da op jeg skulle langt ned i teksten for at finde et svar jeg var enig med :)!

Man kan først kræve halvdelen af det du ejer den dag i er gift og går fra hinanden.
Men indtil da er det kun personen der står på dokumenterne som hæfter.

Det er jo netop det der er pointen med at blive gift, så deler man alt (medmindre der er særeje).

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 09:31:03
Svar/Indlæg:
1599/100
Det var netop det jeg mente! Fordi vi er ikke gift, og har ikke planer om at blive gift. Vi er heldigvis ret enige om både børn og osv. Men det ligger for mig nok 7/8 år ude når jeg er midt i 30'erne.

Jeg syntes bare det lyd fuldstændig grotesk, at bare personen boet hos mig og vi delte udgifter, men jeg styred lån og ejereskab så kunne kun bare kræve halvdelen.

Min kollega har været igennem det, men han var netop gift. En væsenlig forskel!

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 10:47:01
Svar/Indlæg:
5474/39
vil de ikke snart til ændre på lovgivningen. ugifte snart har samme lovgivning, som dem er gift. Det bliver en fælles betegnelse for samlevende.

for eksempel har man i 2014 ændret på reglerne omkring ugifte også skal forsørge hinanden. Det er muligt leve på en indkomst. Det tidligere var adskilt.

Hvis du ved hun ikke har gæld og ejer cirka samme. Jeg ikke se problemet i, at det deles ligeligt uheldet er ude skal skilles.

Kender ikke store til emnet.

Offtorpic

Jeg kan godt lide Statens finansudspil. Lad os skub skub til taget. Prøve på få maksimalt gang i Danmark. Centaleuropa døjer med 0% vækst og tæt på gå i stå. Det er fedt, at Danmark tør kæmpe for 2% vækst. 🙂
Det er samme historie i Danmark med kun er staten tør invester kæmpe beløber kræver for videre udvikle samfundet. 🙂

Gaza krigeren også en underlig størrelse.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-08-2014 10:52:49.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 11:21:14
Svar/Indlæg:
1599/100

vil de ikke snart til ændre på lovgivningen. ugifte snart har samme lovgivning, som dem er gift. Det bliver en fælles betegnelse for samlevende.

for eksempel har man i 2014 ændret på reglerne omkring ugifte også skal forsørge hinanden. Det er muligt leve på en indkomst. Det tidligere var adskilt.

Hvis du ved hun ikke har gæld og ejer cirka samme. Jeg ikke se problemet i, at det deles ligeligt uheldet er ude skal skilles.

Kender ikke store til emnet.

Offtorpic

Jeg kan godt lide Statens finansudspil. Lad os skub skub til taget. Prøve på få maksimalt gang i Danmark. Centaleuropa døjer med 0% vækst og tæt på gå i stå. Det er fedt, at Danmark tør kæmpe for 2% vækst. 🙂
Det er samme historie i Danmark med kun er staten tør invester kæmpe beløber kræver for videre udvikle samfundet. 🙂

Gaza krigeren også en underlig størrelse.

Shadowhunter skrev d. 27-08-2014 10:47:01

Den lovgivning med ligestilling blandt gifte og ugifte er hvad angår støttelse. Så længe Vi, min kæreste og jeg klare os, så burde det ikke spille en rolle. Efter som hun er under uddannelse, så svømmer hun ikke penge.

Jeg står med langt flere penge mellem hænderne, fast arbejde, og stabil økonomi. Jeg har penge til at klare mig alene, og kan ikke se at bare fordi vi bor sammen, så skal hun have halvdelen. Det ville give ALT for frit spil for "gold diggers".

Tænk hvis du bare skulle være sammen med en rig skang i 12måneder og så kunne du trække 50% af hendes med dig videre.. Tror ikke den holder i by retten.

Der er klart forskel på folk som "nasser" på samfundet kontra folk som arbejder for det. Men det en helt helt anden snak, hvor jeg har mine holdninger af mine egen grunde.

Hele bunder i, jeg vil købe et hus / landejndom, hvor jeg kan bo, have mit værksted og en have til en hund. Så kan min kæreste bo der.

Jeg vil bare sikre mig at hun ikke kan komme og sige hun skal have 50% hvis vi deler vores veje.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pierre3400 d. 27-08-2014 11:21:35.

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2014 11:23:41
Svar/Indlæg:
1351/206
Alt om samlever er vist sagt :D

MEN der er ingen der kommer ind på ejerskifte forsikring.

DU SKAL købe en ved et af de gode selkaber , ved ikke om du så programmet i tv i gå... noget med boligmarider... puha!!

Jeg købte selv hus den 1/6 og skulle bare lige lave køkken alrum. Nu er det den 27/8 og der går i alt fald en månede før det er indflytnings klar endnu..

Der var inte på tilstands rapporten eller energi eller el raporten....

MEN da vi gik i gang med at brude ned fandt håndværkerne:
Rotter
Mus.
Vandskade.
Råd i taget.
utæt tag.
Vandskade i badeværlse 1
Vandskade i badevæsle 2
Vandskade i køkken
95% ulovligt el.

Så det der skulle være et lækkert hus til 2mil+ var til start med ikke mere vær end max 1.2 mil blev det vurderet til.

Have jeg ikke haft en ejer skade forsikring så!!!

Men vores selskab har betalt alt uden de store problemer 😀

SÅ KØB EN!! og lad vær at være nærrig.. vores kostede 22000 og har kostede 5000 i selvrisiko men pt er akonto regningen til selskabet på over 500 000+ moms....

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 11:26:32
Svar/Indlæg:
1300/30
Mig og min kæreste har netop lige være igennem møllen med at købe hus.

Hvis i ikke er gift, og kun du står som ejer af huset, kan hun ikke kræve noget som helst.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 11:30:17
Svar/Indlæg:
765/28
Spørgsmålet er nok nærmere om du kan få lov til at låne penge til et hus, hvis det kun er dig til at betale for lånet.
Hvis I er enige om at få børn sammen, så forventer I også at blive sammen resten af livet?
Så få hende med i lånet af huset, så kan du låne mere og I er to til at betale til det. - Men så har hun desværre også ret til halvdelen af huset hvis I går fra hinanden.

Nu har jeg selvfølgelig ikke en anelse om hvor meget du tjener i måneden, om du er selvstændig, eller har vundet 10 mio i lotto 🙂

Ellers prøv at snakke med banken om det, de vil glædeligt give dig et tilbud, og en vurdering om hvor meget du kan låne for.

Ersgaard

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2014 11:50:22
Svar/Indlæg:
90/4
#11 Hvis dit primære bekymring går på, at du ikke vil aflevere halvdelen af huset (og halvdelen formuen i det hele taget), så skal du blot undgå at sætte en ring på hendes finger.
Som jeg linkede til, så vil ugifte samboende som udgangspunkt få, det de nu engang ejer, hvis de går fra hinanden. Ejerskabet af et hus (via det tinglyste skøde), er uomtvisteligt dit. Indbo kan til gengæld være sværere at afgøre, da det kan være købt for fælles penge.
Du nævner, at du skal have et værksted. Jeg vil anbefale, at de ved køb af maskiner gemmer samtlige kvitteringer og kontoudtog, så du, i tilfælde at tvivlstilfælde, kan beviser at det er købt for dine penge.
Jeg kan se, at der i tråden er kommet rigtig mange andre råd, end det du lige spurgte til, så som forsikringer.
Når du som står og skal købe en ejendom, så bør du altid have to eksperter med på sidelinjen. En advokat (der oftest kigger købsaftalen igennem og klarer tinglysning af skødet/købsaftalen, og som du derfor i samme forbindelse kan få råd fra om bodelingen, hvis I går fra hinanden) og en bank-/realkreditrådgiver. Sidstnævnte kan råde dig til det finansielle, herunder valg af lån, men han/hun kan tillige fortælle dog om alle de forsikringer, som du bør tegne. Derudover kan han/hun lægge et budget for dig, så du ved om du kan sidde med huset alene.

/Ersgaard

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 12:59:26
Svar/Indlæg:
1599/100

Alt om samlever er vist sagt :D

MEN der er ingen der kommer ind på ejerskifte forsikring.

DU SKAL købe en ved et af de gode selkaber , ved ikke om du så programmet i tv i gå... noget med boligmarider... puha!!

Jeg købte selv hus den 1/6 og skulle bare lige lave køkken alrum. Nu er det den 27/8 og der går i alt fald en månede før det er indflytnings klar endnu..

Der var inte på tilstands rapporten eller energi eller el raporten....

MEN da vi gik i gang med at brude ned fandt håndværkerne:
Rotter
Mus.
Vandskade.
Råd i taget.
utæt tag.
Vandskade i badeværlse 1
Vandskade i badevæsle 2
Vandskade i køkken
95% ulovligt el.

Så det der skulle være et lækkert hus til 2mil+ var til start med ikke mere vær end max 1.2 mil blev det vurderet til.

Have jeg ikke haft en ejer skade forsikring så!!!

Men vores selskab har betalt alt uden de store problemer 😀

SÅ KØB EN!! og lad vær at være nærrig.. vores kostede 22000 og har kostede 5000 i selvrisiko men pt er akonto regningen til selskabet på over 500 000+ moms....

loopdk skrev d. 27-08-2014 11:23:41

Det lyder som en kedelig omgang. Heldigvis, er min far håndværker, og jeg er selv opdraget til at lave alt selv, bortset fra El arbejde hvor jeg har mine kontakter på plads til den slags. Jeg er klar over det er en ide, og det bliver nok også aktuelt, men jeg er langt fra så langt i min process endnu.

Spørgsmålet er nok nærmere om du kan få lov til at låne penge til et hus, hvis det kun er dig til at betale for lånet.
Hvis I er enige om at få børn sammen, så forventer I også at blive sammen resten af livet?
Så få hende med i lånet af huset, så kan du låne mere og I er to til at betale til det. - Men så har hun desværre også ret til halvdelen af huset hvis I går fra hinanden.

Nu har jeg selvfølgelig ikke en anelse om hvor meget du tjener i måneden, om du er selvstændig, eller har vundet 10 mio i lotto 🙂

Ellers prøv at snakke med banken om det, de vil glædeligt give dig et tilbud, og en vurdering om hvor meget du kan låne for.

Springer skrev d. 27-08-2014 11:30:17

Jeg er slet ikke bange for om jeg kan låne de penge eller ej. Hun skal under ingen omstændigheder blandes ind i dette, da hun ikke er klar til at binde sig. Dette er min beslutning, og ergo så skal det være mit hus! Hvis hun skrider, så vil jeg på ingen måde være tvunget til at skulle sælge og flytte bare fordi hun ikke gider mig mere, eller omvendt.

Jeg er opdraget som selvstændig person, købte min lejlighed i en alder af 18år, det 9år siden nu. Tror ikke mange på 18 kan sige at de havde ejerlejlighed i den alder.

Jeg er ikke plaget af dumme hurtig lån, jeg er ikke plaget af RKI, alt er købt og betalt kontant, bortset fra min lejlighed. Sælges min lejlighed til markeds værdi i dag, så jeg med over 200,000kr i hånden til at starte med, og den skal sælges før jeg kommer så langt. Så jeg er meget sikker på jeg står ret godt lagt op imod største delen af andre unge i min alders gruppe. Faktisk er jeg sikker på det.

#11 Hvis dit primære bekymring går på, at du ikke vil aflevere halvdelen af huset (og halvdelen formuen i det hele taget), så skal du blot undgå at sætte en ring på hendes finger.
Som jeg linkede til, så vil ugifte samboende som udgangspunkt få, det de nu engang ejer, hvis de går fra hinanden. Ejerskabet af et hus (via det tinglyste skøde), er uomtvisteligt dit. Indbo kan til gengæld være sværere at afgøre, da det kan være købt for fælles penge.
Du nævner, at du skal have et værksted. Jeg vil anbefale, at de ved køb af maskiner gemmer samtlige kvitteringer og kontoudtog, så du, i tilfælde at tvivlstilfælde, kan beviser at det er købt for dine penge.
Jeg kan se, at der i tråden er kommet rigtig mange andre råd, end det du lige spurgte til, så som forsikringer.
Når du som står og skal købe en ejendom, så bør du altid have to eksperter med på sidelinjen. En advokat (der oftest kigger købsaftalen igennem og klarer tinglysning af skødet/købsaftalen, og som du derfor i samme forbindelse kan få råd fra om bodelingen, hvis I går fra hinanden) og en bank-/realkreditrådgiver. Sidstnævnte kan råde dig til det finansielle, herunder valg af lån, men han/hun kan tillige fortælle dog om alle de forsikringer, som du bør tegne. Derudover kan han/hun lægge et budget for dig, så du ved om du kan sidde med huset alene.

/Ersgaard

Ersgaard skrev d. 27-08-2014 11:50:22

Jeg er nu ikke bange for at dele med hende på den måde, og ikke skræmt af tanken om at blive gift, men når det sker, så skriver hun også under på at huset er mit hvis vi skulle gå vores egen vej en dag, det skal du være helt sikker på, jeg er opdraget til at sørge for mit er mit, min far køre samme stil, alt står i hans navn, og min mor ejer faktisk ikke meget hvis hun skulle skilles fra min far.

Hvad angår advokater osv, så har jeg mere end 2 på sidenlinjen.

Værksted, tja, at gemme kvits, det så meget sagt, når meste man køber til hobby er brugte ting. Det som sådan ikke min frygt, for hun er pisse ligeglad. Hun vil ud på landet, som jeg også vil, hun vil have en hest og alt det der, aftalen er, hun passer sit, jeg passer mit. Skulle det ske, kræver jeg bare en halv hest, og så kan love dig for hun hurtig ville trække i land.

Vi køre ikke, og kommer ikke til at køre fælles økonomi, det er allerde besluttet nu. Hun har arvet et hus sammen med sin far, så hun har bestemt også sit eget at beskytte i sidste ende.

I skal alle forstå, det hænger IKKE på mistillid til min kæreste, dette hænger 100% på lovgivninger som der ligger fastlagt vdr. disse emner.

I bund og grund ligger mine ønsker om viden primært i at vide at når jeg køber huset, så det mit, og ikke vores, bare fordi vi bor sammen.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 13:04:10
Svar/Indlæg:
4112/53
Der har for nyligt været en retssag oppe om dette emne, kan ikke huske hvornår eller hvor i landet, men der blev udfaldet, at grundet de havde levet sammen i mange år "under ægteskabslignende forhold", blev de pålagt at dele boet 50/50.

Skal du uden om dén hurtle, skal du kunne dokumenterer ned til den mindste bøjede 5 øre, at du har betalt samtlige udgifter til hytten.
Det nemmeste er nok at lave en "lejekontrakt" til kæresten, så er du på den sikre side.

med "ægteskabslignende forhold" menes:
-I har boet sammen (samme folkeregister addresse) i mere end 12mdr (eller også var det 24mdr, kan jeg ikke huske nøjagtigt)
-I har haft fælles økonomi i tilsvarende tid

Mener der er 1-2 ting mere, men kan ikke huske dem, men disse to ting er de væsentligste.

Har i som jeg en økonomi, hvor der er et budget, hvor der indbetales til budgettet tilsvarende hvad man har af indkomst, eller 50/50 for den sags skyld, så har i fælles økonomi.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 13:58:18
Svar/Indlæg:
4112/53
En nyhed fra i dag, der bekræfter min kommentar med 24mdr.

http://epn.dk/privat/bolig/ECE...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 14:06:20
Svar/Indlæg:
5474/39
Det er alm. manden har højere indkomst end konen. Det er ikke noget unormalt i. Sådan har været siden tidernes morgen, hvor de lavede kapitalistiske system i Europa.

Jeg kan godt følge dig, sådan 90% af alle lever i par tænker.

Jeg antog bare også, at hun havde et job. Hun ejede noget.
SU er 1:1 med kontanthjælpen i dag. Gamledage var kontanthjælpen højere end SU. Derfor mange ikke gad gå ned på SU, da SU var lavste indkomst i Danmark.

Krisen osv. gjort kontanthjælps udbetalingen er faldt meget siden oprindelige beløb. Dette skete under røde regering for motivere folk over i uddannelse.

Jeg landet i den situation er i er ikke min skyld. Det er mange ting i det... Skal ikke stå til regnskab overfor andre.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-08-2014 14:11:35.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 14:42:24
Svar/Indlæg:
5474/39
Det eneste kender til have et forhold med en kvinde. Det var i Sydfrankrig, hvor havde gang i ekstremt pæn pige fra Vojens. 🙂 Tak hende for en sommer aldrig glemmer, det var kun 1 uge forhold holdte. Rejste hun hjem til Danmark igen. 😀
gode ved hende var også, at var godt gang i hende. 🙂 Maksimalt hygge.

Savnede lidt "the Crew", til være med til underholde hende. Nøj, alt handyr var efter hende. Det var også år mødte franske mafia. ☹

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-08-2014 14:48:36.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 16:03:20
Svar/Indlæg:
1599/100

Der har for nyligt været en retssag oppe om dette emne, kan ikke huske hvornår eller hvor i landet, men der blev udfaldet, at grundet de havde levet sammen i mange år "under ægteskabslignende forhold", blev de pålagt at dele boet 50/50.

Skal du uden om dén hurtle, skal du kunne dokumenterer ned til den mindste bøjede 5 øre, at du har betalt samtlige udgifter til hytten.
Det nemmeste er nok at lave en "lejekontrakt" til kæresten, så er du på den sikre side.

med "ægteskabslignende forhold" menes:
-I har boet sammen (samme folkeregister addresse) i mere end 12mdr (eller også var det 24mdr, kan jeg ikke huske nøjagtigt)
-I har haft fælles økonomi i tilsvarende tid

Mener der er 1-2 ting mere, men kan ikke huske dem, men disse to ting er de væsentligste.

Har i som jeg en økonomi, hvor der er et budget, hvor der indbetales til budgettet tilsvarende hvad man har af indkomst, eller 50/50 for den sags skyld, så har i fælles økonomi.

M.Thomsen skrev d. 27-08-2014 13:04:10

Fin info, samt dit link.

Det som er planen, ville være, jeg har min konto hvor jeg føre bolig lån og betaling, og så har vi, en konto til forbrug.

Men tanken har da slået mig, at så hvis hun vil købe nyt gulv eller noget, så ryger kæden af, med mindre jeg betaler.

Men i bund og grund, så ville jeg sige, lave papier hun skriver under på, at indtil vi er gift, så er huset mit skulle vi dele vores vej.

Men der er lang vej endnu. Jeg er mindst 1år væk, men stadig værd at vide ting!

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 16:15:48
Svar/Indlæg:
4112/53
#21 Vi der sidder her har en masse "små-informationer" her og der, men gør som du fik anbefalet ret tidligt i tråden:
Gå til en advokat, med eller uden damen bestemmer du selv, men gå til en advokat for at få helt klare linjer om, hvilke betingelser der er gældende i hvilke situationer.

Der er jo aktuelt den her latterlige "gensidig forsørgelses pligt", som gælder alle der har boet sammen i 2 år, underordnet vilkårene. Så f.eks. et "kolegie" med 2-XX personer der deler en 2-XX værelset lejlighed, falder også ind i denne kategori, hvilket er TOTALT latterligt!!!

Men jeg gentager mig selv: Søg advokat bistand.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 20:18:27
Svar/Indlæg:
1431/233
19-20# du er nu altid god for en solid griner, ved ikke hvor du får det fra. 😲

16# Jeg ville nu ikke bekymre mig ret mange sekunder over den beslutning, det kan ikke gå galt så længe du ikke smider en ring på hendes finger.

12# Hvor var den ejerskifte tegnet henne?

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 20:25:26
Svar/Indlæg:
2516/381
Har intet at sige til emnet-...

Syntes bare det er fedt, at man i soap box, kan spørge om sådanne ting, og få så mange fine svar.. på en hardware side.. Mega nice

KANON 😲 ❤ ❤

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 20:34:46
Svar/Indlæg:
20170/383

For nu lige at få det hele, helt på det rene.

Så er det ikke bare en god ide med en advokat.
Det er et krav i forbindelse med skøde osv.

Fint nok at du har 2 advokater på hånden. Men hvis ingen af dem har noget med ejendomshandel at gøre kan jeg kun anbefale dig at tage fat i en advokat der ikke gør i andet. Det er både billigere, hurtigere og nemmere.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 21:00:44
Svar/Indlæg:
786/83

Der er intet lovkrav om, at en advokat skal skrive/tinglyse skødet.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 21:08:19
Svar/Indlæg:
786/83
Udgangspunktet er, at så længe i ikke er gift, er huset dit og kun dit.

Hvis i går fra hinanden, kan kæresten ikke rette noget krav mod dig.

Som skrevet er det kun udgangspunktet. Der kan således godt findes undtagelser hertil. Fx hvis kæresten har været med til at betale for en større renovering huset, kan det komme på tale, at hun kan rejse et krav mod dig.

Hvis i er gift, og det er dig, som ejer huset (købt for dine penge og du er eneejer på skødet), så er huset også dit, hvis i går fra hinaden. Det er udgangspunktet. Når i deler jeres bo, skal det som udgangspunkt deles 50/50 medmindre i har indgået en ægtepagt. Det betyder, at halvdelen af din formue inkl. halvdelen af husets værdi skal tilgå din "ekskone".

Der er dog flere #undtagelser" til, hvordan et bo skal deles i forbindelse med skilsmisse.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 21:43:01
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg ser bare anderledes på tilværelsen.

Undre mig til tider over Danmark. PET er bliver flok tøsedrenge ikke tør tage de store sager i Danmark ved retten. Der er 12 bankkrak under finanskrisen. Der ingen har kigget tingene efter i sømmende slæbt diverse direktør osv. i retten. De tør ikke røre overklassen i Danmark...

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 23:08:29
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg er glad for alles svar, sætter meget pris på dem.

Jeg har vist nok fået de svar jeg søger. Men der er lang vej endnu før dette kan ske, og der er 4,7milliarder spørgsmål som stadig skal stilles inden jeg bare sådan lige går ud og låner til bolig, og så også køber bolig.

Men vil gerne sige tak til alle om har delt af erfaring og viden.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2014 10:07:46
Svar/Indlæg:
5474/39
Tror det er færreste ejer huset de bor i. Ofte er belånt, da du har friværdi til andre ting.

Husk på fleste banker låner kun penge, hvis du kan bevise. De kan få dem tilbage igen. 🙂 Banken er form for vagthund økonomisk i Danmark.

prøv bare kast ud i det, lav så mange undersøgselser og tanker først er muligt.

du kan ikke tage højde for alt, der kan altid ske noget uforudseligt. Det er Morfys lov.