Raid 1 eller Win7 sikkerhedskopi

HDD/SSD/RAM d.  29. august. 2014, skrevet af pcb
Vist: 5509 gange.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2014 13:07:56
Svar/Indlæg:
93/22
Hej

Jeg har nogle maskiner hvor det er rimelig forretningskritisk hvis de ikke kører og samtidig er der installeret en masse special programmer, som kræver individuel opsætning fra leverandøren.

Efter at have bøvlet en dag med at genskabe en maskine hvor disken lavede en fejl så Win7 ikke ville køre, så overvejer jeg at lægge en ekstra disk på alle maskiner til backup. Der er 120 GB SSD i alle maskiner og de bliver aldrig fyldt op, da data ligger centralt. Jeg vil derfor supplere med yderligere en SSD på 120 GB til backup.

Jeg er dog i tvivl om en alm. HD er sikrere til backup?

Hvad er sikrest i forhold til backup:
- at køre diskene i raid 1. Men kan jeg så risikere at begge diske har samme fejl?
- bruge den indbyggede sikkerhedskopiering i Win7 som kan gendanne ud fra sidste kopi?

Jeg har også overvejet backup til en central NAS, men jeg er bange for at det vil sløve maskinen når den skal stå og overføre backup 'en via netværket?
clokker

Superbruger
Tilføjet:
29-08-2014 15:19:10
Svar/Indlæg:
755/6
jeg har på alle mine pc en extra disk (clone) og en iso af disken på en 3 tb disk.Mest pga aktiveringen hvis men skulle installer det hele igen...Jeg bruger den windows 7 system backup som iso.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
29-08-2014 16:38:05
Svar/Indlæg:
5039/109
Problemet med SSD til backup er at hvis der sker noget med disken så er data højst sandsynlig væk for altid. Hvor det på en HDD stadig fysisk er på skiven.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
29-08-2014 16:40:04
Svar/Indlæg:
442/14
Den sikreste form for backup hvis en maskine går ned, er at backuppen ikke ligger på selvsamme maskine.

Raid 1 beskytter mod at selve disken står fysisk af. Det beskytter ikke imod virus, bruger-fejl og andet pjat.

Backup til NAS fungerer fint. Men det afhænger jo i sidste ende af hvor ofte du har behov for at gendanne dit system, og hvor hurtigt det skal gøres.
På mit arbejde tager det cirka 10 minutter for en MacBook via ethernet(100mbit), lidt mindre hvis gennem thunderbolt, og noget længere tid hvis gennem usb->ethernet.
Vores PC'ere ligger på cirka 15-20 minutter, men det er inkl. et hav af opdateringer.

Jeg bruger personligt Norton Ghost til at lave et image af min OS disk til en sekundær disk i maskinen. Synes det er dejligt nemt at hitte ud af.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2014 19:41:21
Svar/Indlæg:
1118/24
Jeg står for en maskine i en virksomhed som ikke må gå ned. Jeg kører Raid 1 OG maskinen laver en windows sikkerhedskopi hver aften på en tredje disk.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2014 08:15:27
Svar/Indlæg:
93/22
Jeg hælder nok mest til at lave en iso backup på NAS. Jeg har en Thecus NAS stående hvor jeg godt kan smide en ekstra 3TB disk i til backupen.
Så vidt jeg ved, så kan Win7 sættes til at lave backup på faste intervaller? Vil den så kun opdatere ændringer eller vil den igen lave en komplet backup?
Jeg er mest nervøs for at backup vil påvirke performance på maskinen for meget hvis den hver uge overfører 100GB?

tf-uno

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2014 10:19:55
Svar/Indlæg:
317/39
Lav kopien til din nas.

Gøres det engang i ugen, f.eks. søndag nat, vil brugeren ikke opleve nogen performance nedgang. ;)

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2014 10:26:41
Svar/Indlæg:
93/22
Det lyder smart - men Workstation er jo ikke tændt søndag nat...
Brugerne slukker deres pc når de går hjem.

BTW: Hver bruger har ca. brugt 40 GB inkl. styresystem og programmer. Så det er maks. 40 GB der skal laves backup på.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pcb d. 01-09-2014 10:28:20.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2014 22:21:14
Svar/Indlæg:
1118/24
En windows backup fylder ikke ligeså meget som det du tager backup af. Min maskine laver et win 7 sikkerhedskopiering hver dag af 200-300gb, den gemmer så filen og laver et arkiv over en måned som så fylder ca 40 gb. Når der er gået en månede laver den et nyt arkiv. Så kommer jeg og rydder op indimellem. Det kan næsten ikke være nemmere. Og sammen med et Raid 1 setup, er det kun fysiske skader jeg frygter.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 04:18:59
Svar/Indlæg:
1495/34
RAID er ikke backup!

Hvis data er forretningskritiske, så er det vel ikke svært at få penge til et professionelt backup program ?

Hvis ikke, så er data ikke vigtige, og så må de vente den tid det tager at få pc'en i luften.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 07:59:59
Svar/Indlæg:
93/22
Det er ikke data der er forretningskritiske. Det er dog tabte penge al den tid de ikke kan arbejde fordi maskinen er stået af. Hver maskine har sin egen brugeropsætning mht. programmer og printer. Vi skal have software leverandøren ud at gendanne programmer og opsætning - og det koster så også en ½ bondegård. Så det væsentlige er at kunne få maskinen op at køre igen hurtigst muligt ud fra en backup, så det gør ikke så meget hvis backupen er et par uger gammel.

Hvad kan et professionelt backup program, som Windows backup ikke kan?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 13:46:42
Svar/Indlæg:
1495/34
Så er det vel også forretningskritisk at maskinen er i luften rimelig hurtigt ?

Jeg har aldrig brugt Windows backup, kan det -

Tage incremental/differential backup ?

Hvis ikke, så er det en væsentlig forskel på windows backup og et professionelt/semi professionelt program

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 14:49:54
Svar/Indlæg:
908/160
Ekstra Disk i med plads til Windows sikkerheds kopiering ?.

+ program til kloning af disk ?
(arcronis har haft noget gratis til WD diske)

Job til at kopiere klon og Windows image UD til en separat
backup et sted..

så er du da nogenlunde sikker..

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 22:19:28
Svar/Indlæg:
1118/24
Det er aldrig nævnt at Raid 1 er backup. Men det sørger da for at hvis en harddisk dør, så er du stadig kørende.
Backuppen er for at kunne stille systemet tilbage hvis en eller anden laver en seriøs fuck up.

tf-uno

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 12:09:29
Svar/Indlæg:
317/39
Er godt klar over maskinerne ikke er tændt søndag aften/nat. Men det kan man som regel sætte op i biosen, så de tænder selv ;)
Ellers lav et wol script der køre søndag aften, som sørge for at tænde maskinerne også slukke dem igen.
Dejlig sikkerhedskopi, uden folk mærker det ;)

eviling

Overclocker
Tilføjet:
07-09-2014 20:05:34
Svar/Indlæg:
442/14
Norton Ghost som jeg nævnte kan sagtens lave komplette og inkrementelle backups. Både til ekstern disk, sekundær disk eller netværks-drev.

alt sammen løbende. Og det tager som regel ikke mere end 10-15 minutter lave en backup, mens man kan arbejde videre samtidig.