Demi. vand - færdig blandet eller...

Vandkøling d.  27. august. 2014, skrevet af Chrlardk
Vist: 4735 gange.

Chrlardk
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2014 13:44:47
Svar/Indlæg:
8/5
Hej,

Jeg skal til at "bygge" mit første vandkølings system i min computer.

Og jeg har lige et spørgsmål som nogle af jer måske kan hjælpe mig med:

Kan man bruge samme kølervæske til en computer, som man gør til en bil? Jeg tænker at de to systemer minder om hinanden. I begge er man ikke interesseret i at få hverken, alger klumper, eller korrosion af metallerne. Den umiddelbare forskel er at 1L computer kølervæske koster ca. 99,- og en 1L bil kølervæske koster 39,-.

Er der nogle der har erfaring med dette? Eller måske nogen der ved lige hvorfor man skal, eller ikke skal bruge den type væske?

Ser frem til at høre fra nogle af jer =)
Flmr77
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2014 13:52:41
Svar/Indlæg:
158/14
Har for nyligt været debatteret.
http://hwt.dk/Forum/333834/Van...

Der er en vandkølings underkategori http://hwt.dk/ForumSubject/30/...

På Coolerkitlab.dk vil du kunne finde svar på mange spørgsmål.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 14:06:14
Svar/Indlæg:
3321/21
Spar pengene ;)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 14:07:10
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg kørte selv med Dem. vand + kølervæske ca. 50/50, tilsat 1 spiseskefuld (15ml) afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen, dengang jeg havde vand og en stationær.

Afpændingsmidlet er for at gøre det nemmere for luftboblerne at skille sig ud, samt få en bedre kontakt mellem vandet og kølefladerne i hhv. kølehoveder og radiatorerne.

Så Ja, det kan du godt.


Chrlardk
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2014 14:54:42
Svar/Indlæg:
8/5
#1 og 2

Tak for svarene og link =)

#3

Mange tak for svaret, det var lige hvad jeg havde håbet på at høre! =)


Nik92
 
Superbruger
Tilføjet:
27-08-2014 20:20:54
Svar/Indlæg:
338/59
Jeg købte sterilt vand på apoteket.


morcheeba
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2014 21:03:31
Svar/Indlæg:
216/10
Nu er jeg selv ny på området men det er vel også vigtigt at have et turbulent flow, altså reynolds tal skal være over 4000.

Er der nogle der ved hvor vigtigt det er i vandkølingssetup ?


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2014 21:15:52
Svar/Indlæg:
2676/147
Det du køber er ikke elektrisk ledende, det vil jeg mene betyder ret meget når man er helt ny på vandvognen eller ? :D

hvis du vælger at køre med demivand+kølevæske eller andet, så gør dig selv den store tjeneste at gøre dit system RENT først! :)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2014 01:50:48
Svar/Indlæg:
4112/52
#6 Der er ikke ret mange kølesystemer der kører med turbulent flow.
Der hvor det er relevant er dog i selve køleblokkene, hvor deres "mønstre" sørger for dette.

I dine slanger ønsker du at opnå et laminart flow, da dette kræver mindst energi.

Derfor er det en fordel at have en tynd væske, da det kræver flere krafter fra pumpen, jo tykkere væsken er, samtidigt med du opnår et større driftstryk i systemet ved tyk (høj viskositet) væske.


morcheeba
 
Overclocker
Tilføjet:
28-08-2014 07:44:27
Svar/Indlæg:
216/10
#8 Yes har styr på alt det med vand. Vidste bare ikke lige helt præcis hvordan vigtigt det var for vand og synes ikke jeg kunne læse det nogle steder rigtigt. Tak for info.


#10
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2014 08:26:53
Svar/Indlæg:
3100/53
#7

Som der er skrevet mange gange i den anden tråd. Lige så snart du hælder dit fine "ikke elektrisk ledende" væske i dit system, så bliver det forurenet og bliver ledende.

#8

Det kommer an på hvilke kølesystemer du tænker på. I formblokke til skum-møbler, støbeforme til plastik, og generelt alt hvor selve "røret" vandet løber igennem er hvad der skal optage varmen er det ønsket at have turbolent flow. Laminart flow vil gøre at vandet i midten, ikke kommer ud og rammer overfladen, og derved optager varme.

Dette har rigtigt nok ingen indflydelse på vandkøling, da slangerne her bare leder væsken hen til køleblokken.

Det kan teoretisk vis være en fordel med turbolent flow i selve blokken, men i praksis, så gør de fleste blokkes udformning at vandet bliver kastet rigeligt rundt.

Har man f.eks en D5 pumpe i sit system og kigger på hvad temperatur forskellen på ens væske bliver hvis man skruer ned på 1, og derfor op på 5, så vil man nok blive overrasket over hvor lidt det egentligt vil give da vandet ikke rigtigt når at blive "mættet" med varme.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2014 11:34:01
Svar/Indlæg:
4112/52
#10 Når vi snakker industri-køling vs. computer køling (til privat/entusiast brug), så er det så vidt muligt ikke ønsket at opnå turbulent strømning andre steder end i selve køleblokkene, lige over varmeudvækslingspunktet, samt evt. i "radiatorerne".
I slangerne selv, ønskes kun laminar flow, da bi-produktet af turbulent strømning i slanger/rør er statisk elektricitet, hvilket bestemt ikke er noget man ønsker at få ind i sin computer.

I tankskibe må væsken i rørene MAX opnå en hastighed på 3.6 m/s mener jeg det er, for at begrænse hvor meget statisk elektricitet der opstår.

De her små kølevandspumper som bliver brugt i computerne er dog ikke det store proplem på denne front, med mindre man kun kører med 4-6mm OD slanger, hvilket de færreste gør.

Edit: I industrien ønsker man andre vilkår alt efter hvilket formål rørene har og hvorhenne i processen disse er placeret, det er korrekt, men nu snakker vi ( i denne tråd) om computer køling.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 28-08-2014 11:34:55.


#12
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2014 11:51:04
Svar/Indlæg:
3100/53
#11

Vi snakker forbi hinanden. Jeg snakker om systemer hvor det indre rør er hvad der veksler varmen. Så som i denne:




I rør der bare har til fordel at lede vandet fra A til B, så er vi enige om at laminart flow er at ønske.

Jeg ved vi er ude over topic, men det var bare lige værd at nævne for at få slået laminert/turbolent principperne på plads:D

Som jeg har nævnt så tit i andre tråde, så kan man ikke rigtigt bruge teorien til så meget i pc køling da vi arbejder med så små systemer, at det ikke vil give en mærkbar forskel.