har jeg brændt mit grafik kort af hvad et uskyldigt overclock på cpu?

Grafikkort d.  02. september. 2014, skrevet af nymandpåbanen
Vist: 3215 gange.

nymandpåbanen

Nørd
Tilføjet:
02-09-2014 21:02:06
Svar/Indlæg:
26/6
Hej,
Jeg prøvede her til aften for sjov at lave et lille overclock på min i5 3570k, vha en guide på youtube. Herren beskrev fremgangsmåden til en roligt clock på 4.2 via offset -0.65 på et asrock z77 bundkort.

Efter jeg prøvede dette fik jeg fejl 2 gange BSOD(noget med system page file og noget med memory dump) og da jeg så valgte at gå tilbage og bare smide alt tilbage på hvad det var før, altså 3.4 gz, begyndte min pc at fryse ved load af windows med nogle mærkelige små streger oppe i toppen af skærmen, lidt som artifacts når man overclocker gpu'en.

Har jeg virkelig formået at brænde mit grafikkort af ved denne simple fremgangsmåde, kan det overhovedet lade sig gøre, eller har I nogle ideer til, hvad der kan være galt og en løsning dertil?

med venlig hilsen,
Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 21:08:44
Svar/Indlæg:
1248/70
#0 - har du prøvet at lave et reset i bios? prøv evt at fjerne backup batteri i bundkortet i 5 min (monter det igen naturligvis) og prøv så ny opstart.

---------CB

nymandpåbanen

Nørd
Tilføjet:
02-09-2014 21:25:55
Svar/Indlæg:
26/6
reset af bios hjalp ikke, jeg er nødt til at gendanne til en gemt profil da en anden har sat computeren op for mig, og har nogle ændringer til asci (mindes jeg det hed), og jeg kan ikke huske det hele.

Mit bundkort har hele tiden nægtet af se mit grafikort i pci2 porten, og jeg kan huskede jeg også kæmpede med at få det til at virke i pci3, men det kom til sidst. Du mener ikke de streger i toppen er et ødelagt gpu eller? Jeg har fjernet mit windows logo ved opstart så det er lige når der kommer tre streger i venstre hjørne (plejede at betyde windows kom straks) at jeg nu ser de her artifacts i toppen af skærmen

nymandpåbanen

Nørd
Tilføjet:
02-09-2014 21:49:05
Svar/Indlæg:
26/6
ok det blev lige mærkeligt, jeg prøvede at slukke min pc ved at holde tænd-knappen inde, og nu er den gået ind i windows, men alle mine genveje, programmer på programlinie osv er væk.. virkelig sært! Problemet opstod dog igen så snart jeg genstartede.. fandens også.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af nymandpåbanen d. 02-09-2014 21:53:28.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2014 23:18:11
Svar/Indlæg:
5506/640
Ikke sikkert den kan klare -0.65 i offset

Gazivodo

Overclocker
Tilføjet:
03-09-2014 05:21:48
Svar/Indlæg:
190/4
Når du: #0 siger GFX - så mener du HD 4000, eller?

Eller har du et RIGTIGT😉 grafikkort? (højest sandsynlige svar = nej?)

Tændknappen også kendt som slukknappen..da jeg byggede min første af slagsen..ak, ak 🤣 (griner af mig selv - hvis tvivl, gamle PCgamer nar, jeg nu er)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gazivodo d. 03-09-2014 05:24:50.

nymandpåbanen

Nørd
Tilføjet:
03-09-2014 09:27:11
Svar/Indlæg:
26/6
@Gasolin,
Nej det var jo også min tanke, så jeg prøvede at give den lidt mere i bios indtil jeg så fik den sære fejl jeg beskrev. Jeg købte bundkortet brugt af en fyr herinde, og har hele tiden haft på fornemmelsen, at der var en fejl på kortet, siden jeg aldrig fik det til at accepterer gpu'en i pci 2. Havde det blot været mit clock der var fejlet skulle jeg vel ikke have oplevet så meget ballade når alt var sat tilbage til standard på 3.4 gz igen?

@Gazivodo
Nej jeg har såmænd bare glemt at skrive hele betegnelsen, men blot tænkt det. Højest sandsynligvis i mindre panik over at have ødelagt min pc hahah. Det er et Amd HD 7850 1Gb, der sidder i maskinen, så jo jeg har et RIGTIGT kort :)
Powerknappen kunne man vel også bruge, kært barn har mange navne, og jeg er nok nogenlunde lige så gammel nar som du selv heheh.

Status er, at jeg fik min maskine til at rende igen, men mine genveje på skrivebordet er forsvundet og det virker til min SSD er liiiige en tand langsommere end før når windows skal indlæses. Pci3 er igen det eneste sted jeg kan bruge gpu, og jeg tror min lyst til at overclocke (selvom alle siger denne cpu + mobo combo skulle være genialt til det) lidt ærgerligt er forsvundet for en stund.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af nymandpåbanen d. 03-09-2014 09:28:35.